Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Techniek moet bij online onderwijs beter

23 juli 2020 - 09:573 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Scholieren hebben behoefte aan betere technologie bij het volgen van online lessen. Er is ruimte voor tal van verbeteringen. Veel scholieren hebben meer moeite om goed op te letten via een beeldscherm. De lessen zijn voor een groot deel ook minder boeiend dan normaal.

Dit blijkt uit een onderzoek dat loopbaanoriëntatiebedrijf Qompas deed onder ruim 4.200 scholieren in het voortgezet onderwijs. Online onderwijs is voor een ruime meerderheid van middelbare scholieren (vmbo, havo en vwo) niet motiverend. Ze zijn sneller afgeleid en missen daardoor het overzicht en grote delen van de uitleg.

Probleem ook is dat docenten niet altijd de controle hebben: ze merken niet als leerlingen afgedwaald raken. Technisch zou daar nog wat op moeten worden gevonden. Spijbelen is ook veel makkelijker dan normaal. Sommige scholen zien nauwelijks toe op aanwezigheid. Over het algemeen vinden scholieren online lessen minder motiverend dan fysiek onderwijs.

Een op de drie scholieren wil geen online onderwijs meer. Ze missen hun klasgenoten en vinden het moeilijk hun aandacht bij de les te houden. Scholieren die wel wat zien in online onderwijs, hebben voorkeur voor één tot drie dagen online onderwijs. Het merendeel van hen kiest voor twee dagen online lessen volgen.

Verbeterpunten

Scholieren hebben ook een aantal verbeterpunten voor docenten. Leraren moeten echt beter worden in de technologie. Hier en daar klinkt de kritiek dat ‘de meesten niet weten wat ze doen’. Een andere tip is even te vragen hoe het met de leerlingen gaat. ‘Betrek ons meer in het nakijkproces en andere dingen,’ zo wordt opgemerkt. Ook wordt sommige docenten verweten ‘nog steeds laat op hun mailtjes te reageren’. Een ander punt van kritiek is dat de lessen wel wat interactiever kunnen worden. Aangeraden wordt de interactie met de leerling te vergroten en meer gebruik te maken van borden of Powerpoint-presentaties. Technisch is verbetering mogelijk door een kwalitatief hoogwaardiger camera en microfoon te kopen.  

Een tip is het online verhaal met visuals te ondersteunen: iemand op beeld zien praten is saai. Docenten doen er daarom verstandig aan om het verhaal op te hangen aan filmpjes en Powerpoints. Lessen zijn interactief te maken door quizjes te doen die leerlingen kunnen invullen op hun telefoon. Geef ook uitleg over de techniek: niet alleen voor docenten is de techniek nieuw. Ook leerlingen gebruiken veel apps voor het eerst. Een duidelijke tutorial of handleiding kan al helpen. Check ook welke middelen als meest gebruiksvriendelijk worden ervaren. 

Het overgrote deel van de scholieren heeft online onderwijs gehad tijdens de coronacrisis. Vwo’ers hebben meer tijd aan hun schoolwerk besteed dan havisten en vmbo’ers.

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    Onderwijs brengt nu uitdagingen in beeld

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kennisachterstand docent beperkt inzet technologie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs