Managed hosting door True

KPN ontloopt miljoenenboete ACM

 

vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank

De boete van 2,7 miljoen euro die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2014 aan KPN oplegde wegens een oneerlijke doorschakeldienst, is teruggebracht naar zeventigduizend euro. Nadat het telecombedrijf beroep tegen de boete aantekende, verlaagde de ACM die tot 640.000 euro. Later besloot de rechtbank dat het slechts 425.000 euro mocht bedragen en nu heeft het hoogste orgaan, het College van Beroep voor het bedrijfsleven het bedrag verlaagd naar zeventigduizend euro.

De uitspraak van het CBb is definitief. Er kan dus geen bezwaar meer tegen aangetekend worden. KPN laat weten tevreden te zijn met de uitspraak.

Doorschakeldienst

KPN was volgens de ACM verplicht om andere telecomaanbieders die gebruikmaakten van zijn netwerk te laten weten welke zakelijke diensten het zelf wilde gaan aanbieden. Op die manier moesten concurrenten de kans krijgen met een vergelijkbaar voorstel te komen. KPN werd beboet omdat het een zakelijke doorschakeldienst, *21Online, voor zichzelf hield.

De mededingingsautoriteit was in het geweer gekomen omdat andere telecomaanbieders die ook gebruik maken van het KPN-netwerk niet waren geïnformeerd over de nieuwe doorschakeldienst. De marktleider had deze concurrenten tijdig de kans moeten bieden om een zelfde aanbod te kunnen doen, zo legde de ACM bij bekendmaking van de boete in 2014 uit.

De ACM baseerde zich hierbij op eigen zogeheten marktanalysebesluiten uit 2008 en 2012. Volgens het CBb staat echter niet vast dat KPN volgens het besluit van 2008 een overtreding had gemaakt. Ten aanzien van het besluit uit 2012 was er wel sprake van een overtreding. KPN had al in 2013 zijn fout hersteld en de concurrenten geïnformeerd over de doorschakeldienst. Bovendien konden die vanaf dat moment hier ook gebruik van maken

KPN liep gunning mis door ACM-boetes

Door verschillende (dreigende) ACM-boetes verloor KPN vorig jaar de gunning voor de aanbesteding Lancat2015 van de Belastingdienst. Dit, omdat het ict-bedrijf bij de inschrijving niet had gemeld dat het was beboet door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

De aanbesteding Local Area Network Catalogus 2015 (Lancat 2015) bestaat uit een aantal onderdelen. De Belastingdienst verwacht de komende vier jaar jaarlijks een slordige 2,5 miljoen euro aan onderhoud en ondersteuning op de 'installed base' kwijt te zijn en gemiddeld tien miljoen euro per jaar aan de verwerving van netwerkcomponenten te besteden.

Op 2 december 2015 verleende de Belastingdienst aan KPN de voorlopige gunning voor deze opdracht. Nummer twee op de lijst, de huidige leverancier Telindus, liet het er niet bij zitten en stapte op 21 december vorig jaar naar de rechter. Volgens de netwerkdienstverlener moest KPN worden uitgesloten vanwege een of meerdere facultatieve uitsluitingsgronden.

Op 28 januari 2016 liet de Belastingdienst weten dat de gunning werd ingetrokken. De fiscus meldde op 12 februari 2016 dat KPN definitief werd uitgesloten van de aanbesteding.

KPN vond de uitsluiting buitenproportioneel en spande eind mei een kort geding aan met de eis dat de opdracht alsnog aan het bedrijf wordt gegund. De rechter ging hier niet in mee.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6200528). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Onbegrijpelijk dat de KPN zoveel akkefietjes heeft en toch haar gedrag blijkbaar niet aanpast. Duidelijk geen voorbeeld van een rolmodel voor het nageslacht.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures bij KPN
Vacatures Overheid

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×