Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
laptop inloggen

EU wil sociale-mediagebruikers meer controle geven

15 december 2020 - 10:26ActueelCloud & InfrastructuurEuropese CommissieFacebookYouTube
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

De Europese Commissie heeft een plan klaar dat grote internetbedrijven als Facebook en YouTube dwingt om gebruikers meer controle te geven over wat ze te zien krijgen. De plannen worden normaliter pas vandaag voorgesteld, maar zijn in diverse media al uitgelekt.

De grote internetplatformen eisen een steeds grotere rol in onze democratie op, maar zijn nauwelijks onderworpen aan wetgeving. Zo hebben gebruikers geen idee waarom ze bepaalde berichten of filmpjes voorgeschoteld krijgen en hoe de algoritmes werken die dit bepalen. 

De Europese Commissie wil daar iets aan doen en internetbedrijven dwingen om meer uitleg te geven over de keuzes om bepaalde content bovenaan te plaatsen. Niet alleen moet er meer uitleg komen, de gebruikers moeten ook de keuze krijgen om dit systeem aan te passen. Zo moet de mogelijkheid geboden worden om geen aanbevelingen meer te doen op basis van een profiel. Dat moet de privacy van gebruikers beter garanderen. Voor de EU moeten de regels ingevoerd worden voor platformen die minstens 45 miljoen gebruikers hebben, YouTube, Facebook, Instagram en TikTok voldoen allemaal moeiteloos aan die grens. 

Naast meer controle geven aan gebruikers, moeten bedrijven ook strenger toezicht gaan houden op wat ze precies online vrijgeven, vindt de Commissie. Als gebruikers bijvoorbeeld op geweldfilmpjes botsen, moeten ze de mogelijkheid krijgen de internetbedrijven daarvoor gemakkelijk te waarschuwen. De clips moeten daarna ook zo snel mogelijk offline. Verder moeten recidive overtreders tijdelijk toegang tot het platform te ontzeggen zijn of zelfs definitief te schorsen. 

Om fakenieuws beter in de hand te houden, wil de Commissie ook voorzien in een ‘tijdelijke crisismodus’ wanneer grote rampen of calamiteiten gebeuren. Op die momenten moet het voor gebruikers minder gemakkelijk worden berichten te posten. 

De plannen zullen vandaag gepresenteerd worden, daarna moeten ze besproken worden en goedgekeurd geraken. Dat proces zal allicht nog jaren duren. 

Meer over

PrivacySocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nieuwe opensource-strategie Europese Commissie

    ActueelData & AI

    Europese Commissie wil uniforme EU-markt voor data

    Afblazen deal
    ActueelCarrière

    Reuzencontract Modis en Europese Commissie opgezegd

    Europa samenwerking
    ActueelData & AI

    Capgemini wint contract bij Europese Commissie

    ActueelCarrière

    Nico Nijenhuis ethisch expert bij Europese Commissie

    Europa samenwerking
    ActueelInnovatie & Transformatie

    DSA: EU-wetten voor bigtech nadelig voor scale-ups

    Eén reactie op “EU wil sociale-mediagebruikers meer controle geven”

    1. Ron J Buitenhuis schreef:
      16 december 2020 om 09:36

      Tjonge dit zal de EU-haters weer wat “koren op de molen” bezorgen” , was het niet mevr. Smit Kroes die in 2006 al probeerde de onstuimige groei en daarmee gepaard gaande macht van de Techreuzen in te dammen… Je zou dus eigenlijk moeten constateren dat deze maatregelen (boetes) niet veel hebben geholpen, destijds! Immers “data = vermogen”…

      Vrij vertaald wil men nu vanuit Europese regelgeving:

      – Maatregelen om illegale goederen, diensten of inhoud online tegen te gaan, zoals een mechanisme voor gebruikers om
      dergelijke inhoud te markeren en voor platforms om samen te werken met “vertrouwde labels/vlaggen”.

      – Nieuwe verplichtingen inzake traceerbaarheid van zakelijke gebruikers in online marktplaatsen, om verkopers van illegale
      goederen te helpen identificeren.

      – Effectieve waarborgen voor gebruikers, waaronder de mogelijkheid om de beslissingen over content moderatie
      van platforms aan te vechten.

      – Transparantiemaatregelen voor online platforms op verschillende punten, waaronder de algoritmen die
      worden gebruikt voor aanbevelingen.

      – Verplichtingen voor zeer grote platforms om misbruik van hun systemen te voorkomen door het nemen van risico gebaseerde
      maatregelen en door onafhankelijke audits van hun risicobeheersystemen.

      – Toegang voor onderzoekers tot belangrijke gegevens van de grootste platforms, om te begrijpen hoe online risico’s evolueren

      – Toezichtstructuur om de complexiteit van de online ruimte aan te pakken:
      Men geeft aan dat hierbij alle EU-landen een primaire rol krijgen, ondersteund door een nieuwe Europese raad voor digitale
      diensten; voor zeer grote platforms, verscherpt toezicht en handhaving door de Commissie.

      Allemaal loffelijk natuurlijk, maar zolang de techreus zelf nog aan het knutselen is met AI en het verbeteren van zijn algoritmiek wat wil men dan reguleren…? Is die overkoepelende kennis wel aanwezig in de Europese Commissie? Anders zie ik hier al snel een verdienmodel opdoemen…. zo maar mijn “vijf centjes”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs