Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eurlings wil toch internet in de trein

06 december 2007 - 13:06ActueelCloud & InfrastructuurNS
Diederik Toet
Diederik Toet

Het gewelles-nietes over draadloos internet in de treinen van de Nederlandse Spoorwegen houdt nog even aan. Verkeersminister Eurlings stelt toch 15 miljoen euro beschikbaar om de verbindingen mogelijk te maken. Eerder deze week trok de NS nog de stekker uit het plan.

Tijdens de begrotingsbehandeling van zijn ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte minister Eurlings bekend 15 miljoen euro beschikbaar te stellen voor draadloos internet in de trein. De minister vindt een internetverbinding een belangrijke voorwaarde om meer reizigers de trein in te lokken. "Internet biedt een heerlijke meerwaarde voor het ov", stelt hij.

Eurlings’ besluit is een nieuwe zet in het spelletje welles-nietes dat de laatste tijd over het onderwerp wordt gespeeld. PvdA’er Diederik Samsom eiste begin deze week in de Tweede Kamer nog dat NS vaart moet zetten achter beloften over gratis internet in treinen. De Spoorwegen reageerden later die dag dat de plannen "te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar" en dat de organisatie zich eerst richt op het geven van actuele reisinformatie aan klanten. Inmiddels blijkt de samenwerking tussen NS en aanbieder KPN te zijn beëindigd. Het spoorbedrijf zou nu met andere aanbieders praten.

De minister komt met de 15 miljoen euro tegemoet aan de wens van Samsom, die overigens verwacht dat de totale investering een slordige 50 tot 100 miljoen euro bedraagt. Het merendeel moet volgens hem worden opgebracht door de NS, ProRail en commerciële partijen. De subsidie van 15 miljoen moet nog worden getoetst aan Europese aanbestedingsregels.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS: Geen internet in trein

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    PvdA wil snel internet op spoor

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS en KPN bieden draadloos internet in trein aan

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS-reizigers kunnen draadloos internetten

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    NS bespaart 20 miljoen door planningssoftware

    Eén reactie op “Eurlings wil toch internet in de trein”

    1. knielegat schreef:
      7 december 2007 om 21:47

      Belachelijk idee, de NS/KPN-deal is gebaseerd op narrowcasting met displays. Internet is niet de focus van die deal. Dus, de belastingbetaler gaat betalen voor het gemis in reclame-opbrengsten en krijgt dan waarschijnlijk internet waar hij a la NS-hotspots een veel te hoog bedrag voor moet betalen. Zorg maar voor 220v in de trein. De gemiddelde consument is goedkoper uit met een UMTS/HSDPA-datakaart van een telco.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs