Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Betrokkenheid medewerkers hoogst in ict

19 september 2022 - 10:34ActueelCarrièreWorkday
William Visterin
William Visterin

Terwijl de strijd om het aanwerven en behouden van talent verder woedt, is het meer dan ooit belangrijk voor organisaties om te luisteren naar de noden en wensen van hun werknemers. Op dat vlak scoort de software- en technologiesector het best. Overheidsbedrijven scoren dan weer het minst inzake de betrokkenheid van hun medewerkers.

Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘Peakon Employee Voice‘-rapport in opdracht van Workday. Uit hun onderzoek blijkt de werknemersbetrokkenheid het grootst bij organisaties die feedback gebruiken om positieve veranderingen binnen hun organisatie door te voeren.

Dat blijken dus vooral organisaties binnen de sectoren software en technologie goed te beseffen. Zij eindigen respectievelijk op plek één en twee als het gaat om werknemersbetrokkenheid. Op plek drie staat de commerciële & zakelijke dienstverlening, gevolgd door de financiële sector.

In het rapport worden drie prioriteitsgebieden genoemd die organisaties kunnen helpen de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren: de aanpassing aan nieuwe werkmodellen, het behoud van talent door na te gaan hoe werknemers tegenover hun organisatie staan en tenslotte de vermindering van het risico op burn-outs dankzij regelmatige gesprekken met leidinggevenden.

Sectoren waar de betrokkenheid van medewerkers daarentegen achteruit ging, waren de zorg, farmaceutische industrie, de non-profitsector en transport & logistiek. Dat zijn meteen ook sectoren die in 2021 nog onder druk stonden door de pandemie. De overheidssector sluit de totale lijst van werknemersbetrokkenheid af als laatste, de transportsector staat voorlaatst.

Nood aan flexibiliteit

Een belangrijke factor blijkt flexibel werk te zijn. Heel wat organisaties hebben, bij het uitbreken van de pandemie, flexibel werken hebben ingevoerd. Maar voor veel van hen, zeker die met relatief veel frontofficemedewerkers, blijft het, volgens de onderzoekers, een uitdaging om werknemers meer flexibiliteit te bieden in werkplek, werktijden en werkvormen. ‘Sinds de pandemie is dat wel een prioriteit voor medewerkers geworden en dus zullen organisaties hier oplossingen voor moeten vinden om talent te behouden.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Eén reactie op “Betrokkenheid medewerkers hoogst in ict”

    1. dino schreef:
      19 september 2022 om 21:26

      De technologiesector, vervolgens de commerciële, daarna financiële sector en uiteindelijk de overheid.
      De volgorde van betrokkenheid per sector, van hoog naar laag.
      Dat verklaart het falen van de marktwerking m.b.t. de overheid.
      Die werkt namelijk op zich prima, alleen met het doel de overheid te naaien.

      Ik zag eens een tekening van kwadranten en de ideale klant. Op de assen Intelligentie/betrokkenheid en het vermogen.
      Zal hem eens even googelen. Ah hier is ie:
      https://www.youtube.com/watch?v=mk74Q8lX9lU Arnout Van den Bossche over de ‘ideale klant’

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs