Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Zelfrijdende auto

Nederlander zet vraagtekens bij zelfrijdende auto

16 maart 2017 - 09:493 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKPMG
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Nederlanders stappen niet massaal over op de zelfrijdende auto als deze straks op grote schaal beschikbaar komt. Ook niet als deze betaalbaar is en aantoonbaar veiliger dan de traditionele auto. De bevolking heeft met name twijfels over de keuzes die de 'slimme auto' in het verkeer maakt en de vraag wie aansprakelijk is wanneer het voertuig in het verkeer een ongeval veroorzaakt. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG.

Slechts twintig procent van de ondervraagden kiest voor een zelfrijdende auto als deze betaalbaar en veiliger zou zijn dan een niet-zelfrijdende auto. Iets minder dan veertig procent kiest onder geen enkele voorwaarde voor een dergelijk voertuig, zo stellen de onderzoekers. ‘Een belangrijk aspect is de informatie die aan de auto wordt meegegeven wanneer hij zich in het verkeer begeeft en de keuzes die hij in bepaalde verkeerssituaties maakt’, zegt Sander Klous, partner bij KPMG en hoogleraar Big Data Ecosystemen aan de Universiteit van Amsterdam.

Klous: ‘Veel mensen zien de verkeersveiligheid als één van de grootste voordelen en deze veiligheid moet wel gewaarborgd zijn.’ Een ander aspect waardoor Nederland nog niet direct in een zelfrijdende auto stapt, is de verantwoordelijkheid bij een eventueel ongeval. ‘Eén van de belangrijkste is de vraag wie verantwoordelijk is bij een verkeersongeval. Iets meer dan veertig procent van de ondervraagde Nederlanders legt de aansprakelijkheid voor een ongeval bij de producent; 38 procent is van mening dat de inzittenden verantwoordelijk zijn. Toch kiezen Nederlanders niet massaal voor de zelfrijdende auto als de verantwoordelijkheid voor een ongeval bij de producent zou liggen. Niet meer dan dertig procent zou in dat geval voor een autonome auto kiezen.’

Als deze auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om, vervolgt hij. ‘Dan geeft de helft van de onderzoeksgroep aan te zullen kiezen voor zo’n auto. Het onverhoopt toch veroorzaken van een ongeval is voor veel mensen echter bepalend voor het verdere gebruik, ook al ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de producent. Niet meer dan tien procent zou na het veroorzaken van een ongeval opnieuw in een zelfrijdende auto stappen. Bijna veertig procent geeft aan het voertuig na het ongeval niet langer te zullen gebruiken’, vertelt de hoogleraar.

Algoritmes versus verkeersregels

Sander Klous

Klous constateert ten slotte dan het van groot belang is dat de burger erop kan vertrouwen dat de auto in het verkeer de juiste keuzes maakt. Hij geeft aan dat dit tot dilemma’s kan leiden. ‘Soms kan het de veiligheid van een situatie ten goede komen als een zelfsturende auto een gevaarlijke situatie voorkomt door bijvoorbeeld een ander voertuig in te halen en te passeren ook al is dat tegen de verkeersregels in. Ons verstand zegt dat dit een verstandige keuze is als op deze manier verkeersslachtoffers worden voorkomen. Iets meer dan veertig procent van de Nederlanders vindt dat de zelfrijdende auto in staat moet zijn om in het verkeer keuzes te maken die de verkeersveiligheid ten goede komen, bijvoorbeeld door een auto in te halen als hierdoor een ongeval wordt voorkomen. Eén op de vier Nederlanders is echter van mening dat de autonome auto zich te allen tijde aan de verkeersregels moet houden, ook al vraagt een verkeerssituatie om een andere afweging.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Zelfrijdende Capelse shuttle in 2019 de weg op

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    EU-tests zelfrijdend vervoer starten eind 2017

    Zelfrijdende auto
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ford investeert 1 miljard dollar in zelfrijdende auto

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Studie naar zelfrijdend vervoer in Amsterdam

    ActueelGovernance & Privacy

    KPMG: Nederlander niet bekend met AVG

    Zelfrijdende auto
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nvidia ontwikkelt software voor zelfrijdende Volvo

    3 reacties op “Nederlander zet vraagtekens bij zelfrijdende auto”

    1. Mario schreef:
      16 maart 2017 om 12:28

      Je hoeft maar om je heen te kijken, en je af en toe op de snelweg te wagen, om te zien dat teveel Nederlanders niet geïnteresseerd zijn in veiliger rijden en goede doorstroming van het verkeer, maar vooral bang zijn achter iemand hangend een seconde tijd te verliezen of ruimte te moeten maken voor een ander. ‘Lekker’ doorrijden, risico’s nemen voor tijdwinst, zich in te kleine gaatjes proppen zonder voorrang te geven, en tegelijk geloven dat ze veiliger rijden dan een zelfrijdende auto.

      Login om te reageren
    2. corne smiesing schreef:
      17 maart 2017 om 12:56

      Ik denk dat deze mening snel verandert als blijkt dat de zelfrijdende auto daadwerkelijk op de weg rijdt en niet alleen de auto maar ook de verzekeringspremie een stuk goedkoper is.
      Waarschijnlijk zal het bezit van de auto afnemen wanneer het mogelijk is om via een app een (elektrische) auto op te roepen en alleen dan te betalen voor het gebruik. Mijn visie is dat over een paar jaar veel mensen geen eigen auto meer hebben. In eerste instantie met name de stedelingen die de auto niet dagelijks gebruiken.

      Login om te reageren
    3. KJ schreef:
      19 maart 2017 om 10:48

      Wanneer de eerste zelfrijdende auto’s daadwerkelijk een feit zijn, zal de roep tot verplichting ervan steeds groter worden met de argumenten dat zelfrijders de doorstroming benadelen en een te hoog risico percentage veroorzaken. Ook verzekeringsbedrijven zullen hierop gaan inpelen. Zelf rijden wordt een luxe, vrees ik.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs