Met KPN concurrerende bedrijven krijgen het steeds lastiger. De opkomst van bellen over internet en nieuwe aanbiedingen van het telecomconcern doen de marges geen goed.
In de zakelijke markt hanteert KPN sinds april de Corportage Voice kortingsregelingen. Die zijn voor grote organisaties. Maar KPN bundelt rekeningen van afzonderlijke bedrijven om grootzakelijke kortingen te kunnen bieden. Voorbeelden zijn speciaal opgerichte tussenpersonen als Vegecom voor bedrijven in de bloemenhandel en Groentel voor de groentenhandelaren op veilingen. Ze nemen de individuele contracten over en KPN biedt uniforme voorwaarden als ware het één contract.
TTG, een KPN-concurrent in de zakelijke markt, legde haar twijfels over de juistheid van deze vraagbundelingen neer bij de Opta. De toezichthouder komt na zorgvuldige analyse tot de conclusie dat ze voldoet aan de voorwaarden.
Piet Grootenboer, directeur van TTG: "KPN neemt de ruimte die ze krijgt van de Opta en iedereen begrijpt dat. Maar KPN krijgt zo veel ruimte om de ondergrens van de tarieven, bedoeld voor grootgebruikers, te mogen aanbieden, dat de alternatieve operators steeds meer moeite krijgen om op basis van prijs te winnen. De kans is groot dat er op deze wijze een de facto monopolie van KPN in het mkb-segment gaat ontstaan."
Op meer fronten rijdt de term 'hermonopolisering door KPN', zoals de ACT, club van concurrenten van KPN. Daarvan zijn onder meer MCI, BT, Versatel en Colt voor de zakelijke markt lid alsmede Tiscali, Wanadoo, BBned en Tele2 voor de consumentenmarkt.
In juli won deze club met de Staat (Economische Zaken, NMa) en de Opta het kort geding dat KPN aanspande tegen de regelgeving en uitvoering daarvan. De rechter vindt dat KPN afdoende mogelijkheden heeft om besluiten voor rechtbanken aan te kaarten. Bovendien doen de instanties hun werk rechtmatig. KPN gaat in beroep. De ACT bracht juist te berde dat KPN veel strakker gereguleerd moet worden.
Tele2 heeft, zo verneemt Computable uit betrouwbare bron circa 30 procent haar klantenbestand inactief of vrijwel inactief zien worden in het afgelopen jaar. Twee oorzaken spelen een rol: de komst van internettelefonie en geringe winstmarges op het net van KPN.
In april zei Heliview dat 30 procent van de huishoudens verwacht binnen twee jaar geen vaste telefoonaansluiting meer te hebben. In totaal zijn dit 1.400.000 huishoudens. Telefonie via internet of louter mobiel bellen zijn de alternatieven. Naar schatting ruim 1 miljoen Nederlanders bellen nu via hun kabel of adsl-modem. Een groot, maar onbekend deel daarvan, is prijsbeller. Ze belden veelvuldig via Tele2.
Een tweede reden is het terugvechten door KPN zelf. Het bedrijf kwam met een flatfee, BelVrij genoemd, eerst voor avond en weekend, nu 6,75 euro per maand; vervolgens onbeperkt naar andere Nederlandse vaste nummers, voor 14 euro per maand. Met deze tarieven pleegt KPN agressieve marketing, met actief uitbellen vanuit belcentra, met cadeaus als staatsloten en barbecuesets voor klanten die 'terugkeren' naar KPN.
Dan kwam KPN volkomen onverwacht met SlimBellen: prepaid telefonie voor een vaste lijn in combinatie met gratis toegang tot internet. Niet erg actief aangeboden door KPN, maar een laatste reddingsboei om klanten vast te houden of terug te winnen.
Goedkeuring van de Opta vooraf heeft KPN niet meer nodig. Concurrenten maken achteraf bezwaar, zoals tegen SlimBellen, maar de trage procedures werken nu niet meer in het nadeel van KPN, zoals voorheen, maar van de Tiscali's en Wanadoo's.
De reacties in de markt zijn verschillend. Tele2 reageert in heel Europa met de aankoop van eigen infrastructuur, zoals in Nederland met de acquisitie van Versatel. Veel partijen die de fondsen daartoe niet hebben vestigen hun hoop op de toezichthouder.