Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank

ACM beboet KPN voor misleiden zakelijke klant

23 juni 2014 - 07:57ActueelCarrièreKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

KPN moet Autoriteit Consument & Markt (ACM), voorheen OPTA, een boete betalen van negenhonderdduizend euro. ACM constateerde in 2009 dat KPN de toezichthouder misleidde bij het geven van informatie over de tarieven voor de aanbesteding van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties in 2006 (OT2006). ACM: 'De hoogte van de tarieven die KPN aan de overheid heeft aangeboden tijdens de aanbesteding bleken vast te staan voor de totale looptijd van het contract. Zo’n aanbod voor vaste tarieven had KPN ook aan andere grote zakelijke klanten bekend moeten maken.'

‘Omdat KPN dat niet deed konden andere grote zakelijke klanten niet profiteren van zulke vaste tarieven. Zij konden alleen kiezen voor tarieven die door KPN jaarlijks verhoogd werden met een correctie voor inflatie’, aldus ACM. De toezichthouder stelt dat de selectieve aanbieding aan grote zakelijke klanten in 2006 voor KPN verboden was omdat dat een negatief effect had op de ontwikkeling van de concurrentie op de telecommarkt.’

De oorspronkelijke boete die KPN eind 2011 kreeg opgelegd voor de overtredingen bedroeg 1.440.000 euro. De hoogte van dat bedrag was nog niet eerder bekend omdat KPN zich bij de rechter verzette tegen publicatie van dat bedrag.

Op 20 maart 2014 heeft de rechtbank Rotterdam de boete verminderd tot negenhonderdduizend euro. De rechtbank acht het niet bewezen dat KPN niet aan de meldingsplicht heeft voldaan. Volgens de rechtbank had KPN ACM wel degelijk op de hoogte gebracht van het bod in de aanbesteding. Tegen de uitspraak van de rechtbank hebben KPN en ACM geen hoger beroep aangetekend.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA verwerpt bezwaren KPN tegen boete

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA geeft KPN boete ondanks handvest

    Logo Opta
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA legt KPN 1,6 miljoen euro boete op

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Miljoenenboete KPN voor telefoniekortingen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN passeert ACM met eigen plan voor netwerktoegang

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ACM beboet KPN om blokkeren internetbellen

    2 reacties op “ACM beboet KPN voor misleiden zakelijke klant”

    1. Maarten Oberman schreef:
      23 juni 2014 om 11:33

      Dit is een buiten proportioneel bedrag ten opzichte van de omzet op dit punt uit het OT 2006 bedrag, ACM heeft kennelijk geen idee om welke omzet het gaat.

      KPN had indertijd bezwaar moeten maken in de prebid meeting over het OT2006 bestek…. en had dat toen, vooraf, recht kunnen zetten. Dat is achteraf makkelijk te stellen, het is een financieel iets met vergaande juridische implicaties.

      Los hiervan zouden de benadeelde klanten gecompenseerd moeten worden en niet de kas van ACM er mee gespekt moeten worden

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      24 juni 2014 om 06:47

      KPN komt wel vaker in het nieuws met dit soort akkefietjes. Dit gaat ten koste van het imago en zal uiteindelijk nog meer omzet schelen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs