Managed hosting door True

'Crimineel heeft vrij spel door slechte ICT'

Korpschefs uiten onvrede over kwaliteit politiesysteem

 

Het politiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) is zo gebruiksonvriendelijk, dat rechercheurs maar de helft van alle opsporingsinformatie in het systeem zetten. Hierdoor gaat cruciale informatie verloren, waardoor verdachten van bijvoorbeeld kindermisbruik, diefstal en geweld niet worden vervolgd. Dit melden diverse politiekorpschefs in het televisieprogramma Zembla, dat zaterdag 19 februari 2011 werd uitgezonden. Inmiddels zijn er door D66 en PvdA kamervragen gesteld aan de verantwoordelijke VVD-minister Ivo Opstelten.

De Utrechtse korpschef Stoffel Heijsman zegt in Zembla dat er per jaar 8 tot 10 procent minder dossiers aan het Openbaar Ministerie worden aangeleverd, omdat het politiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) niet goed werkt. De systemen zijn gebruikersonvriendelijk zodat straatagenten en rechercheurs niet alle informatie invoeren. Dat bekent dat twintigduizend verdachten door de politie en het OM met rust worden gelaten. Sinds de invoering van het systeem, zo'n twee jaar geleden, lopen er daardoor naar schatting veertigduizend verdachten vrij rond.

Ramp

Jan Stikvoort, korpschef Hollands-Midden, zegt dat er veel onjuiste informatie in het systeem wordt gestopt en dat het een ramp is. Volgens Zembla zouden veel criminelen daardoor vrijuit gaan. Korpschef Heijsman schat dat de helft van de informatie niet in het recherchesysteem ingevuld. Dat maakt de kans op opsporing van verdachten kleiner. Het BVH-systeem is voor de meeste politiemensen daarom een trauma, zo beaamt Jan Willem van de Pol, voorzitter van de Nederlandse Politiebond.

Eerder meldde EenVandaag dat het BVH-systeem niet solide is. Ict-architect en Computable-expert Gershon Janssen schreef eerder dat het BVH-systeem gedoemd is om te mislukken.

Pakkans gedaald

Volgens cijfers van de Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), die Zembla in handen heeft,  is de pakkans voor criminelen sinds de invoering van het BVH-systeem de afgelopen twee jaar gedaald naar 16,6 procent. Het KLPD zegt dat het gaat om 1,2 miljoen misdrijven per jaar. Daarvan worden er 205.000 opgelost. In 2007 was de pakkans nog 23 procent , aldus het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). In 1980 was de pakkans nog 30 procent.

Zembla meldt dat de politie eerder een deel van de half miljoen misdrijven met opsporingsindicatie, zo'n 150.000, in de wacht moest zetten wegens capaciteitsgebrek. Veel van deze zaken worden afgeschreven als ze langer dan zes maanden op de plank liggen,  aldus korpschef Heijsman in Zembla. In het politiekorps Utrecht gaat het daarbij om 1700 zaken, waaronder ook zwaardere delicten, zoals zedenzaken.

Kamervragen

Inmiddels hebben oppositiepartijen D66 en PvdA kamervragen gesteld aan minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) over de problemen die de politie zou hebben bij het oplossen van misdrijven. D66-Tweede Kamerlid Magda Berndsen is verontrust over de gebrekkige informatieverwerking, een tekort aan mankracht en een lage pakkans. Berndsen, in het verleden zelf werkzaam bij de politie in Friesland, wil voor de zomer van 2011 plannen zien om de problemen op te lossen.

Ahmed Marcouch (PvdA) heeft ook vragen gesteld over het falen van de opsporing. Hij is onder andere verontrust dat burgers niks meer horen van de politie als ze aangifte hebben gedaan. Bijvoorbeeld over aangiftes van misbruik van een 10-jarig kind, een gewapende roofoverval en oplichting. Marouch: ‘Kunt u zich voorplaatsen in de gevoelens van onvrede van deze burgers?'

42,5 miljoen euro

De Algemene Rekenkamer stemde eind 2010 in met het verzoek van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie om onderzoek te doen naar het geplaagde politie-informatiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) en de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN). Opstelten deed dit op verzoek van de Tweede Kamer, die het BVH-systeem van zeer lage kwaliteit vond. De organisatie verwacht de resultaten van het onderzoek vóór het zomerreces 2011 aan de minister te kunnen aanbieden.

Inmiddels wordt gewerkt aan een gezamenlijke dienstencentrum (shared services center) van de politie dat vóór 1 januari 2012 van start gaat. In het centrum worden ondersteunende diensten, zoals de ict-afdeling van het nieuwe landelijke politiekorps, ondergebracht. Dat schreef minister Ivo Opstelten in een conceptnota voor een wetswijziging.  De bouw van Basisvoorziening Handhaving (BVH), het pasingevoerde landelijke informatiesysteem van de politie, heeft tot nu toe 42,5 miljoen euro gekost.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3790508). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

“Vraag een mechanisch, bouwkundig of elektrisch ingenieur hoe ver ze zouden komen zonder zich te baseren op een stevige wiskundig fundament, en ze zullen je antwoorden met , “niet ver”. Echter zogenaamde “software ingenieurs” voeren hun kunst vaak uit met weinig of geen idee van de wiskundige fundering, waarop wat ze doen, is gebaseerd .En dan vragen wij ons af waarom zoveel software projecten bekend staan om een late levering en hun vele bugs terwijl andere ingenieurs routinematig auto's, bruggen, elektrische apparaten enz. afleveren en dit op tijd en met slechts kleine defecten”

Ik moest aan deze tekst van Martin Newel (Adobe) die op de kaft van een boek over de wiskundige basis van programmeren staat* denken toen ik het bericht in de media hoorde over het nieuwe computersysteem van de Politie en de belabberde werking daarvan. Wordt het niet eens tijd dat, voordat er de opdracht wordt gegeven tot de bouw en het aanschaffen van software door de overheid en het bedrijfsleven zeker te stellen dat er voldoende fundamentele kennis in huis is bij het bedrijf dat het systeem zal leveren, zodat zeker is dat het ook werkt omdat het gebaseerd is op doordachte en bewezen principes in plaats van op lucht!

* Elements of programming Addison-Wesley

Het probleem bij de overheid is gelegen in de totale incompetentie die er heerst. Ik heb op alle niveau's met de overheid te maken gehad, tot Europa toe, en het is gewoon stuitend om te zien hoeveel belastinggeld wordt verspild aan mislukte ICT. Lepe leveranciers maken handig gebruik van dit verschijnsel en slepen miljoenen binnen. En falende bestuurders worden nooit ontslagen, hooguit overgeplaatst naar een ander ministerie waar ze gewoon doorgaan met falen...

Gelukkig werden 'tunnels' niet genoemd, want daar is het ook een puinhoop, maar dat komt waarschijnlijk omdat veel van de uitvoering niet door echte ingenieurs zoals boven genoemd wordt uitgevoerd.

Eric: in welk opzicht helpt het programmeren op winskundige fundering met het oplossen van een puur functioneel probleem...?

Zoals ik het artikel lees, zijn er de volgende dingen misgegaan:
- de informatie die nodig is om de pakkans van criminelen te vervolgen te vergroten, is geen verplicht veld in het systeem. Was dit wel gedaan, dan konden de agenten ook niet de case sluiten. FO-issue.
- Er waren van te voren geen duidelijke eisen t.a.v. gebruikersvriendelijkheid gesteld. Ontwerp issue.
- En/of het toezien op beide aspecten heeft gefaald. Projectmanagement resp. stuurgroep issue.
- Het uitlijnen van de opleidingen van de agenten inzake het gebruik van het systeem heeft ook het nodige te wensen over gelaten. PM/stuurgroep issue.

Voor dit fenomeen wordt door de werkvloer en (politie-eigen) ICT-ers al sinds 2002 gewaarschuwd. Geen of onvoldoende kennis bij de ontwikkelpartijen, het niet betrekken van de werkvloer bij het opstellen van de functionele eisen, onnodige managementlagen in werkgroepen/stuurgroep etc.

Verder kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men meer heeft gekeken naar de managementzijde van de applicatie, dan naar de fuctionele vereisten voor de echte werkvloer.

Ik weet van een groot aantal agenten die terug verlangen naar de oude VMS-applicaties, deze waren niet echt flashy maar werkten wel.

Politie kan ook hand in eigen boezem steken, want de regio's beconcurerren elkaar eerder, dan dat ze samenwerken met elkaar. Dus een ICT leverancier kan nooit een oplossing bieden in een politiek spel, waar allerlei krachten spelen, die niet beinvloedbaar zijn door externe partijen.

@Eric: heel herkenbaar

@Anco: omdat een functioneel issue te herleiden is in heldere /simpele deelvragen, vergelijkbaar met het ontleden van een "ingewikkelde kwestie" in recht-toe-recht-aan vraagstukken. Elementaire wiskunde dus!

De "slechte ICT" is niet het probleem. Je kunt zelfs op een servetje je belangrijke gegevens noteren. De achterliggende organisatie is het probleem, het hoe, waarom, en wanneer van de informatiestroom. ICT speelt daar slechts een ondersteunende infrastructurele rol in en is niet de oorzaak van het probleem. Als je als organisatie elke twee jaar de complete bedrijfsvoering overhoop gooit, kan je daar als ICT wel achter aan blijven rennen, maar het zal nooit iets worden.

@Anita Verschuur, de ICT bij de politie is zeker zo slecht geregeld als de rest en dus een integraal onderdeel van de problematiek.

De problemen zijn begonnen met het besluit om de BVH-systemen snel in elkaar te schuiven (en heel veel fouten daarbij te accepteren) en de oude applicatie alleen te wrappen met een windows interface in plaats van deze te vervangen. Goedkoop werd duurkoop. Daarmee heeft de ICT zichzelf al op achterstand gezet. Het tokodenken en het mismanagement daarna heeft de situatie alleen nog verergerd. En men wilde de achterliggende problemen niet erkenen. De problematiek ettert dan ook al jaren door.

Tal van bewindslieden, korpsbeheerders, korpschefs en ICT-consultants en ICT-projectleiders moeten zich diep schamen om in onze naam tientallen miljoenen uit te geven zodat duizenden criminelen vrij spel krijgen.

Dit artikel lijkt me stevig overdreven. Daarvoor winnen politiemensen te graag van criminelen. Maar mogelijk krijgt de politie er wat extra budget mee los, dat zal wel de intentie zijn.

Ja, de politie wil graag meer budget (na elk extraatje krijgen ze weer een korting). En ja, politiemensen winnen graag van criminelen, maar nog meer van andere politie-eenheden. Dus nee, dit artikel is zeker niet overdreven; het is erger. Ze zijn al decennia aan het klooien met de informatievoorziening; eerst vooral op organisatorisch vlak en later op technisch vlak.

Iedereen is het 'hier' over eens:
"De ontwikkeling van IT groeit snel, soms veel te snel!"

Nu komt het:
Maar de gebruiker die de tool 'moet in gebruik nemen, en daar van wordt geacht dat goed te doen', groeit niet mee (krijgt de kans niet), of is daar te traag of te langzaam in.
(Denk hierbij dus aan: vtsPN, BVH & Politie/Justitie)

Wie/Wat is dan het probleem, in jullie ogen?

Het moet eens ophouden met politie agenten te proberen te laten werken met informatie systemen. Aangiften van inbraak in een auto duurt 1,5 tot 2 uur omdat men niet weet hoe de computer systemen bij de politie werken.

Huur 1 data typiste in die dit werk dagelijks doet, in plaats van 3 agenten die uren bezig zijn en uiteindelijk verkeerde informatie invoeren. Een data typiste doet dit in 10 min max.

Schoenmaker blijf bij je leest.

@The King, waarom beschuldig je de agenten ervan dat ze niet snel genoeg kunnen typen? Ik heb diverse keren met de agenten gewerkt en snap waarom ze zo nu en dan de computer uit het raam willen gooien. Grote delen van BVH zijn functioneel en technisch gebrekkig.

En wil je datatypisten ook het verhoor laten doen? Laat je datatypisten ook achtergrondinformatie uitzoeken, enzovoorts? Dat wordt dan lachen voor de criminelen en hun advocaten. Agenten hebben een beperkte juridische kennis / recherche ervaring, datatypisten geen.

Als we jouw denkwijze volgen, dan vervangen we onze programmeurs ook door datatypisten. Die luisteren even naar de ontwerper en gaan dan inkloppen. Dan hoeven wij alleen nog maar te compileren.

"Een data typiste doet dit in 10 min max."
Wat een onzin. Als de agenten hun teksten moeten voorlezen aan een data typiste, ben je alleen maar meer geld kwijt aan personeel.

Men moet eerst maar eens Windows uit 't raam gooien, en dan opniuew beginnen met Open Source. En dan gewoon een vast team programmeurs inhuren die continue verbeteringen aanbrengen. Dat is tenminste mogelijk, met Open Source.

@mm ik ben iemand die zowel prive als profesioneel met OSS werkt, aan mij zal het dus niet liggen,
maar jij begint met de basale fout te maken het probleem bij het besturings systeem te leggen, zo bont maak ik het zelfs niet.
Het verschil tussen Open en Closed software is slechts dat de firma die de rotzooi levert de broncode erbij doet.
Als ze dat bakken in php ipv visual basic blijft het nog steeds rotzooi, ongeacht of de broncode meegeleverd wordt of niet.

Zo, er zijn weer kamervragen gesteld. Iedereen blij.

De aandacht (menskracht/tijd/geld) die de partijen moeten steken in het beantwoorden van deze vragen kan dus niet gaan naar het oplossen van de problemen.

Een houthakker is bezig in het bos een flinke eik van een jaar of 100 om te hakken. De eerste slagen zijn goed raak, stukken vliegen uit de stam. De volgende slag stuit op een enorme oude knoest. De houthakker kijkt naar zijn bijl en ziet dat nu verder hakken even niet handig is. Legt de bijl op een stronk en is op zoek naar zijn wetsteen. Vervolgens komt een politicus langs. "Waarom ben je de boom niet aan het vellen?" Hij stelt 30 vragen. Hoe lang was de steel van de bijl? Welke kleur lak heeft die steel? Hoe breed is het snijvlak? Hoelang geleden heb je je bijl geslepen? Welke laarzen droeg je? etc etc.

Intussen groeit de enorme boom door tot reusachtige proporties en waren we vergeten te vragen Wie heeft je de opdracht gegeven deze boom te vellen? Was dit wel de goede boom?


Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×