Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ING koppelt stembediening aan mobiele app

10 september 2014 - 10:093 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurING
Pim van der Beek
Pim van der Beek

ING Bank Nederland koppelt stembediening aan zijn app voor mobiel bankieren. De oplossing is gebaseerd op spraakherkenningssoftware Nuance. Gebruikers kunnen met hun stem verschillende delen van de app bedienen. In een volgende fase wordt de toepassing doorontwikkeld voor de authenticatie van betalingen. De bank ziet de menselijke stem als een belangrijk alternatief voor beveiliging via biometrische kenmerken zoals de vinger-afdruk en de iris-scan en een aanvulling van de touch-screen.

ING is naar eigen zeggen de eerste Europese bank die spraakherkenning toevoegt aan zijn applicatie voor mobiel bankieren. De bank heeft de nieuwe toepassing Inge gedoopt. De ontwikkeling duurde vijf kwartalen. Voor de live-gang is het gebruik van de toepassing uitgebreid getest door eigen personeel.

De dienst is beschikbaar voor Android 2.3 en iOS 6. ING introduceert de nieuwe dienst in twee fases. In de eerste fase, vanaf half september 2014, kunnen klanten handsfree bankieren door met hun stem saldo op te vragen of een betaalopdracht te geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt nog met de pincode. Autorisatie en inloggen middels stemherkenning, de tweede fase, zal naar verwachting later dit jaar geïntroduceerd worden.

Beveiliging

De toepassing voor handfree bankieren via stemherkenning is extern getest op verschillende aanvalsscenario’s. Volgens de bank zit de beveiliging vooral in de combinatie van beveiligingslagen. De toepassing is gekoppeld aan een apparaat, app en pincode. De klant die de dienst wil gebruiken voor het autoriseren van banktaken spreekt de tekst ‘luister naar mijn stem en je weer wie ik ben’, in. Aan de hand van dat unieke stemprofiel kan hij op termijn zijn bankzaken autoriseren. In de eerste fase gaat het dus alleen voor stembediening en moet in die laatste stap een pincode worden ingevoerd.

ING nodigt een selecte groep klanten, in de vorm van een testgroep, uit om alvast aan de slag te gaan met stemherkenning. De feedback van deze klanten wordt gebruikt om het product verder te verbeteren voordat de introductie van stemherkenning voor alle klanten plaatsvindt.

ING

Volgens ING komt de roep om stemherkenning uit feedback van klanten. Tijdens de introductie van de dienst Inge zei ING-directeur internet en mobiel, Max Mouwen, dat de maatschappelijk acceptatie van dergelijke biometrische kenmerken groeit. Als voorbeeld noemde hij de iris-scan en de vingerafdruk.

De bank gaat voor de toekomst onder andere kijken naar Siri integratie, toepassingen voor visueel gehandicapten en koppelingen met betaaldiensten als iDeal.

ING startte bijna drie jaar geleden met mobiel bankieren. Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App. Ook neemt de intensiteit van het gebruik toe. Gemiddeld loggen klanten zes keer per week in.

Meer over

AppsAutorisatieECMSmartphonesTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter verbiedt ING-koppeling van Afas

    Vrouw met smartphone
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Banken breiden mobiele apps flink uit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ING koppelt iDeal aan sociale media

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ING introduceert betalen via QR-code

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ING introduceert vingerafdrukherkenning in app

    3 reacties op “ING koppelt stembediening aan mobiele app”

    1. j. de vries schreef:
      11 september 2014 om 07:17

      Absurd dat ING geld in dit soort gimmicks steekt terwijl ze nog steeds niet in staat zijn hun hoofdplatform (Internet Bankieren) stabiel te krijgen. Van alle banken ligt de website van ING veruit het meeste plat. Eerst investeren in het oplossen van dat soort problemen, in plaats van weer een (verstorende) variabele toe te voegen.
      Komen al die ING-ICT’ers bij de SVB vandaan of zo?

      Login om te reageren
    2. Louis Kossen schreef:
      11 september 2014 om 08:44

      @jdevries Ik zeg Scrum, Agile, DevOps, Continous Delivery! De vlug vlug snel snel live met die handel automatisering, maar opvallend dat er zoveel meer storingen zijn. Je zou zeggen betrouwbaarheid en 24/7 beschikbaarheid hebben prioriteit 1. Ook hier, misschien is het proces belangrijker geworden dan de inhoud.

      Login om te reageren
    3. Jurriaan de Reijer schreef:
      11 september 2014 om 10:42

      Ik heb toch wel enigszins twijfels bij de veiligheid van stemherkenning. Bovendien heb ik inderdaad ook al gehoord dat er vaak problemen zijn met internetbankieren van ING (ik zit zelf bij een andere bank) en lijkt het me inderdaad prioriteit hebben dat dat allemaal goed loopt. Ook vraag ik me af waarom stemherkenning en niet bijvoorbeeld de vingerdruk als autorisatie.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs