Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
cio

Cio moet uit defensieve rol kruipen

04 november 2019 - 11:39ActueelCarrièreGartner
Luc Blyaert
Luc Blyaert

De chief information officer (cio) moet uit zijn defensieve rol kruipen. ‘Jullie zijn zo veel meer dan een herder van technologie en systemen’. Dankzij de toenemende digitalisering kan de cio in het offensief en zich opwerpen als een strategische leider in plaats van een rol als dienstenleverancier. Dat was de boodschap op het Gartner Symposium in Barcelona voor zo’n 7.500 cio's en it-topverantwoordelijken.

Meer dan de helft (53 procent) van de ondernemingen ziet digitaal en technologische initiatieven als een topprioriteit. Voor bijna twee derde is digitale disruptie de belangrijkste zorg. ‘Het is dan ook nu het ideale moment voor de cio om op de voorgrond te treden’.

Gartner noemt dat met een moeilijk, haast onuitspreekbaar woord het ’techquilibrium’, het moment dat het technologisch evenwicht bepaalt of je bedrijf klaar is om digitaal mee te draaien. Maar hoewel het consultancybedrijf aangeeft dat de technologie de komende vijf jaar sneller zal evolueren dan de jongste vijftien jaar, wijst het er toch op de meeste bedrijven er nog zeven jaar zullen overdoen om klaar te staan in een volledig digitale biotoop. In Europese ondernemingen is slechts twintig procent van de diensten en producten digitaal.

Revenue, Cost en Risk

Het voordeel is dat vier op de vijf bedrijfsleiders denkt dat technologie de komende jaren een belangrijke rol zal spelen, maar het nadeel is dan weer dat de cio amper zichtbaar is. Eén op de drie ceo’s praat nooit met de cio, tenzij er problemen opduiken. Daarom vindt Gartner dat de çio ook moet focussen op wat er belangrijk is voor een onderneming: omzet, kosten en risico. Als hij erin slaagt met precieze parameters aan te tonen dat hij hieraan bijdraagt, zal de cio ook serieus genomen worden.

Daarom moet de cio ook echt in het offensief gaan, aldus Gartner, maar uit een eigen onderzoek bij vijftienduizend cio’s blijkt dat de meerderheid van hen zich beschouwt als reactief en defensief. Over de rol van de chief digital officer werd niet gesproken tijdens de opening van het symposium dat Gartner nog steeds terecht de grootste bijeenkomst noemt van cio’s en top it-verantwoordelijken.

Meer over

CIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    talent
    OpinieCarrière

    Cio ook verantwoordelijk voor talentwerving

    Eén reactie op “Cio moet uit defensieve rol kruipen”

    1. Steven schreef:
      4 november 2019 om 12:16

      Het blijft tech bij Gartner. Dat maakt dat zij het goede doel aanwijzen, maar de verkeerde weg.
      Een CIO hoort een information-officer te zijn, niet een IT-officer. Zij/hij moet zich druk maken om de resp informatieposities in een organisatie, niet vooral om tech. Geen techquilibrium, dus, maar de opbouw en het beheer van de kennis van de informatie van de organisatie. Met die kennis kan de organisatie een goede opdrachtgever worden voor onder meer de inzet van juiste IT-oplossingen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs