Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Twitter

Massaclaim tegen Twitter om illegale datahandel

08 november 2022 - 10:205 minuten leestijdActueelData & AITwitter
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een massaclaim tegen Twitter. Volgens de stichting heeft het sociale-mediaplatform tussen 2013 en 2021 zonder toestemming van gebruikers en van personen zonder een Twitter-account illegaal gegevens vastgelegd en verhandeld via advertentieplatform Mopub. Via ruim 30.000 applicaties voor smartphones en tablets zou illegaal persoonlijke data zijn verzameld.

De zaak kwam aan het rollen nadat in Noorwegen ophef ontstond over datahandel via de gratis datingapp Grinder. Daarbij kwam Mopub in beeld als advertentieplatform van Twitter. Een woordvoerder van SDBN vertelt dat op conferenties van online-privacyvoorvechters de kwestie verder is onderzocht en de omvang van de datahandel aan het licht kwam. Vervolgens zijn juristen zich gaan buigen over de mogelijkheid tot een massaclaim. De zaak wordt begeleid door de Amsterdamse advocatenkantoren Birkway en Boexk.

De stichting stelt dat miljoenen Nederlanders gratis apps zoals Wordfeud, Buienradar, Vinted en Shazam op hun telefoon of hun tablet hebben. Maar ‘gratis’ bestaat niet in de online-wereld. ‘Consumenten betaalden met hun privacy. Jarenlang stonden gebruikers te koop, zonder dat zij daar ooit toestemming voor hebben gegeven’, aldus SDBN. Ze concludeert verder dat Twitter ook zonder dat iemand ooit twitterde via Mopub en de apps, informatie over gebruikers achterhaalde en verhandelde. ‘Acht jaar lang verzamelden en deelden zij de gegevens met derden, zonder dat consumenten wisten met wie en voor welk doel. De persoonsgegevens en data over bijvoorbeeld seksuele geaardheid, kinderwens of geloofsovertuiging van gebruikers werden door Mopub op de advertentiemarkt gedeeld en vervolgens doorverhandeld.’

Schadevergoeding en campagne

Volgens de stichting heeft Twitter miljoenen verdiend met die illegale datahandel. ‘Twitter verzamelde veel meer informatie dan nodig is en overtrad daarmee de belangrijkste wet rondom de bescherming van persoonsgegevens: de AVG.’ De groep schat dat tien miljoen volwassen en één miljoen kinderen uit Nederland die tussen oktober 2013 en december 2021 gratis apps gebruikten slachtoffer zijn van illegale handel in persoonsgegevens. ‘Voor individuele slachtoffers is het in de praktijk onmogelijk om hun recht te halen tegen grote partijen als Twitter. Daarom gaat SDBN Twitter collectief verantwoordelijk houden.’ SDBN eist namens de gebruikers onder andere een schadevergoeding.

Tegelijk met de massaclaim start de stichting onder de titel Jestaattekoop.nl ook een bewustwordingscampagne over online-privacy. In een video legt Julia Janssen ambassadeur van SDBN, uit wat de aard en schaal van deze inbreuk betekent voor de privacy van betrokkenen.

Mopub is in 2021 door Twitter verkocht aan advertentiebedrijf Apploving en geïntegreerd in diens platform. SDBN weet niet of dat bedrijf nog steeds op een zelfde manier data verzamelt.

Je staat te koop, campagne online privacy, massaclaim Twitter

Apps

Voorbeelden van gratis apps die in elk geval tussen oktober 2013 en december 2021 persoonsgegevens uitwisselden via het MoPub-platform van Twitter:

•             Shazam (ruim 5 miljoen downloads)

•             Vinted (ruim 4,1 miljoen downloads)

•             Helix Jump (ruim 4,2 miljoen downloads)

•             Wordfeud (ruim 3,8 miljoen downloads)

•             Trivia Crack (ruim 3,5 miljoen downloads)

•             Zedge Wallpapers (ruim 3,3 miljoen downloads)

•             Super-Bright LED Flashlight (ruim 3,1 miljoen downloads)

•             Picsart Photo & Video Editor (ruim 3 miljoen downloads)

•             MyFitnessPal (ruim 2,9 miljoen downloads)

•             Piano Tiles 2 (ruim 2,9 miljoen downloads)

•             Agar io (ruim 2,7 miljoen downloads)

•             8 Ball Pool (ruim 2 miljoen downloads)

•             My Talking Tom (ruim 2 miljoen downloads)

•             DuoLingo (ruim 1,9 miljoen downloads)

•             Badoo Dating. Chat. Friends (ruim 1,6 miljoen downloads)

•             Solitaire – Zynga (ruim 1,6 miljoen downloads)

•             Happn Dating App (ruim 1,5 miljoen downloads)

•             Sudoku – Easy Brain (ruim 1,4 miljoen downloads)

•             Buienradar (ruim 1,3 miljoen downloads)

•             Grindr – Gay-chat (ruim 510.000 downloads)

Bron: SDBN

Meer over

AppsPrivacySmartphonesSocial mediaTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Nederlandse massaclaim tegen Oracle en Salesforce

    ActueelCarrière

    Twitter-gebruikers stemmen Elon Musk weg

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs