Ruim 52.000 mobiele Philipsmedewerkers loggen sinds kort via WiFi in op hun bedrijfsnetwerk met de toegangsapplicatie iRas. Het gebruik van dial-uplijnen neemt daardoor geleidelijk af.
De iRas-applicatie (voor internet remote access services) wordt als voorgeïnstalleerde dienst aangeboden aan 10.000 internationaal reizende medewerkers en ruim 42.000 laptopeigenaren die vaak op afstand werken, vertelt service delivery manager Mariëlle Kroon van Philips global infrastructure services. De dienst bestaat uit toegangssoftware van iPass, een VPN-client en een personal firewall. Via iPass hebben de Philips medewerkers toegang tot meer dan 70.000 WiFi hotspots op vliegvelden, stations, hotels en conferentiecentra.
Volgens René Hendrikse van iPass richt de Amerikaanse onderneming zich vooral op internationale bedrijven met veel (internationaal) mobiele medewerkers. Het bedrijf sluit met telecombedrijven, hotel- en restaurantketens en andere hotspotproviders overeenkomsten die een eenvoudige inlog op het bedrijfsnetwerk mogelijk maken via de iPass-client op de laptop.
Kostenoverzicht
Mobiel werken neemt bij Philips een steeds grotere vlucht, aldus Mariëlle Kroon. "Gebruikers van laptops vond je eerst alleen onder het management en bij support-engineers, maar nu gebruiken veel meer medewerkers ze. Er is dan ook behoefte aan veel meer roaming-plekken over de hele wereld en iPass zorgt daarvoor."
De Philips-manager roemt naast de eenvoud van de uniforme inlog ook het transparante kostenoverzicht dat iPass verschaft. "Communicatiekosten zitten niet langer verstopt in de declaraties van hotelrekeningen waar telecomkosten vaak niet zijn uitgesplitst. Nu krijgen we alle communicatiekosten binnen op één overzicht."