Managed hosting door True

ICT-kosten gemeenten stijgen 15 procent

Resultaten ICT Benchmark Gemeenten 2012

De gemiddelde ict-kosten per inwoner zijn in een jaar tijd met 15 procent gestegen. Daardoor komen deze kosten dit jaar uit op circa 78 euro. Over de periode 2008 tot en met 2011 zijn de ict-kosten per inwoner gestegen met 10 procent (gemiddeld 2 procent per jaar). Dit blijkt uit de ICT Benchmark Gemeenten 2012 van M&I/Partners. Deze benchmark gaat in op de gegevens van boekjaar 2011.

De ict-kosten per inwoner schommelden jaren tussen de 62 en 71 euro. In 2008 daalden deze kosten naar 64 euro en in de jaren daarna was er sprake van een geleidelijke groei tot 68 euro in 2010. In 2011 is er sprake van een trendbreuk: de ict-kosten per inwoner bedragen dan 78 euro, een stijging van maar liefst 15 procent. Waar in de loop der jaren een verschuiving in kosten plaatsvond van hardware en datacommunicatie naar software en personeel zien we in 2011 het omgekeerde: een forse stijging van met name de hardwarekosten.

Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP)

'Waar gemeenten sinds het uitbreken van de crisis eind 2008 investeringen hebben uitgesteld, zien we nu het effect van achtergestelde investeringen', zegt Jos Smits, principal adviseur bij M&I/Partners. 'Er vindt duidelijk een inhaalslag plaats. Daarnaast moeten gemeenten blijven investeren in landelijke ontwikkelingen zoals het NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma). Ict wordt gezien als middel om te bezuinigen.'

De ict-kosten per inwoner bedragen voor gemeenten met minder dan honderdduizend inwoners zeventig euro en voor gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners 82 euro. Het veronderstelde schaalvoordeel van grote gemeenten is niet terug te vinden in de ict-kosten. Wilfred van der Schaaf, adviseur M&I/Partners en projectleider van de ICT Benchmark Gemeenten: 'We schrijven dit verschil toe aan een aantal factoren. Enerzijds resulteert de complexiteit van een grotere gemeente tot een grotere formatie informatiemanagement. Een andere verklaring is het niveau van de ict-dienstverlening: de continuïteit en betrouwbaarheid is groter dan bij kleinere gemeenten.'

Software

Op één kostenaspect scoren de kleine gemeenten hoger: softwarekosten. Dit komt doordat grote gemeenten meer zelf doen en kleine gemeenten via softwarediensten relatief meer uitbesteden. Ook in 2011 hebben software (en softwarediensten) en personeel het grootste aandeel in de totale ict-kosten van een gemeente. Gezamenlijk bedragen deze ict-objecten 72 procent van de totale ict-kosten.

Opvallend is de daling van het gemiddeld aantal medewerkers (in fte) per gemeente. Ten opzichte van de ICT Benchmark van vorig jaar is er sprake van een daling van ruim 12 procent. 'Het effect van bezuinigingen op het ambtelijk apparaat is duidelijke zichtbaar', licht Smits toe.

Ondanks de afname van het gemiddeld aantal medewerkers per gemeente is het gemiddeld aantal ict-werkplekken per gemeente beperkt gestegen. Het gemiddeld aantal ict-werkplekken per medewerker is 1,4 (in fte). Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging van 16,4 procent. Wilfred van der Schaaf: 'Gebleken is dat er per medewerker meer ict-werkplekken worden aangeboden. Er wordt bijvoorbeeld naast een vaste ict-werkplek ook een laptop en/of een tablet-pc verstrekt.'

ICT Benchmark Gemeenten

De ICT Benchmark Gemeenten wordt sinds 2004 jaarlijks door M&I/Partners uitgevoerd bij een groot aantal gemeenten. De ICT Benchmark geeft inzicht in de ict-kosten en de kostenontwikkeling van de eigen gemeente en vergelijkt deze met andere gemeenten. Aan de benchmark 2012 hebben zeventien gemeenten deelgenomen die in totaal een kleine twee miljoen inwoners vertegenwoordigen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4559847). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Interessante gegevens.

Het aantal FTE is gedaald, maar de kosten zijn gestegen? Het klinkt wel als een typische bezuiniging zoals 'rechts' en 'midden' partijen al jaren doorvoeren: ambtenaren ontslaan en veel duurdere consultants inhuren.

Waanzin natuurlijk ook dat grotere gemeente per inwoner hogere IT kosten hebben. En waarom moeten grotere gemeenten zelf software ontwikkelen als er standaardsoftware is? Sterker nog, waarom voor zoiets volstrekt standaard als het werk wat binnen een gemeente gedaan wordt, nog zelf software ontwikkelen?

Gerbrand ik sluit me volledig aan bij je standpunt.
Uit eigen ervaring weet ik dat er domweg met geld gesmeten wordt.

Wat mij verder verbaasd is dat er nauwelijks (serieuze) controle is op de uitgaven.

In elke bureaucratie ontleent een manager zijn status en daarmee zijn salaris, aan het bedrag dat hij mag uitgeven, het budget voor zijn afdeling.
Gemeenten krijgen redelijk voorspelbare inkomsten. Binnen de gemeentelijke organisatie wordt gekibbeld over verdeling van de poet.
Er is van binnen uit geen prikkel om minder uit te geven.

@ap en gerbrand,
onzin reactie, grote kosten pakkers bij gemeenten zijn de uitzuig bedrijven zoals oracle en microsoft, waaraan we grote bedragen kwijt zijn aan software licenties, en deze bedragen zijn steeds groter geworden in de afgelopen jaren. Voorts hebben grote gemeenten een grotere beschikbaarheid van diensten. Dit doen ze onder meer door te investeren in hardware (lees alles redundant uitvoeren). Er is welliswaar een overschot aan it-ambtenaren waar grote gemeentes zonder kunnen, maar in komende 2 tot 3 jaar zal hard gesneden worden in overbodige, cq niets toevoegende ambtenaren, die vanuit oudsher nu eenmaal bij gemeente werken en niet weg te krijgen waren.

De trend van stijgende hardware kosten die waargenomen wordt bij gemeenten, vindt ook plaats in de private sector. Niet alleen zien we dat het uitstellen van investeringen niet langer kan vanwege aansluiting met nieuwe software of gewenste functionaliteit, maar ook dat het aantal IT-apparaten per persoon toeneemt door gebruik van laptops, tablet pc's en PDA’s.

Wat opvalt is, dat ondanks de beschikbaarheid van een dagelijkse sturing op het gebied van IT-kosten en -registratie, er slechts incidenteel gemeten wordt. Een dergelijk sturing wordt sinds jaar en dag aangeboden door bijvoorbeeld Gemlease en draagt nadrukkelijk bij aan de beheersing van de Total Cost of Ownership (TCO). Ik ben er dan ook van overtuigd dat er meer besparingen te realiseren zijn in zowel de publieke als de private sector.

En dan hebben we het nog niet eens over de uitstroom van al deze activa, die na gebruik op een verantwoorde wijze moeten worden vernietigd. Of volledig geschoond van alle data opnieuw wordt ingezet, waardoor er een verantwoorde manier van werken is voor alle partijen/gemeenten.

Kortom, er is meer sturing beschikbaar als er structureel gefinancierd wordt door alle gebruikers van bedrijven en instellingen en specifiek voor gemeenten. De toegang tot deze gelden wordt op een aantrekkelijke wijze via de NV bank Nederlandse gemeenten gerealiseerd.

Voor meer info: www.gemlease.nl

Vacatures Overheid

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×