Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Opta start opnieuw onderzoek naar KPN-kortingen

22 januari 2008 - 09:46ActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomtoezichthouder Opta start opnieuw een onderzoek naar ongeoorloofde kortingen bij KPN. Volgens Opta schendt de telecomreus de regels door uitstel van betaling te verlenen aan grote bedrijven. Kleinere telecomaanbieders worden zo benadeeld.

Opta verdenkt KPN ervan tegen de regels in kortingen te geven aan grote bedrijven. Daarmee worden kleinere bedrijven ernstig benadeeld. Opta-voorzitter Chris Fonteijn maakte de plannen voor het nieuwe onderzoek maandag bekend in het Financieele Dagblad (FD).

Het onderzoek is vooral gericht op de ‘kortingen’ die KPN aan bedrijven geeft via een uitstel van betaling. KPN startte een paar maanden geleden met het afrekenen van kortingen die het bedrijf al in 2006 aan haar klanten gaf. Fonteijn noemt dit concurrentievervalsing omdat andere telecomaanbieders niet beschikken over de financiële middelen om rekeningen zo lang open te laten staan.

Interpretatie

Het is nog niet bekend welke gevolgen het nieuwe onderzoek heeft voor KPN. Fonteijn zegt dat KPN wel de strategie heeft veranderd, maar is er nog steeds sprake van een meningsverschil over de interpretatie van de regels: "Voor KPN is het de kunst om naleving van de regels door te laten dringen tot in de haarvaten van het bedrijf", zegt de Opta-directeur. Het is nog niet bekend wanneer Opta het onderzoek heeft afgerond.

Opgelegde boetes aan KPN door Opta
2007: Boete van 1,6 miljoen euro, omdat KPN ten onrechte dubbele kortingen heeft verstrekt aan zakelijke klanten.
2007: Boete van 100.000 euro, omdat KPN onterecht het telefoonnummer 1888 gebruikt heeft voor een belspel.
2007: Boete van 2,88 miljoen euro, omdat KPN heeft twee grote overeenkomsten heeft vergeten te melden aan Opta 2005: Boete van 17 miljoen euro, omdat KPN ongeoorloofde kortingen heeft gegeven
2005: Boete van 450.00 euro, omdat KPN heeft nagelaten vooraf toestemming te vragen voor een extra kortingsactie voor zakelijke bellers
2003: Boete van 375.000 euro, omdat KPN zijn eigen ADSL-diensten bevoordeelt met betere informatie over wijkcentrales

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Logo Opta
    ActueelGovernance & Privacy

    OPTA geeft KPN boete van 2,88 miljoen euro

    Logo Opta
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA legt KPN 1,6 miljoen euro boete op

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN en Opta komen niet tot schikking

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opta beboet KPN opnieuw

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘OPTA faalt op zakelijke vaste telefoniemarkt’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN mag scholen geen gratis internet bieden

    2 reacties op “Opta start opnieuw onderzoek naar KPN-kortingen”

    1. machtelozen schreef:
      15 februari 2008 om 10:33

      Er zijn geen woorden voor te bedenken voor de KPN. De machtigen ontvangen miljoenen, de machtelozen blijven met lege handen staan.
      Wat nog belangrijker is, si het in leven roepen van een rechtbank, waar de Machtelozen de machtigen kunnen aanklagen.
      Laten ze de (abnormale) hoge telefoonkosten van 45 Euro cent per minuut
      maar eindelijk eens naar normaal tarief, dat geldt voor KPN-internet.

      Login om te reageren
    2. Rooie REUS schreef:
      7 januari 2010 om 16:17

      Vandaag 7 Januari 2010 gebeld met KPN over mijn TV , dat kostte mij 45 euros per minuut. Schandalig en brutaal, zonder kennisgeving De Opta zou daar eens een boete moeten opleggen. De laatste keer deden ze dat niet, hoe zit dat nou OPTA?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs