Managed hosting door True

Tekort aan personeel en krediet remt groei ICT

Leden Nederland ICT zien omzet licht stijgen

 

Ict-bedrijven worden belemmerd in hun groei doordat zij moeilijker kredieten krijgen en zij moeite hebben om werknemers aan te trekken met de juiste vaardigheden. Dat blijkt uit het ICT Marktbeeld van juni 2014 (voorheen kwartaalmonitor). Dat is een vragenlijst die door leden van de branchevereniging Nederland ICT is ingevuld. Problemen met het verkrijgen van krediet wordt door de helft van de ondernemers gezien als een belemmering voor groei. Vooral software- en hardwareleveranciers zien hun groeikansen slinken doordat banken geen of minder kredieten verstrekken (66,7 procent). Bij dienstverleners (55 procent) en telecom- en internetleveranciers (44,4 procent) ligt dat percentage lager.

Uit het Marktbeeld blijkt verder dat leden van de branchevereniging Nederland ICT de omzet en werkgelegenheid licht zagen stijgen in het eerste kwartaal van 2014. Naar verwachting zet dit ook door in het huidige kwartaal.

De totale ict-markt laat in het eerste kwartaal van 2014 een geringe omzetgroei zien ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven tot 750 werknemers zagen de omzet matig groeien en zijn hierin positiever dan grotere bedrijven. Die rapporteerden een zeer geringe omzetgroei. Verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2014 laten hetzelfde beeld zien. Ook op het gebied van werkgelegenheidsgroei doen de kleinere bedrijven het iets beter dan de respondenten met meer dan 750 werknemers die aangeven dat de werkgelegenheid enigszins is afgenomen.

Het vertrouwen in de sector is het grootst onder kleine en middelgrote bedrijven. Zij geven het vertrouwen in de ict-sector respectievelijk een 7,4 en een 7,3. Met een gemiddeld cijfer van 5,8 zijn grotere ondernemingen beduidend negatiever. Het gemiddelde rapportcijfer komt hierdoor uit op een 6,9.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5117310). © Jaarbeurs IT Media.

5


Lees meer over


 

Reacties

@Pim, ik neem aan dat je voor dat je zo'n artikel plaatst je toch wel begrijpt dat je weer de gebruikelijke stortvloed aan kritiek over je afroept.

Met al die ict-colega's op de bank, kan er onmogelijk een tekort zijn.

Waarom zou 'de ict' eigenlijk moeten groeien?

Enige conclusie die je hier zou kunnen trekken is dat de constant negatieve berichtgeving van Nederland ICT zijn vruchten afwerpt omdat mensen het zijn gaan geloven.

@Pascal, Er is natuurlijk een tekort aan HBO/WO'ers die nog met hun studie bezig zijn, 10+ jaar ervaring hebben en van alle markten thuis zijn!

Heb zelf momenteel een MBO niveau 4 afgerond en ik wil heel graag HBO gaan doen in combinatie met werk, maar ik vraag me af in hoeverre ze daarvoor openstaan als ik zou solliciteren voor een baan dat HBO vereist.

Wie betaalt bepaalt.

De branchevereniging Nederland ICT loopt weer eens achter de feiten aan.
Vooral de grote bedrijven hebben onvoldoende geld omdat ze in het verleden te veel uitbetaald hebben aan bonussen en aan winstuitkeringen en veel te veel voor overnames betaald. Ook gevenze te veel uit aan hoofdkantoren, dure auto’s en dergelijke. En ten slotte hebben ze vrijwel altijd te veel managers/managementlagen. Zo hebben ze uiteindelijk geen geld meer voor de noodzakelijke bijscholing van je (nieuwe) IT-ers.

Dus gaat het werk steeds meer naar ZZP-ers, al dan niet via de bedrijven die te weinig geld hadden voor eigen personeel.
Verder zie je ook steeds meer insourcing vanwege de vaak belachelijke overheadkosten door vaak meerdere partijen en vanwege de ongemakkelijke vage aansturing van extern personeel via externe commerciële managers.

Grote opdrachtgevers kunnen grote projecten beter opknippen in kleinere en beter handelbare opdrachten gunnen aan kleinere bedrijven. Dat is goedkoper en meer succesvol. Dan gaat de ICT-markt ook beter werken. Het vertrouwen in de sector is niet voor niets het grootst onder kleine en middelgrote bedrijven. Die zijn tenminste lean.

Als mensen slimmer i.p.v. harder zouden gaan werken, etc., etc., dan denk ik eerlijk gezegd dat er helemaal geen probleem is.

Als ik naar de laatste parlementaire enquete kijk inzake ICT, dan moet iedereen in de ICT industrie zich schamen dat het zo gaat.

Lean/Agile/Scrum zijn algemene termen in de software industrie, maar als het gaat om ICT projecten of operations, dan zie ik daar weinig van terug, en daar valt veel winst te behalen. Heel veel. ICT zou niet de bottleneck moeten zijn.

Stuk in de NRC van zaterdag verwijst ook naar minder management, minder overhead, en vaak blijkt dat er dan meer gedaan wordt, met minder fouten en minder vingerwijzen.

Het boek van Gene Kim/Kevin Behr/George Spatford zou eigenlijk door heel ICT Nederland gelezen moeten worden. The Phoenix Project.

Waarom kan een auto bijna vol-automatisch gebouwd worden, maar zijn we in de ICT aan het knoeien en knoeien.

Overigens kan ik de vragenlijst en antwoorden nergens vinden, dus moeilijk om inhoudelijk te reageren.

Beste Bob,
Ik begrijp je insteek.

Ik studeer mijn leven lang al en ben aldus nog met mijn studie bezig.
Heb ondertussen bijna dertig jaar ervaring en ben van alle markten thuis (uitgezonderd die markten waar mijn buurjongetje van 10 in thuis is).
Dat maakt het niet beter...
Ik heb een prima baan daar niet van, die dank ik juist aan het feit dat ik niet tot de lowest common dominator wil behoren, dus niet omdat ik zoveel certificaatjes bijeen heb weten de clicken (hence ik heb werkelijk geen flauw idee welke certificaten ik heb, heeft me ook nooit iemand om gevraagd en wie dat wel doet is beslist niet op zoek naar mij)

Waar het om gaat is dat organisaties die aan de basis staan van de stelling dat er een tekort is aan mensen gewoon op zoek zijn naar een jochie met een hele rammel aan certificaten en rappe babbel (maar niet al te rap want we willen geen gezeur) die voor een appel en een ei komt werken.
Serieuze bedrijven weten inmiddels al lang dat je goede mensen niet wint met spiegeltjes en kraaltjes.

Ik wens je overigens veel sucses met je verdere studie.
ICT is in de basis echt een mooi vak !

@Wim de Raadt, ik heb altijd voor mezelf en niet voor een gemakkelijke carrierre gekozen... het heeft even geduurd maar die mentaliteit heeft uiteindelijk vruchten afgeworpen.
Mooie naam trouwens, vast geen fam van Theo he ;)

@Pascal, 24-06-2014 12:08

De ICT-markt is zeer gespannen, daar er te veel ICT'ers werkzoekenden zijn. Omdat grote bedrijven (multinationals zoals ABN-AMRO en ING) halen veel ICT'ers uit Oostbloklanden, Zuid-Europa en India.

Wat het verkrijgen van krediet is inderdaad vrij moeilijk.


Jammer dat Pim een verkeerde analyse heeft begaan omtrent ICT'ers. Er zijn in Nederland meer dan 20.000 ICT'ers zoeken naar een baan.

Zie ook "Computable Banen" er komen nauwelijks ICT-banen erbij.

@Harm, Ik ga eens naar dat boek kijken :-)

@Pascal, Helemaal met je eens! Ik zie bijv. dat mijn huidige werkgever liever zijn personeelsbestand uitbreidt met stagiairs, freelancers en outsourcing, dan dat hij en solide team probeert samen te stellen die, bij wijze van, door het vuur zou gaan. Dat merk je dus ontzettend terug in de kwaliteit en dat vind ik jammer.

Toen ik 4 jaar geleden aan mijn opleiding was begonnen was het ook echt een gok voor mij, maar ik voel me ontzettend thuis in de ICT en ik hoop er nog lang actief in te mogen zijn!:)

Als iemand nou eens een lijstje produceert met de door bedrijven gevraagde skills en de door werkzoekenden aangeboden skills? En dat dan even langs elkaar leggen, hebben we gelijk een overzicht van het skills-gap dat er heerst op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Overigens kunnen wat mij betreft de HR en recruitment afdelingen hun hand in eigen boezem steken, met hun op schapen met 5 poten gerichte mentaliteit die ze dan ook nog eens voor vreselijk weinig geld uit de markt wensen te halen en oh wee als je ook maar 1 certificaat mist.

@harm: misschien omdat een auto massaproductie is en ICT voor een heel groot deel maatwerk?

Als heel de wereld de offcice suites, ERP pakketten, CRM pakketten et cetera allemaal op dezelfde manier zou gebruiken zou alles een stuk eenvoudiger zijn.

Zoals eerder gezegd kun je een stortvloed aan berichten verwachten op dit soort beweringen...

Als er een tekort is gaan de prijzen omhoog, dat heet toch marktwerking? Vraag maar eens aan de gemiddelde ICT-er of zijn prijs/uurloon afgelopen jaren flink gestegen is. Ik hoef daar geen onderzoek voor te doen.

Er is hooguit een mismatch op kennis/vaardigheden. Conclusie: huur iemand in die snel iets nieuws kan leren en om kan gaan met veranderingen, en niet op TE specifieke kennis of producten.

Rob,

Het zou voor Computable een wel heel gemakkelijk inkoppertje zijn om een geautomatiseerde c.v. bingo aan de site toe te voegen.
Goede mensen vind je echter niet door een simpele match, maar door gedegen zoekwerk.
Je vind ze niet door een lijst van competenties af te raffelen,
maar door te kijken wat de kandidaat werkelijk in huis heeft.
Is deze in staat de vereiste technieken in een redelijke tijd eigen te maken.
Om dat te kunnen beoordelen moet je zelf dus gedegen kennis van zaken hebben.

Ik zal mijn repliek kort houden.

1. Automatiseren is
Automatiseren is mensen overbodig maken door gebruik van ... en hierdoor meer productie weten te bewerkstelligen. Niet klagen als je jezelf overbodig voelt

2. HR Recruitment W&S
Hebben voor 70% van hen geen enkele affiniteit met en van IT. Nemen 1 op 1 wensen/eisen over van hun klanten maar weet geen enkele perceptie en realiteit te managen. Ergo, maken zich onderdeel van het huidge probleem

3. 4 gemene delers aan de basis van...
Er zijn vier principes die aan de basis staan van elke FU in en met IT.
Het is zelfstandig of in gezamelijke onderlinge combinatie.
Impotentie, Incompetentie, Politiek en Commerce

U kunt het waarschijnlijk zelf van hier wel verder kleuren.

4. Tijdelijke ICT Commissie
In een kort contact dat ik had met Ton 'Usensus' Elias, was die van mening dat zolang het onderzoek liep, hij hierover niets wilde zeggen. Ik heb hem van repliek gediend dat hij de 'verpersonificatie' van juist het probleem is.

Je hebt namelijk geen verstand van de materie maar je gaat er wel iets over vinden?

4.1 Ambtnaren die gaan verklaren
U dacht dat de ambtenaren die verschijnen voor de commissie het achterste van hun tong laten zien over die faals?

4.2 Commercie
Dacht u dat de commerciele clubs ook maar iets negatiefs inhoudelijk gaan verklaren wat de miljardenproblemen bij het rijk en ICT verklaard?

Overigens, twee dagen na mijn contact werd mijn vooruitziende blik werkelijkheid. Tegen Powned,"Ja ik heb het jargon aardig op mijn netvlies.... wat een IP adres is? Dat heb ik even niet paraat, nee dat weet ik niet....

Beste Ton Elias, sans Rancune, hier heb je je probleem.

Kort en goed
De reden dat je geen fatsoenlijk personeel kunt krijgen is een beetje divers en pervers. Als je namelijk verlangt dat goed en gedegen talent beschikbaar is, dan is dat in IT land niet aan leeftijd gebonden, hoogstens aan een bepaald tarief.

Als je gaat verlangen van talent dat je ze vooral niet gaat betalen of hoeft op te leiden, dan roep je de tekorten over jezelf af. Wat de banken daarmee te maken hebben ontgaat mij dan een beetje. Ga naar je klanten en begin eerst ze duidelijk te maken wat...
A: IT is en hoe dat werken kan voor die klant
B: Klant en perceptiemanagement

Niet gaan lopen klagen als je zelf deel van het probleem bent en laat als je even, wil je je hersens gebruiken, onbetrouwbare bankiers, de veroorzakers van dit momentum, vooral buiten de deur. Ga zakelijk gezond te werk en klaag eens wat minder.

@Numoquest Houd toch eens op over Ton Elias. Wat heb jij toch tegen deze sympathieke VVD'er? Ik denk dat het heel verfrissend is dat mensen die niet uit de ICT komen dit onderzoek doen.

Bij dit soort artikelen trek ik mijn wenkbrauwen op gezien de 'self-fulfilling prophecy' ervan:

"Dat is een vragenlijst die door leden van de branchevereniging Nederland ICT is ingevuld"

Ken nog een Diederik Stapel die eenzelfde onderzoeksmethode erop nahield en waar echte journalisten doorheen prikten, zal duidelijk zijn dat ik de redactie van Computable hier niet onder reken.

Denk dat gehanteerde onderzoeksmethode ook verklaart waarom de grotere bedrijven minder vertrouwen hebben in de ICT-sector. Reactie van Harm is dan ook 5 sterren waard, ICT is inderdaad niet de bottleneck maar het gebrek aan kennis ervan bij management.

@Louis
Numpie valt vaak in herhaling maar betreffende Ton Elias kan hij wat mij betreft niet vaak genoeg zijn riedeltje afdraaien:

http://www.thestar.com/opinion/commentary/2013/03/13/how_to_curb_bureaucratic_empirebuilding_goar.html

Bedrijven moeten niet zo zeuren en stoppen met vragen naar "iemand die alles kan en zo min mogelijk kost". Ze krijgen wat ze vragen: niets. Het antwoord op uw vraag: 42.

En de zelfstandigen, met name werkloze IT'ers die "dan maar voor zichzelf beginnen": leer eens ondernemen. Wees solidair. Verviervoudig alle tarieven. Don't Panic!

Als beide kanten zich weer professioneel gaan opstellen, dan overweeg ik zelf ook weer uitdagende en winstgevende klussen voor onze bedrijven aan te gaan nemen. So long and thanks for all the fish...

@ Louis Kossen

Hij zal ongetwijfeld sympathiek zijn maar tegelijkertijd synoniem wat er dus fout gaat wat hij met zijn commissie aan het onderzoeken is. Daar heb ik hem in het begin een enkele keer op aangeschreven en welgeteld één reactie op terug gekregen.

' Als er zaken onder de commissie zijn, word daarover daarbuiten niet gesproken. ' Usensus'. Tussen jou en mij, ik ben een beetje allergisch voor na-aperij van politici die ' graag zeggen wat ze hebben gezegd'.

Maar dat even terzijde,

Geen van de leden van deze commissie hebben ook maar enige affiniteit met IT, niet inhoudelijk, niet projectmatig. Waarom gaan er zoveel projecten bij overheid en bedrijfsleven verkeerd? Simpel, omdat je niet meteen een IT projectleider of manager bent als je een certificaatje ITIL of Prince2 hebt gehaald. Ook al denken vele dan natuurlijk van wel.

Zou het kunnen, ik weet het natuurlijk niet, zou het zomaar kunnen.... dat een voorzitter van een ' tijdelijke ICT commissie', die het ' jargon op aardig op zijn netvlies heeft staan', af kan wegen wat het belang is van het volgende....

Commerciële partijen, menigmaal aan de voet van mislukte trajecten, opening van zaken geven van hun opdrachtgever? Ook al kunnen ze niet op mismanagement of falen worden aangesproken/afgerekend?

Overheids mensen betrokken bij beleid en beslissingen van ICT trajecten en projecten, het achterste van hun tong laten zien wanneer zij aan deze commissie verklaren?

Ik ben niet zo paranoïde maar wel heel erg nuchter. Ik denk het namelijk gewoon niet.

Maar ja, als ik kijk naar de fuckups in het bedrijfsleven, maak ik me geen zorgen. Ik hoef die rekeningen niet te betalen. Aan de andere kant, aantoonbare fuckups van tussen de 80 en 140 miljard bij de overheid, die ik gedwongen word te mede te moeten betalen, daar heb ik natuurlijk een erg duidelijke mening over.

Dat dan weer wel.

Tekort aan ICT mensen? Ik waag dat te betwijfelen. Als je namelijk met zeer aantoonbare tegenstrijdigheden in aanvragen komt, die door recruiters of HR dom 1 op 1 worden over genomen, ga je gegarandeerd dat ' Talent ' niet vinden natuurlijk. Want wij hebben in NL klaarblijkelijk niet zoveel ' talent'.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×