Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Overheid haalt norm digitale dienstverlening

14 december 2007 - 08:543 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurPolitie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De doelstelling voor beschikbaarheid van digitale dienstverlening bij de overheid voor 2007 is gehaald. Gemiddeld wordt 67 procent van de overheidsproducten en diensten elektronisch aangeboden. Dat is boven de norm van 65 procent. Het aanbod van digitale producten voor burgers bij gemeenten, provincies en politie blijft onder de norm.

De norm voor digitale dienstverlening bij de overheid is gehaald. Zowel bij de score van producten en diensten voor burgers (66 procent) als voor bedrijven (68 procent) wordt de kabinetsdoelstelling van 65 procent gehaald. De norm geldt  voor het aanbieden van producten voor burgers en bedrijven bij alle overheden. Gemiddeld genomen wordt 67 procent van de overheidsdiensten digitaal aangeboden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Overheid.nl-monitor in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het aanbod van de elektronische dienstverlening door de overheid is met bijna 6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Gemeenten

Het aanbod van digitale producten voor burgers (64,2 procent) en bedrijven (62,5 procent) bij gemeenten blijft onder de norm. Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken is het verschil tussen gemeenten erg groot. Bovendien remt privacywetgeving de mogelijkheden om producten voor burgers aan te bieden, Uitbreiding van de mogelijkhden van DigiD en de electronische handtekening moeten verruiming van het aanbod eenvoudiger maken, laat de zegsman weten.  
De politie scoort ook onder de norm als het op producten voor burgers aankomt (62 procent). De agenten scoren aanzienlijk hoger met digitale producten voor bedrijven (74 procent). De Provincies blijven steken op een digitaal aanbod van 55,8 procent (zowel voor bedrijven als burgers). 

Staatssecretaris Ank Bijleveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken: "Groei van het aantal digitaal beschikbare overheidsproducten is cruciaal bij het verminderen van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Brede beschikbaarheid van overheidsproducten helpt bij het oplossen van de grootste knelpunten tussen burgers en overheid. Het  zorgt voor kortere wachttijden, meer mogelijkheden voor burgers en bedrijven en betere dienstverlening."

Inwonersaantal

Uit de monitor blijkt verder dat de grootte van de gemeente (op basis van het inwoneraantal) bepalend is voor het niveau van elektronische dienstverlening. Hoe groter de gemeente, hoe hoger het online dienstverleningsniveau en hoe groter de groei van het aanbod. Koploper is de gemeente Den Haag, waar alle producten voor bedrijven elektronisch beschikbaar zijn; de score voor burgerproducten is ook bijzonder hoog: 97,1 procent. De grootste stijgers zijn echter twee kleinere gemeenten. De gemeente Hendrik Ido Ambacht stijgt met 53,5 procent naar 89,9 procent en de gemeente Tubbergen stijgt met 36,3 procent naar 68,1 procent. 

Beginfase

In april 2007, toen staatssecretaris Bijleveld zich in het kader van het honderd dagen programma van het kabinet (rondgang van bestuurders langs verschillende maatschappelijke organisaties) liet bijpraten over de vorderingen van digitalisering van overheidsproducten, waren er nog grote vraagtekens of de overheidsnorm van 65 procent wel gehaald zou worden. Computable schreef toen dat 80 procent van de gemeenten zich nog in de beginfase van elektronische dienstverlening bevond. Het aanbod reikte bij veel gemeenten niet verder dan het lezen van gemeentelijke informatie en het downloaden van formulieren. Twee op de vijf gemeenten gaf toen aan de 65 procent-norm niet te halen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    ‘Overheid nog lang niet op e-norm’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rotterdam heeft beste gemeentewebsite

    2 reacties op “Overheid haalt norm digitale dienstverlening”

    1. Paurum schreef:
      14 december 2007 om 12:05

      Waarom vertrouwt men deze zgn.objectieve cijfers niet?
      Omdat de onderzoeker en de onderzochte op dezelfde stoel zitten.
      Zolang USBsticks en PCs los en onbeveiligd bij de overheid rondslingeren snapt die overheid ook niet waarom het feitelijk gaat.
      En dienstverlening alleen digitaal helpt natuurlijk niet.
      De mens erachter moet ook nog actie ondernemen.
      En dat is helaas sporadisch het geval.
      Jammer maar het kan veel beter bij de overheid.
      Praat maar eens met echte bedrijven op dit vlak.

      Login om te reageren
    2. Elo-coordinator schreef:
      17 december 2007 om 14:51

      Paurum, heb je uberhaupt het artikel wel gelezen of reageer je alleen maar om te reageren? Vertel mij anders dan maar wat jouw geraaskal over usb sticks met digitale dienstverlening te maken heeft, want ik zie het verband niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs