Managers zijn bezorgd dat hun medewerkers in de problemen komen doordat ze appen achter het stuur. Toch komt ongeveer de helft van die leidinggevenden niet in actie. Dat blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics naar appen in het verkeer.
Bijna tweederde van de senior managers van Nederlandse bedrijven is bang dat werknemers de mobiele telefoon gebruiken om te appen en internetten tijdens een autorit in werktijd.Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat bijna de helft (49 procent) van de bedrijven nog geen stappen ondernomen heeft – in de vorm van begeleiding, opleiding en/of training – om te voorkomen dat werknemers hun mobiele telefoon gebruiken achter het stuur.
TomTom Telematics: ‘Het onderzoek laat verder zien dat 74 procent van de organisaties handsfree bellen nog steeds toestaat, terwijl uit Brits onderzoek blijkt dat dit net zoveel afleidt als handheld bellen.
Slimme technologie zoals voertuigtelematica kan volgens het bedrijf een rol spelen en bedrijven helpen bij dit probleem. ‘Voertuigtelematica stelt bedrijven namelijk in staat om het rijgedrag van de medewerkers op de weg te monitoren en te sturen. Zo is bijvoorbeeld te zien of medewerkers te hard rijden, vaak abrupt remmen of scherpe bochten nemen’, aldus René de Jong, verkoopdirecteur voor de Benelux. Hij stelt dat die manoeuvres een indicatie kunnen zijn van te veel afleiding tijdens het rijden.
De Jong: ‘Door deze rijstijldata te koppelen aan smartphone-data kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur door hun werknemers en de invloed daarvan op hun rijprestaties.’
ANWB en Veilig Verkeer Nederland
Belangenvereniging voor weggebruikers ANWB vormt een uitzondering. Computable meldde eerder dat de organisatie een paar honderd medewerkers, waaronder topman Frits van Bruggen, devices geeft waardoor ze in de auto geen berichten meer kunnen sturen via WhatsApp. De organisatie wil hiermee het goede voorbeeld geven voor alle weggebruikers in ons land.
Er gaan al langer stemmen op om appen of internetten achter het stuur strenger aan te pakken. nu het aantal verkeersdoden en ongelukken na een jarenlange daling weer stijgt. In Den Haag is een wetsvoorstel in de maak waarin het begrip ‘roekeloosheid’ een nieuwe definitie krijgt. Ook appen achter het stuur valt onder die definitie.
Eerder pleitte belangenorganisatie Veilig Verkeer Nederland ervoor om het gebruik van de smartphone achter het stuur net zo streng te bestraffen als dronken rijden. Plegers kunnen naast een boete dan mogelijk een celstraf krijgen.
Als hier minder onschuldige verkeersslachtoffers door vallen is het een goede zaak, maar vooralsnog vindt ik het vooral triest dat techniek ingezet moet worden om het gebrek aan discipline en verantwoordelijkheidsgevoel bij bestuurders te bestrijden
Of gewoon geen whatsapp op je smartphone installeren?
Doorzichtig wc-eend stukje van TomTom trouwens want die willen eigenlijk hun eigen telematica producten verkopen aan het bedrijfsleven terwijl wat Pa Va Ke aangeeft gezond verstand ook op kan lossen.
Moet je alles met techniek dichttimmeren? En moet je dat wel willen? Moet elke auto voorzien worden van een alcoholslot, omdat er een groep onverbeterlijke alcomobilisten is?
Voor de goede orde: ik ben een groot voorstander van zaken die de verkeersveiligheid actief dan wel passief verhogen. ABS, airbags, gordels, (adaptieve) cruise control, allerhande waarschuwingssignalen, … Deze hulpmiddelen maken een auto veiliger, zowel in noodsituaties als in gewone situaties.
Hier hebben we het over ICT hulpmiddelen die nodig zijn omdat automobilisten bewust ervoor kiezen om tijdens het rijden iets anders te gaan doen dan rijden, wat aantoonbaar de verkeersveiligheid naar beneden brengt.
Ik wil geen alcoholslot omdat er idioten zijn die (teveel) alcohol drinken als ze nog moeten rijden; ik drink frisdrank als ik weet dat ik nog moet rijden, het is niet moeilijk om zoiets te bedenken!
Ik wil geen blokkades op mijn telefoon omdat er mensen zijn die tijdens het rijden niet van hun telefoon af kunnen blijven; ik zit ook wel eens als passagier in mijn eigen auto, en dan wil ik gewoon alles op mijn telefoon kunnen doen.
Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. Daar moet geen ICT voor nodig zijn! Want dan krijg je straks nog rechtszaken van daders, mensen die doordat ze op hun telefoon zaten te spelen een ander hebben doodgereden, tegen auto- en telefoonmakers: “Ik kan er niks aan doen dat ik Pietje heb doodgereden, want mijn telefoon ging niet in de automatische blokkeerstand. Het is dus niet mijn fout, maar de fout van Google/Apple/VW/Nissan/Renault/…”