Managed hosting door True

KLM test iPad voor vliegend personeel

 

KLM-app iPad

Luchtvaartmaatschappij KLM doet een proef met iPads voor vliegend personeel. In de cockpit vervangen apps op de iPad de loodzware boekwerken die piloten onder handbereik moeten hebben. In de cabine heeft het personeel op de iPad een schat aan informatie over de passagiers onder handbereik. In totaal beschikken nu honderd medewerkers over een bedrijfs-iPad.

De proef wordt gedaan met vijftig medewerkers onder het cabinepersoneel en 110 piloten. Zestig piloten werken op hun privé-iPad. In totaal gaat het om ongeveer 5 procent van het vliegend KLM-personeel. Het gaat om een persoonlijke iPad, die de medewerkers ook voor privézaken mogen gebruiken. ‘Wij hebben gekozen voor een managed user, in plaats van voor een managed device', zegt projectleider Tim van Loosbroek van KLM. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker dat de batterij aan het begin van de vlucht volledig opgeladen en de informatie up to date is.

De iPads bevatten een aantal zakelijke apps die het personeel bij het werk ondersteunen. Zo kunnen piloten de checklist die zij voor vertrek met behulp van de iPad afwerken en de uitkomst direct versturen. Voor het cabinepersoneel vervangt de iPad de uitdraai van passagiersgegevens die kort voor vertrek wordt gemaakt. De iPad biedt meer informatie, plus de mogelijkheid formulieren met informatie over de vlucht digitaal in te vullen en te versturen. ‘Het personeel heeft de iPad heilig verklaard', weet Van Loosbroek. ‘Voor het vliegend personeel is dit de grootste innovatie sinds de uitvinding van de matrixprinter.'

Privacygevoelig

De beveiliging van de apparatuur is een belangrijk punt, omdat reizigersinformatie privacygevoelig is. De vluchtgegevens op de iPads worden acht uur na de aankomsttijd van de vlucht automatisch van de iPad gewist. Voor het ophalen van de informatie wordt een standaard mobiele 3G-verbinding gebruikt. Het personeel moet dubbel inloggen om gegevens te kunnen ophalen: dubbele identificatie met gebruik van certificaten. Het systeem stelt alleen gegevens beschikbaar die corresponderen met de vluchtnummers waarop de betrokken medewerker is ingeroosterd. Dat de apparaten ook voor privézaken worden gebruikt, brengt de privacy van passagiers niet in gevaar, stelt Van Loosbroek. ‘Apple heeft KLM weten te overtuigen dat het iOS versie 4.3 een veilige architectuur heeft.'

Dat de gebruiker niet altijd goed omgaat met de mogelijkheden van het zakelijke apparaat, illustreert Van Loosbroek met het voorbeeld van een cabinemedewerker die in een ver buitenland de 3G-verbinding gebruikte voor het bekijken van films op de iPad. ‘Dat was een dure les. Maar daar doe je een pilot voor.'

Windows Phone

Het is niet de eerste keer dat KLM experimenteert met een digitaal apparaat voor het vliegend personeel. Eerder werd een experiment met telefoontoestellen met het besturingssysteem Windows Phone 6.0 gehouden. ‘Dat experiment is een stille dood gestorven, de hardware was er nog niet klaar voor', zegt Van Loosbroek.

KLM is niet de eerste luchtvaartmaatschappij die de iPad test voor gebruik door vliegend personeel. Het Amerikaanse United Continental Airlines kondigde eind 2011 aan elfduizend iPads beschikbaar te stellen aan piloten van de maatschappijen United en Continental in het kader van de paperless cockpit. Elke iPad vervangt ongeveer negentien kilo papier. Eerder kreeg American Airlines al toestemming van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voor het gebruik van iPads in de cockpit. Ook Delta heeft een proef gedaan met iPads voor piloten. In Europa loopt een test bij British Airways, de Duitse maatschappij Lufthansa gebruikt de iPad als sinds april 2011 in de cockpit.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4461910). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Wat een gruwelijk eng idee, moet er werkelijk niet aan denken.
Maar ja ik kom dan ook uit die wereld.

Prima plan, bespaart ook brandstof :-)

Maar dat betekent dan hoop ik ook het einde van de stewardessen die in de stress schieten als je een smartphone aan hebt staan tijdens de vlucht (zelfs in flight mode).

"Apple heeft KLM weten te overtuigen dat het iOS versie 4.3 een veilige architectuur heeft"

Goh. En twee weken geleden lees ik: "Apple releases fixes for 81 security flaws in iOS"

En dan te bedenken dat naast de lekke architectuur, de weakest link hier nog altijd de gebruiker is.

Ik deel de zorgen van @Pascal.


Een van de weinige zinnige toepassingen van een tablet die ik deze site voorbij heb zien komen. Wat ik me wel afvraag is hoe lang zo'n batterij meegaat (sorry, heb er zelf geen)? Laatste keer dat ik in een cockpit was zat er nog geen sigarettenaansteker.

Ach, de passagierslijsten kloppen ook wel eens niet, dus aan die I-pad zal het niet liggen. En het is wel zo’n fijn idee dat de piloot de handleiding airbusvliegen gewoon op zijn schoot kan laten liggen. Is het een idee om het apparaat te koppelen met de startfunctie, zodat het vliegtuig niet kan vertrekken voordat de checklist volledig is afgevinkt?

Ik vind het een interessant ontwikkeling omdat door het gebruik te maken van een iPad (of een ander tablet) het mogelijk is om een efficiëntie slag te maken.

De checklists moeten blijkbaar ondertekend worden (of iets dergelijks), dus door deze electronisch te versturen is het direct duidelijk dat een checklist gevolgd is en of er acties benodigd zijn. Ook de opslag wordt een stuk makkelijker op deze manier. Verder maakt het mogelijk om wijzigingen, bijv. in de passagierslijst of een procedure, makkelijk door gegeven kunnen worden.

Verder is het ook interessant om te zien dat de potentiële risico's bijv. qua security of het gebruik van 3G door de verantwoordelijk instanties en de KLM zelf als hanteerbaar/beperkt zijn geclassificeerd. Het lijkt erop dat men langzaamaan de weg vrij maakt om meer te kunnen innoveren tijdens de vlucht.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×