Managed hosting door True

Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man

Dienstverlener ontslaat 200 medewerkers gedwongen

 

Ict-dienstverlener Capgemini schrapt 340 van zijn 5200 banen. Met 140 man wordt een regeling getroffen, voor ongeveer tweehonderd betekent dit gedwongen ontslag. Met deze reorganisatie brengt Capgemini Nederland zijn personeelsbestand met 6,5 procent terug. Het ingrijpen is nodig omdat Capgemini last heeft van prijsdruk, kampt met prijserosie op de marges, haalt minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.

In juli kondigde Capgemini Nederland al het turnaroud-programma aan, zoals de dienstverlener de reorganisatie liever noemt. Op maandag 10 september 2012 is Capgemini begonnen met het inlichten van alle betrokken medewerkers. Vooral de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten worden door de herstructurering getroffen. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen.

Sociaal plan

Duidelijk is dat ongeveer tweehonderd medewerkers gedwongen ontslagen worden. Daarnaast zal een beperkte groep medewerkers de mogelijkheid krijgen om van een vrijwillige vertrekregeling gebruik te maken. Hierbij is het zogenoemde afspiegelingsbeginsel toegepast. Er is een sociaal plan opgesteld door de directie van Capgemini, dat is goedgekeurd door de centrale ondernemingsraad van Capgemini.

Doel van het turnaround-programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan. Diensten blijven echter belangrijk voor het bedrijf, maar Capgemini zal ook gaan werken met andere contractvormen en de dienstverlener gaat meer projectmatig werken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4562488). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Capgemini is wereldwijd een te kleine speler en kan daarom niet langer concurreren met de grote IT dienstverleners. Ik zie het somber in

En zo komen er weer meer ZZP-ers die met lagere prijzen kunnen werken.

Precies de reden dat ik geen ZZP'er wordt, maar het bij Payrolling houdt
ZZP'er met zijwieltjes dan maar.

Maar een vrijwillige vertrekpremie nooit doen, laat het dan op een rechtszaak aankomen kon je wel eens meer opleveren.

Deze reactie is verwijderd. Hij had een commerciële insteek en voldoet daarmee niet aan de voorwaarden.

Capgemini is ook aanhanger van het 'harmonica'model: veel werknemers aannemen als het goed gaat en veel werknemers wegdoen als het slecht gaat. Dit is nou eenmaal het business model en ze weten dat ook. Oftewel, terugkerend ritueel bij iedere crisis'. Als werknemers moet je altijd weten waarin je je begeeft als je bij bv.Capgemini in dienst treedt.

Dit is de eerste ontslagronde bij Capgemini, Quick en Dirty ‘probleemgevallen’ dumpen. Al eerder deden geruchten de ronde dat Cap tussen de 600 en 1000 medewerkers wil lozen. Gezien het bedrag (75 miljoen euro) dat Parijs beschikbaar heeft gesteld om schoon schip te maken in Nederland, kan dat aantal wel eens kloppen. Ook gezien de geldigheidstermijn (1 jaar) van het sociaal plan is het zeer aannemelijk dat er meerdere ontslagrondes zullen volgen. Overigens komt er ook nog een bezuinigingsronde aan waarbij Capgemini eenzijdig de salarissen naar beneden zal bijstellen voor grote groepen medewerkers. Een en ander is al zorgvuldig voorbereid door vorig jaar medewerkers negatief te beoordelen omdat Cap vond dat het salaris te hoog was in relatie tot de prestatie. De zogenaamd 4C beoordelingen. Opdrachten zijn echter voor een heel klein stukje naar ZZP’ers gegaan. Het merendeel van het werk is door Cap zelf overgeheveld naar India of door partijen als Atos e.d. overgenomen. Capgemini is gedegradeerd tot een uitzendbureau voor ICT’ers. Medewerkers worden momenteel zelfs min of meer verplicht om nieuwe opdrachten en klanten binnen te halen. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van Cap t.o.v. een ZZP’er. Juist, hogere tarieven voor klanten omdat al die overhead ook betaald moet worden.

Een IT-er wordt tegenwoordig makkelijk op straat gezet als het niet naar de zin van het management gaat. Is mij ook net overkomen na 21 jaar. Sociaal plannetje en hup wegwezen. Zeker als je 61 ben zoals ik kun je het vergeten. Ontslag recht nog verder versoepelen maakt van ons IT-ers straks vogelvrijen. Je zou bijna aanraden een ander beroep te kiezen waar maar respects voor de mens is.

Jammer dat Capgemini zo afglijdt.
De problemen zijn al jaren bekend.
Het slappe management doet er niets aan om dit op te lossen.
Grote probleem is de veel te grote laag middenmanagement, en de schrikbarend lage kwaliteit daarvan.
Schreeuwerige types die denken dat ze in de raad van bestuur thuishoren, en niveau 2e hands auto verkoper hebben. Ondertussen wel de grote deals verklooien, en hun meest getalenteerde teamleden wegjagen.
In elk normaal bedrijf worden deze mensen eruit getrapt.
De Nederlandse directie vond het nodig om ze nog een flinke promotie te geven. Want de titel VP was nog niet indrukwekkend genoeg.
Zo zijn er nog meer van dit soort VPs. Eentje die er een sport van maakt om je voor elke euro te naaien. Met als gevolg dat iedereen weggaat. Een paar VPS die veel neven inkomsten hebben buiten Cap. Met als gevolg dat Cap, maar bijzaak is voor ze.
Waarschijnlijk heel herkenbaar. Deze VPs zouden er onmiddelijk uit moeten. Niet de consultants.

Wow als ik de reacties zo lees dan ligt HR bij CapGemeni te slapen.
Zou zeggen opdoeken met die afdeling en nieuwe HR (met ervaring op het gebied van people management)aannemen.

Heb persoonlijk overigens geen enkele band met Capgemeni.

Henk 16:13 helemaal mee eens. Bij mij was het zo een schreeuwerig midden kader mannetje niveau 2e hands autoverloper die mij de das omdeed samen met mogelijk ander hoger kader die denkt dat zij de nieuwe en betere wereld uitvinden. Als bedrijven meer bij de basics,waar IT eigenlijk ook de meeste toegevoegde waarde heeft,blijven en beetje meer die grote verdieners en dienstverleners buiten zouden houden dan krijgt IT weer de waarde die het in zijn oorsprong heeft en moet hebben. Nu lijkt het meer een schijn vertoning die alleen om status en geld gaat.

Volkomen met Henk eens... en maar roepen dat developers en andere technici 'te duur' zijn, terwijl die middenlaag al jaren veel te weinig 'waar' biedt voor hun salaris.

@Ex medewerker in andere rol, 16:47
Ik denk dat iedereen bij Cap dir soort mensen wel kent.
In jouw geval denk ik dat het om dezelfde persoon gaat waarom ik wegging. Mijn motivatie was ook, als de directie dergelijke mensen met zulke lage kwaliteit promoveert, dan hoor ik daar niet thuis.
En met mij zijn vele andere weggegaan.
Degene die achterbleven waren, mensen met heel veel dienstjaren of die tegen beter weten in toch geloofde dat alles goed kwam of helaas de wat minder goede consultants.
Ik vind het jammer dat de directie niet de echte problemen durft aan te pakken. Het zou niet alleen Cap gezond maken, maar de sfeer zou ook weer beter zijn.

@ Ex medewerker in andere rol, Je doet als of alleen ICT'ers zo gemakkelijk ontslagen worden het maakt niet uit in welke branche je werkt kostgangers houden ze nergens, en die versoepeling van de ontslagregeling treft ook iedereen, een vaste baan is een illusie ,ik ben nu als 53 jarige Free-lancer na een arbeidsconflict, en ik zou niet anders meer willen, ik sta nu veel objectiever in mijn werk, en grijze muizen heb ik altijd een bloedhekel aan gehad, tegenwoordig is de meerderheid ICT manager gewoon brandhout of wannabee en alles voor eigen parochie.
Je ziet ook dat bedrijven managers "vervangen" voor Regiseurs/coordinatoren beiden van die net-niet baantjes, en met ambitie om manager te worden, waardoor het "backstabbers" zijn.

Beste GoedZoPetertje. Hou het een beetje netjes ik beweer zeker niet dat alleen in IT gemakkelijk ontslagen vallen maar de realiteit is wel dat we daar nu even over hebben gezien de publiekatie. Een vaste baan is geen illuse vind ik. Als je ergens wat langer bent,en geen snel geld verdiende passant ben, raak je toch een graatje meer betrokken want de gevolgen van wat je levert zul je zelf ervaren. Als dat zo uitkomt dat het niet op niveau is wordt je daarmee zelf geconfronteerd.Ik heb me nooit kostganger gevoeld maar meer een IT-er die staat voor het hele traject met wat langer commitment. Dat mis ik beetje bij de ZZP cultuur. Doen en wegwezen. Maar voordat je gaat bijten dat geld niet voor alle ZZP-ers hoor. Ik ken er zat die graag weer wat stabiliteit zouden willen in hun baan en bestaan want niet alle ZZP-ers zijn zo gelukkig als jij. En dus zijn we terug bij af.

Lijkt me dat het aantal medewerkers van Cap NL de laatste 3-4 jaar al aanzienlijk gekrompen is. Blijkbaar gaat het natuurlijk verloop icm ontslag kleine groepjes niet snel genoeg. Het kan natuurlijk ook dat de 'verkeerde' mensen zijn blijven zitten.

Als ik hier zo de reacties lees, kunnen we beter eens met z'n allen rond de tafel gaan zitten en een nieuw bedrijf uit de grond stampen met ITers die wel weten hoe e.e.a. hoort te werken.

Want wat jullie bij CAP zo meemaken , heb ik in de tussentijd bij alle grote zgn. IT dienstverlener als eens meegemaakt, ook bij mijn huidige.

De volledig inefficiënte en incapabele lemen-tussenlaag van managers krijgt steeds meer teveel invloed.

Een jaar geleden stond er nog een bonus op het binnenhalen van young professionals waarvan er in het business plan stond dat men er 150 in één jaar wilde aannemen. Het beleid van Cap is kostengericht, niet kwaliteitgericht. Dure ervaren mensen moeten eruit. Goedkope schoolverlaters erin. Daarom wil men ook minder dienstverlening doen en meer aan oplossingen. Schoolverlaters hebben i.h.a. een dun CV en het is lastig die tegen een goed tarief weg te zetten bij klanten.

@ron

Geloof me dat er tijdens de overnamebesprekingen met Cap met Engbert over dit alternatief duchtig is gesproken en er onderzoek is gedaan naar de haalbaarheid.

Indertijd zijn we er niet uitgekomen en intussen zijn de meeste Bassers exit of richting exit.

Het hele gebeuren zal bij de klanten veel kwaad bloed hebben gezet, oftewel, daar zal de vlag in top te krijgen zijn zodra er het aanbod komt dat zij een betere aandacht krijgen, vermoed ik.

Ik doe mee.

@Pino: 150 young professionals op een totaal van ruim 5000 is natuurlijk niet echt veel. Zeker als je bedenkt dat een schoolverlater na zo'n 3 jaar weer vertrekt.

Cap Gemini heeft in het verleden al meerdere bedrijven zoals ook Getronics-BAS overgenomen, volgens mij voor de opdrachten en niet voor het personeel, want dat is op allerlei wijze afgestoten. Ik ben blij dat het nu gaat in de openbaarheid via collectief ontslag in plaats van de talloze individuele ontslagen. Duidelijk is dat door de samenwerking met India er nog vele ontslagen zullen vallen.

@ron stel maar eens wat voor.
Ik ben redelijk tevreden met mijn situatie maar ben ook zo'n naieve wereldverbeteraar.

En dan beweert men nog dat de oude (ervaren en het klappen van de zweep kennende) garde niet geloosd moet worden en men jonge, kneedbare, naïeve mensen wil binnenhalen:
http://tweakers.net/jobs/vacature/1494993/junior-ict-consultant.html
Dit ligt er wel heel dik bovenop...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×