Managed hosting door True

Politie achterhaalt oorzaak computerstoring

Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.

'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.

Plan

Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.

Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.

Traag

Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3237455). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

tsss, een ordinaire memory-leak in een Line of business app. Dat zie je in een productieomgeving toch in één oogopslag? Toch in het eindrapport de volgende keer maar wat minder luchtig omgaan met 'evidence'. Test-clients tegelijk met de app ontwikkelen zodat je vooraf weet wat de belastbaarheid is bij gegeven hardware-constraints en wat de schaalbaarheid is.
Maar als een l.o.b. op een terminal server je geheugen staat weg te trekken, zie je toch direct? Dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden.

Een "reparatie programma". Arg, dat klinkt als een programma dat om de zoveel tijd een programma met memory leaks opnieuw opstart. Hoe debiel zijn ze daar? En vooral, hoe debiel is de klant dat ze betalen voor dat soort afval?

Hoe komen dit soort kansloze projecten tot stand?

Tjonge wat weten jullie het weer goed en wat was het allemaal makkelijk en wat zijn vooral die anderen dom en incompetent.
Jongens, als jullie het niveau van Windows-PC-monteur zijn ontstegen en een beetje droog achter de oren zijn, komen jullie hier dan weer 's terug?


Wel eens gewerkt in een complexe omgeving, met een zeer complex netwerk en nog veel complexere en zorgvuldiger procedures, waar niet zomaar iedereen zijn proefballonnetjes kan oplaten? Natuurlijk zijn er op voorhand allerlei mogelijkheden denkbaar, ik heb hier veel onzin over zien schrijven.
De pers verwoordt dat kennelijk in aapjestaal, zoals in dit artikel "reparatie programma", zodat oma het ook begrijpt.

welterusten, betweters.

Overigens...

Goed gedaan, ex-collega's!!

Wel, als iemand bekwaam zou moeten zijn om problemen op te sporen, is het de politie!

Wat een kul om en uitvlucht om TWEEHONDERDVIJFTIG man weer gewoon aan het werk te krijgen. Hoeveel man worden er ingezet bij een 'reguliere' moordzaak?

Als het gaat dooien lost het probleem zich vanzelf op. Ze zitten nu allemaal achter het bureau!

Duidelijk een gebrek een goed opgezet wijziginsbeheer en probleembeheer.
Dit biedt geen garanties maar wel de mogelijkheid om het beter uit te zoeken.


@ex vtsPN'er: We zijn hier op een IT website. Dus als je het zo goed weet, wat is dan dat 'reparatieprogrammaatje'?
Eigenlijk zeg je het al zelf "complexe omgeving" "zeer complex netwerk". Da's nou juist het probleem! Wat wordt er altijd geleerd? Maak het niet zo ingewikkeld! Zorg dat het beheersbaar en overzichtelijk blijft! Aan de andere kant, door al die complexiteit wordt wel de inzet van honderden IT-ers, zowel intern als extern gerechtvaardigd... Triest dat er zo verkwistend met belastinggeld wordt omgesprongen.

@ex vtsPN'er:

Als externe wordt van je verwacht dat je een gedegen kennisniveau bezit. Dan vallen de "complexe omgevingen" allemaal nog wel mee. Daarnaast staat nog het feit dat er memoryleaks zouden zijn, deze zijn makkelijk te ondervangen in een OTAP straat. Elk fatsoenlijke grote en "complexe" omgeving zou hiermee moeten werken.

Waar kan ik trouwens tekenen om als ZZP-er een paar weken een paar ton naar binnen te slepen bij de politie? Je zou bijna denken dat met die hoge salarissen, mensen bijna opzettelijk dit punt voorbij gelopen zijn ;-)

Performance problemen zijn volgens mij niet het grootste probleem. Toen ik 2 weken geleden een aangifte in apeldoorn deed zag ik hoe desastreus die applicatie is opgezet. De dienst doende agent gaf ook aan dat hij liever op straat bezig was. Dit aangifte systeem is alles behalve gebruikersvriendelijk en ook al zou de techniek de vertraging niet veroorzaken dan blijft het doen van een aangifte een ramp.

Ik begrijp nu waarom er zo weinig blauw op straat is. Maak hier een webapplicatie van die je thuis al grotendeels zelf kan invullen. De handtekening kun je zetten op het bureau na een korte check van een agent.

@ Joop Bosman
Wellicht overbodig te melden dat, wanneer er in dit kader steeds gesproken wordt over "De Politie", we het nog wel steeds hebben over automatiseerders, niet over agenten (dus ook @hendriks: het heeft niets te maken met vergelijken met moordzaken, dat doen IT'ers niet...O open deur, maar ik moest het even kwijt)
@ EH Verdiep je svp eens in IT-architectuur, IT-procesbeheer, Netwerkbeheer, serverbeheer, datacenterbeheer, OTAP, ITIL, BISL .... ad infinitum. Sommige omgevingen zijn gewoonweg niet eenvoudig te houden. We hebben het hier daarbij ook nog eens over een omgeving waar het verleden parten speelde, toen ieder Pol.bureau nog verantwoordelijk was voor zijn eigen omgeving, dat is in de loop van de jaren stapsgewijs gemigreerd naar meer centrale omgevingen, maar men is er (nog lang) niet.
VMS draait (gewoon oerdegelijk) en kan niet zomaar naar huidige oplossingen worden omgezet, zonder daarbij deze grote gebruikersomgeving op zijn kop te zetten.
Nog veel meer voorbeelden, maar dat is een belangrijk deel van de complexiteit.
Virtualisatie is nu een van de stromingen die wordt toegepast, maar kan niet overal.
Ook het beveiligingsaspect speelt bij deze IT-omgeving een belangrijke rol. Alles zit redelijk potdicht en dat maakt het beheer ook lastig.
Soms weet je als beheerder niet (en mag je ook niet weten) wat je buurman doet aan beheer van bepaalde omgeving.
Vertrouwelijkheid is bij vtsPN een groot goed en dat moet zo blijven

"Een belangrijk reparatieprogramma" ... Is dit hetzelfde als een geschedulede IIS Reset of application pools recycle?:-)

Ben echt benieuwd wat dat reparatieprogramma toch is.
@ex vtsPN'er weet jij meer?

@ badgast
Uiteraard wordt er bij vtsPN met ontwikkel- en testomgevingen (volgens OTAP) gewerkt. Maar dat betekent niet dat het in een flits beschikbaar kan worden gemaakt in dit soort gevallen, laat staan dat de gehele complexe omgeving volledig kan worden nagebouwd. Simpelweg te complex. Ook kan je niet zomaar koppelingen maken vanuit een O- of T- of A- omgeving nnaar de productieomgeving. Stel je voor! En als daar het probleem nu juist zit, blijft het lastig. Kortom: OTAP is just a structured way, but not THE solve.

En dat geneuzel over memoryleaks is ook weer zo'n voorbeeld van klok en klepel.
Nederland zit vol betweters, niet alleen bij de banken, die achteraf precies de vinger op de zere plek kunnen leggen.

Nu duidelijk waarom de Politie (ja, nu wel de executieven bedoeld) niet werken met paragnosten en waarzeggers?


@ g7celica
Nee, met zo'n duiding kun je nog alle kanten op. Het is ook niet op voorhand te verwachten dat de buitenwereld precies alle details te horen krijgt. Goede zaak als men daarvoor kiest. Gaat niet iedereen aan en kan alleen maar verkeerde beelden oproepen.
Om maar wat te suggereren: het zou zelfs een bepaalde stored procedure kunnen zijn in een DB-omgeving, niet erg waarschijnlijk, maar toch.
Tja en als een sequential search dan het gevolg is ipv een indexed search, het je het al snel over vertragingen waar de NS zelfs jaloers op zou zijn.
Maar er zijn 1001 andere suggesties mogelijk.

"Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken"

Zo, een gemiddelde taskforce zou blij zijn met zoveel FTE's! Inderdaad vraag je je af waar OTA in OTAP voor gestaan heeft, en waarom er niet eerder een no go of rollback heeft plaatsgehad.

Het foutje was wellicht onnozel, maar dat kan ons allen overkomen. Het vinden van het foutje is knap.

Een dergelijke fout is nooit uit te sluiten, ondanks testen, procedures en checklists en double-checks.
Ben daarom benieuwd wat dit gaat betekenen voor de infrastructuur. De leiding wilde alles bovenregionaal geregeld hebben. Dat zorgt al gauw voor SPOF's voor een heel groot gebied. En dat kan weer extra beheerkosten en vooral veel tijdverlies veroorzaken.

Wat een technische termen allemaal. Al 50 jaar weten we dat de gebruikers met een applicatie moeten kunnen werken, maar dat is nog steeds niet belangrijk. Alle hoog opgeleide theoretische ICT-ers bepalen vanuit hun eigen hobby wel wat degbruiker mooi moet vinden. Testen doen we al helemaal niet meer, want de web-designers en ander wijsneuzen weten dat weer beter. De techniek om alles aan elkaar te knopen is er dus doen we dat met alle gevolgen van dien, dus een redesign met de kans op een doordacht ontwerp laten we maar zitten. En de mensen die met hun poten in de modder staan bij het beheer van systemen en netwerken worden niet gehoord.
En zo komen we samen tot deze problemen zo heeft mij 40 jaar ICT ervaring opgeleverd. We weten het wel maar doen het niet.

@ex-vtsPN'er...
Ik weet niet wat voor voorstelling van zaken je probeert te geven, maar uit het HEC-Rapport Scan Technische Implementatie ICT-Basisvoorzieningen Politie voor IOOV komt een heel ander beeld naar voren. En dat lijkt wel ergens op gebaseerd.

En sinds wanneer werkt de politie niet meer met paragnosten en waarzeggers? Dat is anders decennia-lang een onuitroeibaar fenomeen geweest.

hint: "reparatieprogje" is een erg nederlands woord, iets wat in de NL IT toch niet vaak gebruikt wordt, zullen we t op een patch houden dan maar ?
Oja, als ik nog een hint mag geven, t zit in de citrix hoek.
Succes met raden ;-)

hmm..ja de specialisten en ex-vts'ers weten het allemaal, ja als je een keer aangifte gedaan hebt snap je de it-omgeving welke de korpsen wordt opgedrongen door de vtspn! De "aangifteapplicatie" ook wel BVH genoemd heeft als basis Xpoll, hetgeen al jaren werd gebruikt in oa Amsterdam. Iedereen weet het beter maar de korpsen/medewekers hebben er maar mooi last van, zij hebben hier ook niet om gevraagd.

Ik denk dat er maar eens een ICT-onderzoeksjournalist een beroep moet doen op de Wet Openbaarheid Bestuur.

Ja ik snap ook niet waarom burgers niet gewoon zelf hun aangifte invullen via een website met je burgerservice nummer...moet het nu echt speciaal door de vingers van een agent worden getikt?

@Joost, van bepaalde incidenten kan je al aangifte doen via internet, maar er zijn ook delicten waarvan dit niet kan of niet mag. lees http://www.politie.nl/PolitieABC/U_en_de_politie/aangifte_doen/default.asp.

@Rob:
"Ik denk dat er maar eens een ICT-onderzoeksjournalist een beroep moet doen op de Wet Openbaarheid Bestuur."
Mooi streven Rob, Maar hier noem je meteen 2 onmogelijkheden:
- Een journalist die zijn EIGEN onderzoek nog KAN doen
- Een journalist met inhoudelijk verstand van ICT.

"De wet openbaarheid bestuur" is een hoax, farce, een holle decoy om de gewone burger de illusie te bezorgen dat ze maar blijven denken dat hen ooit een ware blik gegund zal worden in de wereld van alle incompetentelingen die werken binnen de overheids-diensten. Als je daar informatie vandaan wil hebben, moet je echt deep undercover er zelf gaan werken.
Maar ja dan val je ook meteen op.. als je werkt :-P En aangezien de leugen regeert, zal de waarheid wel nooit naar buiten komen, en blijven we lekker allemaal bezig om een poging te doen toch om deze illusie te doorbreken

@Rv:
Je klinkt nogal gefrustreerd, alsof iedereen die bij het bedrijfsleven werkt de goeroe is...Om bij het onderwerp te blijven van het artikel: 70% van de loonlijst bij vtspn was tot voor kort extern (inhuur, zzp'ers etc) wat we dus mensen uit het"bedrijfsleven" noemen. De resultaten behoeven geen verdere uitleg denk ik?

@ex vtsPN'er: Juist geheimzinnig doen over de oorzaak en de oplossing werkt het geruchtencircuit alleen maar in de kaart. Openheid van zaken (zeker zaken die met ONS belastinggeld zijn betaald) zou de overheid sieren. Kap er nou eens mee om de burger als debiel te behandelen met termen als 'een reparatieprogramaatje'.

En over de IT-architectuur: daar zit 'm nou juist de kneep! Het overzicht en de totale controle is er niet meer! Het resultaat van jarenlang ongebreideld complexiteit introduceren door allerhande eilandjes die het allemaal beter wisten. En door het verschuilen achter politieke correctheid is deze chaos gecreeerd!
Je geeft zelfs aan dat vastklampen aan vertrouwelijkheid eigenlijk de oorzaak is van het falen en de chaos veroorzakende complexiteit. Dus? Doe daar wat aan! Blijf niet hangen op vastgeroeste denkbeelden en blijf geen pleisters plakken.
Maar ja, het blijft wel overheid natuurlijk en die heeft nooit de doelstelling dat iets goed, betrouwbaar, efficient en effectief moet werken. Alle heilige huisjes en eilandjes moeten in stand blijven. Zoveel mogelijk mensen moeten vooral geen zinnig werk doen en laten we onszelf vooral bezig houden met bezig houden...

Dat begint aan de top, loopt door in de organisatie (ook de IT organisatie) en eindigt met de diender op straat die alleen nog maar bezig is om z'n verbalen quotum binnen te halen. O wee als je hulp nodig hebt omdat er b.v. is ingebroken, dan heeft men geen tijd, geen middelen, geen administratie, geen prioriteit, geen.... niks eigenlijk. :-(

Als je met zijn allen in een miljoenendans verwikkeld bent, sluiten zich voortdurend de gelederen. Dat heb ik vaker gezien. Je gaat elkaar dan niet voor prutser uitmaken want er moet ook nog brood op de plank. En als het wel gebeurt: de beslissers kunnen er niet over oordelen, maar willen geen ruzie in de tent. Dus de onruststoker wordt tot zover vriendelijk bedankt.

Bij veel overheids omgevingen is sprake van gelijksoortige, structurele problemen. Als het kalf verdronken is... komt het in de pers. Vervolgens zijn er zogenaamd zoveel oorzaken... Maar wat is de gemeenschappelijke factor? Vergelijk structureel succesvolle ict-omgevingen eens met de plaatsen waar het structureel mis gaat. Organisaties die niet echt door de pers gevolgd worden, maar wel periodiek opvallend in het nieuws komen... Wij kennen die organisaties wel en we weten ook wat die grote verschillen zijn.... Boeiend onderwerp voor een feuilleton....

@ex vtsPN'er: wel eens gehoord over een té complexe omgeving. Je bent wel de enige ex- vtsPN'er die zo positief is over de vtsPN.
Als jij net zoveel ICT ervaring hebt als dat wat je doet laten lijken dan weet je toch ook dat de term 'reparatieprogramma' van geen kant klopt. Dit heeft niks te maken met het voor iedereen begrijpelijk maken maar meer met pamperen. Leg dan gewoon uit waar het aan ligt! Of anders wat dit zogenaamde reparatieprogramma dan doet dat zo belangrijk is dat het problemen van zo'n gigantische omvang kan veroorzaken. En is reparatie niet vooral re-actief beheer terwijl een goede en stabiele ICT structuur vooral ook in pro-actief moet voorzien.
Overigens zijn de problemen nog helemaal niet van de baan!

@ex vtsPN'er

Vrijdag is, zoals Webwereld 's ochtends al meldde, één van de hoofdoorzaken van de netwerkstoring gevonden. "Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd", vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland.

Wat nou OTAP omgevingen een fabeltje? Met de juiste tools kun je zo honderden of duizenden gebruikers simuleren die inloggen en dataverkeer genereren. Dit kun je juist weer gebruiken bij de stresstesten..

"Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd", vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland op de Webwereld-site. Met andere woorden blunder van hier tot Tokio. Laat het zwarte pieten nu maar beginnen.

@ex vtsPN'er:
Ik begrijp uit jou geschreven verhalen alhier,
waarom jij een "ex vtsPN'er" bent!
Misschien is het wijs om eens NIET te reageren!

Het zal me niet verbazen dat het nog steeds een beleidsregel is om niet direct alle patches en updates te draaien. Iemand van die 250 man zal toch echt wel gezegd hebben: zullen we daar niet eens mee beginnen.

In zo'n zootje is er altijd wel iets dat niet 'well behaved' gebouwd is en begint te stuiteren. Al niet van henzelf, dan wel van de ontwikkelomgeving die ze gebruiken. Dus je moet praten als Brugman. Welke tools ze wel en niet gebruiken wordt uitsluitend op willekeurige sentimenten van gelegenheidsbeslissers bij de uitvoerders gekozen, vermoed ik.

Als een servicepack niet of niet goed was geïnstalleerd, hadden ze de (slechte) serverperformance direct op het console kunnen vaststellen. Er zijn de laatste 12 jaar echt geen memory leaks opgelost in de netwerk-i/o van Windows Server (als het ooit is gebeurd). Het begint een steeds vreemder verhaal te worden. Het moet dan haast een fout elders zijn die in een SP wordt afgevangen.
Misschien draaien ze met al die miljoenen nog (voor een deel) op NT-4 of Win-2000. In dat HEC-Eindrapport wordt overduidelijk de kool en geit gespaard. Ik zou dat rapport wel eens hebben willen zien als de opdracht was geweest: maak een evaluatie en laat er geen spaan van heel. Maar dat soort verzoeken doen ze alleen als ze een stok nodig hebben, nooit om de organisatie mee te verbeteren. Nu heeft vermoedelijk iemand in een vergadering geroepen dat ze 'evidence based' of 'proven' quality nodig hadden.

