Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Ontwikkeling gemeentelijk e-loket staat stil’

17 september 2010 - 13:00ActueelCloud & InfrastructuurEY
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De ontwikkeling van digitale gemeenteloketten voor burgers en ondernemers staat stil. Producten die eerder interactief konden worden afgenomen, stellen gemeenten nu niet meer beschikbaar. Dit blijkt uit de benchmark Digitale dienstverlening 2010 van adviesbureau Ernst & Young.

De gemeente Den Haag heeft het meest volwassen digitale loket. Den Haag toont een duidelijke groei ten opzichte van voorgaand jaar in de interactiviteit van de aangeboden diensten en de werking van de zoekmachine. Zowel burgers als ondernemers kunnen in de hofstad de meeste diensten volledig digitaal afnemen.

Digitale volwassenheid

Tussen 2006 en 2009 zag Ernst & Young duidelijke vooruitgang in volwassenheid van digitale dienstverlening. In 2010 blijkt dit minimaal. Verdere ontwikkeling van interactieve digitale diensten lijkt stil te staan. Een aantal diensten nam zelfs af in digitale volwassenheid. Diensten die voorheen via het digitale loket beschikbaar waren, zoals het doorgeven van een verhuizing, worden door een aantal gemeenten niet meer aangeboden.

Mogelijke oorzaken hiervan zijn het stopzetten van het project eFormulieren, het blokkeren van delen van het digitale loket ten behoeve van onderhoud en het niet meer beschikbaar stellen van pagina's zonder gebruik van DigiD.

Nationaal Uitvoerings Programma

Hoewel de zoekmachines van gemeenten zijn verbeterd, functioneren deze volgens Ernst & Young vaak nog niet naar behoren. Vooral zoekmachines blijken opvallend slecht te kunnen omgaan met taalfouten. Consequentie is dat na grote investeringen in digitale dienstverlening, de burger alsnog vaak niet de aangeboden diensten kan vinden.

Om de burger en het bedrijfsleven centraal te stellen, moeten de doelstellingen uit het Nationaal Uitvoeringsprogramma nog verder worden doorgevoerd en de webrichtlijnen worden toegepast, aldus Ernst & Young.

Top 5 Nederlandse gemeenten met beste digitale loket

1

Den Haag

2

Rotterdam

3

Amstelveen

 

Zwolle

4

Dordrecht

 

Nijkerk

5

Enschede

 

Gilze en Rijen

 

Helmond

 

Oost Gelre

Meer over

ConsultingE-overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Overheid wil ook digibeten aan e-loket

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    E-overheid voor bedrijven: een opgebroken weg

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Burger bezoekt liever balie dan e-loket

    ActueelOverheid

    E-overheid laat ondernemers in de steek

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Regering zet vaart achter digitaal gemeenteloket

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Gemeente Groningen heeft beste e-loket

    3 reacties op “‘Ontwikkeling gemeentelijk e-loket staat stil’”

    1. Zo maar iemand schreef:
      20 september 2010 om 08:08

      Waarom werkt de overheid zo on efficiënt ? Gaat iedere gemeente zelf het wiel uitvinden ? En miljarden er door draaien ? Wordt toch eens wakker en ga samen werken. Gemeentes hebben toch geen onderlinge concurrentie ?
      Kan Den haag niet als “template” dienen voor ander gemeentes ? Ga jullie zaken eens standaardiseren !!! Gemeentes allemaal eilandjes. Ga eens wat slimmer om met jullie resources !!! Jullie in efficiënt beleid kost de burger handen vol geld. Erg lekker voor de economie. Manager waar is je helikopter view ? Wordt tijd dat dit eens goed gecoördineerd wordt. O wie gaat de eilanden op ICT gebied eens goed aansturen ?

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      20 september 2010 om 09:44

      @Zo maar iemand, op zich deel ik je mening, hier kan gigantisch op worden bespaard.
      Echter bovenstaand artikel vermeld niet welke kriteria Ernst en Young aan hielden om te bepalen of een digitaal loket al dan niet volwassen is.

      Login om te reageren
    3. Mieke van Elk schreef:
      20 september 2010 om 10:35

      @Zo maar iemand (en wie ben jij dan wel eigenlijk?)
      De problematiek is niet zozeer dat gemeenten aan de buitenkant van hun website hun eigen wiel willen uitvinden en dus niet zo vaak samenwerken (al zijn er natuurlijk D!MPACT en GovUnited); juist op de connectie naar de achterliggende informatievoorziening (applicaties en processen in ‘de backoffice) is traditioneel een wirwar van eigen applicatielandschappen ontstaan. En daarop aansluiten is wel relevant als je dienstverlening gaat digitaliseren. Dus eigenlijk zou je een goed wiel moeten gebruiken in de samenwerking voor alle gemeentelijke processen die op elkaar lijken, zowel aan de voorkant als binnen de backoffice. Dat heet dan zogenaamd ‘mid-office’ en daarin wordt nu inderdaad heel veel geïnvesteerd (ook door samen te werken, gelukkig, al is dat lang niet overal). Het effect hiervan wordt pas later zichtbaar zodat het inderdaad lijkt alsof de dienstverlening nu stilstaat. Ongetwijfeld kan het best sneller en efficiënter – daar zijn dan weer mensen voor zoals ik 🙂
      Overigens lijkt me ‘Den Haag’ als template niet echt wenselijk, alleen al door de naam: de meeste gemeenten hebben flink moeite om bij te houden wat ‘Den Haag’ (=BZK) aan verplichtingen oplegt. Ook verschilt de procesinrichting voor de meeste kleinere gemeenten echt enorm t.o.v. grote steden zoals Den Haag. Wel zou je de G4 natuurlijk veel meer moeten laten samenwerken. Laat daar nu net het grootste budget zitten om ieders eigen wiel uit te vinden 🙁

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs