Managed hosting door True

App handelt verkeersschade af

De nieuwe MobielSchadeMelden-app van het Verbond van Verzekeraars, de Politie en het verkeerskundig ict-bureau VIA moet het voor gebruikers eenvoudiger en sneller maken om schade te kunnen melden. De app vult veel gegevens automatisch in. Ook is ‘gedoe’ met tekeningen voorbij: foto’s volstaan. Daarnaast is het met de lancering van deze geheel vernieuwde app mogelijk om alle soorten aanrijdingen te registreren. Zo kunnen nu ook fietsers en voetgangers schade melden en kan er melding worden gemaakt van gewonden (letselschade).

Automobilisten die schade rijden, hebben geregeld moeite om alle gegevens van het Europees schadeformulier goed in te vullen,. Zo stelt één op de drie autobezitters na een schade dat ze het formulier gebruiksonvriendelijk vindt. Eenzelfde aantal vindt dat het ingevulde formulier niet goed leesbaar is, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim zevenhonderd autobezitters die het afgelopen jaar schade hebben gehad. De nieuwe MobielSchadeMelden-app moet deze ongemakken wegnemen én de ongevalsregistratie een impuls geven, aldus het Verbond van Verzekeraars. Op termijn zal de app het papieren schadeformulier in zijn geheel vervangen, is het streven.

Ambitie

Het Verbond, Politie en VIA hebben samen met andere belangengroepen de gezamenlijke ambitie uitgesproken om alle ongevallen altijd volledig en correct geregistreerd te krijgen, waaronder ook schade bij fietsers en voetgangers. Door alle ongevallen altijd in kaart te brengen, kunnen hulpdiensten en overheden - van beleid tot wegbeheer - een slag slaan om het aantal verkeersdoden en -gewonden verder terug te brengen. De succesvolle Nederlandse aanpak van verkeersveiligheid komt namelijk in gevaar als goede ongevalscijfers uitblijven.

Onderregistratie

Het Verbond, Politie en VIA zijn de initiatiefnemers van het STAR-project (Smart Traffic Accident Reporting), dat een einde moet maken aan de onderregistratie van ongevallen. De lancering van de MobielSchadeMelden-app maakt hiervan deel uit. Partijen die deelnemen aan STAR zijn Rijkswaterstaat, het Interprovinciaal Overleg, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, VeiligheidNL, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Fietsersbond, TeamAlert, Blijf Veilig Mobiel, Unie van Waterschappen en Veilig Verkeer Nederland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5728445). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Geweldig initiatief. Prachtig voorbeeld waarbij de IT ICT zeer van toevoegende waarde kan zijn in de praktijk.
Een foto zegt vaak meer dan een compleet beschreven a4 in dergelijke gevallen en hopelijk, met de toename van de korte lontjes in de maatschappij, lezen we niet dat er incidenten voor gaan komen bij het nemen van de foto's van de plaats van .....

Overigens, zeer handig te vermelden misschien.... 'Ga nooit in discussie, laat dat aan de verzekeraars over...' Dat schept ruimte voor het sociale menselijke aspect en uiteindelijk het besef dat een auto maar een auto is, of fiets, en niet meer dan dat.

Mooie APP en een goed initiatief. Toegang tot je locatie, camera/foto's oké, maar WAAROM toegang tot je contacten? Een APP toegang tot je contacten geven, kan handig zijn. Maar hier totaal onduidelijk waarom deze APP dat wil.

Ik voorzie grote problemen met het vaststellen van de schuldvraag. Deed altijd de politie als onpartijdige derde bij het ongeval. Nu moeten de partijen er maar samen uit zien te komen. De verzekeraar kijkt toe en wacht af wie er als veroorzaker komt boven drijven. Bedenk wel, wie eist bewijst. Ik zie veel ellende ontstaan door ontkennende schadeveroorzakers. Je zal maar WA verzekerd zijn en zelf je schade moeten verhalen op de ontkennende tegenpartij want je verzekeringsmaatschappij doet niets voor je.. De weginspecteur van Rijkswaterstaat heette vroeger kantonnier en was belast met het opruimen van de rotzooi op de weg. De beste man is niet opegeleid voor het schuldvraagonderzoek bij een aanrijding. Hoe doen wat dat met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa die alleen maar hun eigen taal spreken ? Om zomaar een voorbeeld te noemen. Ook met een onverzekerde bestuurder kan een schadelijder grote problemen krijgen. Probeer dan maar eens je recht te krijgen. Kom je later bij de politie dan zeggen ze simpel dat ze daar niet voor zijn. Zoek het uit met je verzekeraar. Het verbond van verzekeraars heeft het allang met zijn leden (schadeverzekeringsmaatschappijen) geregeld De verzekerden betalen het gelag want de verzekeraars gaan straks heel veel claims afwijzen . En Rijkswaterstaat wordt betaald voor de extra diensten die zij aan de verzekeraars verlenen.
Voor de politie, Rijkswaterstaat en de verzekeraars, een win-win-winsituatie. Behalve voor de schadelijdende automobilist, die is vreselijk de klos.

@ Leen
Ik zie die negatieve kant niet zo. Overigens is het niet zo dat de verzekering niets voor je doet, in de meeste gevallen zit er een rechtsbijstandsverzekering in je verzekeringspakket, zo niet kun je die nemen. (advies) Heb je te maken met een onverzekerde bestuurder is een foto of film altijd handig waardoor je mensen ter plaatse registreert, iets wat je zeker een keer van pas zal kunnen komen in bepaalde discussie.

Overigens, doen ambtenaren van rws niets aan en met waarheidsvinding. Die doen alleen een registratie van een ongeval, niets meer. Dus het stuk voor de verzekering is nog altijd een zaak van de bestuurder. Overigens, worden foto en/of filmregistratie steeds belangrijker in geval van schade, ook bij juridisch traject. Uiteraard, het zal soms nooit 100% sluitend zijn.

Mmm - ik zie het volgende scenario opduiken...

=====

Ben je betrokken bij een ongeluk, dan start je de app om melding te maken.
Na melding komt de "meldkamer" terug met de volgende instructies:

De volgende mensen (er volgen een paar namen) zijn binnen een straal van 30 meter in de buurt van het ongeluk. Wij verzoeken u contact met hun op te nemen voor een getuigenverklaring. De contact gegevens staan in uw telefoon en zijn terug te vinden in de groep "Dossier 2017-A1234".
Gevolgd door een vragenlijst die door elk van die getuigen beantwoord moet worden (wat natuurlijk ook weer via de app kan!).

Een paar weken later...

Uw schadeclaim is afgewezen. Uit de getuigenverklaringen en de foto's blijkt dat meerdere partijen betrokken zijn geweest bij dit ongeval. Daarbij is niet eenduidig vast te stellen wie het ongeluk veroorzaakt heeft.

Wij adviseren u met elk van die partijen contact op te nemen om tot overeenstemming te komen over de afhandeling van de schade. De namen en contact gegevens hebben wij alvast naar uw telefoon gestuurd. Ze zijn terug te vinden in de groep "Dossier 2017-A1234".

=====

Misschien goed bedoeld allemaal; maar ik weet niet of ik hier nou zo beter van ga worden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×