Rob, bij de vtsPN is het een beleidsregel om de systemen in principe up to date te houden. Het lijkt me een goede beleidsregel om niet direct alle patches en updates te installeren, maar ze eerst uit te testen en te beoordelen en eventueel daarna gefaseerd uit te rollen. De auto update is niet voor professionele omgevingen bedoeld. Voor de patches en updates was er ook al functionaliteit en na de patches en updates komen er weer nieuwe.

Sommige wijzigingen zijn alleen mogelijk na het installeren van bepaalde patches en updates. Dan moet e.e.a. als een geheel opgepakt worden. Het is dan zaak dit goed te communiceren.

[quote]ICT-problemen bij politie zijn gebleven
...
Pieter-Jaap Aalbersberg, korpschef van het korps IJsselland: ‘Collega’s hebben last van lange inlogtijden, lopen vast en hebben problemen van algehele traagheid van het systeem. Na twee weken is dit niet meer uit te leggen aan de 13.000 collega’s in de korpsen. De 750 noodpc’s worden geactiveerd om vanaf heden vast ingezet te worden als snelle storingsvrije werkstations voor de operationele politiemensen. De 3000 andere werkplekken worden vanaf donderdag stapsgewijs verhoogd met 500. De gebruikers van deze systemen zullen voorlopig nog wel storingen ondervinden.’
http://www.politie.nl/groningen/nieuws/100203ictproblemenbijpolitiezijngebleven.asp
...[/quote]
niks is 'opgelost' dus...
Hoe is zoiets mogelijk???

"de beste stuurlui staan aan wal" is een gezegde ...

"Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd", klopt dit geld alleen voor vtsPN VG-NO 6000 man. We vergeten de overige 6 VG's die nog eens 45.000 man bedienen waar het wel goed werkt!! Het is prutswerk door niet de juiste mensen met de juiste kennis van zaken. Bij de vtsPN zitten altijd een paar super specialisten per VG. En nu dankzij Guusje ter Horst haar bezuinigingen die maar door gaan verdwijnen die externe super specialisten... het wachten is op de volgende grote verstoring...succes.

@henk, volgens mij ben jij ook aan wal gezet ;-)

OK nog 1x dan...
@vtsPN'er "Ik begrijp uit jou geschreven verhalen alhier, waarom jij een "ex vtsPN'er" bent!"

Ten eerste moet hier jou met een w worden geschreven; jouw dus. Je zult wel een goed ICT'er zijn, want die zijn i.h.a. niet zo sterk in het geschrevene :-)

Ten tweede zou je wellicht de reden willen weten, waarom het 'ex' is. Door dit niet verder toe te lichten is het een inhoudsloze reactie geworden en suggereert het iets, wat dan ook, waarvan ik op voorhand kan aangeven dat het bezijden de waarheid is.
Kortom: suggereer maar.
Ik reageer niet meer, succes.

@ex vtsPN:'Ten eerste moet hier jou met een w worden geschreven; jouw dus. Je zult wel een goed ICT'er zijn, want die zijn i.h.a. niet zo sterk in het geschrevene :-)'
Voor jou geldt rechtevenredig het omgekeerde? ;-)
Verder begrijp ik niet zo goed waarom je duidelijk wil maken dat je bij die club vandaan komt. Je wordt daardoor niet zo snel serieus genomen.

On topic: dat een verstoring vanaf 20 januari nu nog steeds niet is opgelost, is wel de grootste schande voor het IT bedrijf van de Politie die ooit is vertoond. Hoe complex ook. En dat er geen snelle en goede workaround voorhanden is, is echt een aanfluiting.

Het gehele VTSPN systeen is lek. Deze heeft de belangstelling van de buitenlandse inlichtingen oficieren welke in Nederland undercorver werken getrokken. Alle computers van de Nederlandse politie zijn aangesloten op één en de zelfde gateway. Daarbij zijn buitenlandse inlichtingen diensten zeer nieuwsgierig welke terreur verdachten dan wel vermoedelijke terreur verdachten in Nederlandse politie computers (ook van de RIE) staan vermeld. Dit komt omdat Nederland veels te snel terreur verdachten van eigen bodem laten lopen. Buitenlandse inlichtingen diensten hebben graag deze informatie omdat deze bruikbaar kan zijn voor hun eigen dienst, een hack, omkoping of social enginering is hierbij niet uitgesloten.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×