Managed hosting door True

Twitter verdringt e-mail meer en meer

Dit artikel delen:
Twitter

Twitter wordt steeds vaker een geduchte concurrent van e-mail als intern communicatiemiddel. Zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega's op de hoogte te houden van wat ze doen. Dit blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkende Nederlanders.

Eveneens 24 procent van de jonge werknemers gebruikt in dit opzicht eerder Twitter dan e-mail. Ook onder 21 procent van de hoogopgeleiden is het sturen van een tweet populairder dan een e-mail om collega's op de hoogte te houden.

In totaal gebruikt ongeveer 15 procent liever Twitter dan e-mail. Voor mannen ligt dit percentage met 18 procent iets hoger. Vrouwen hebben in 12 procent van de gevallen een voorkeur voor Twitter.

Atos Origin

Ict-dienstverlener Atos Origin zag de opkomst van social media als concurrent van e-mail al eerder. Het bedrijf gaat de komende jaren volledig stoppen met e-mail. Atos ontwikkelt een platform waarin de werknemer via verschillende social media-kanalen in contact staat met de buitenwereld.

Passende vacature

Uit hetzelfde onderzoek van Randstad blijkt ook dat steeds meer werkzoekenden social media inzetten bij het vinden van een passende vacature. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt alleen nog maar social media om vacatures te zoeken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Hoe statistisch relevant zijn "810 werkende Nederlanders"?

Heeft er niemand bij computable basiskennis van statistiek? Dat zou blunders als deze voorkomen.

Cijfers zijn als bikini's: ze trekken de aandacht, maar verhullen de essentie.
Ik vermoed sterk dat de conclusie die wordt getrokken niet past bij de in het onderzoek gestelde vraag.

Je kunt je afvragen of je zit te wachten op 810 collega's die bij elke handeling die ze verrichten een Tweetje sturen. Laat me in godsnaam met rust en concentreer je op je werk en laat maar weten als het af is of het succesvol was.Ik denk dat dat Twitteren statistisch gezien een kostenpost zal zijn voor de werkgever.

Wat is dit weer voor een onzin artikel.
Hebben werknemers werkelijk de tijd om zich met onzin als twitter bezig te houden ?
Denken zij werkelijk niet na over de consequenties van het opstraat gooien van prive berichten en bedrijfs gegevens.
Sander, hoe ongeloofwaardig probeer je computable als betrouwbaare bron nu eigenlijk te maken ?

Ik denk dat veel mensen als Pascal inderdaad nog niet de tijd genomen hebben om serieus met "onzin als" Twitter bezig te gaan. Het is echt niet meer alleen om bekende Nederlanders te volgen. Neem een voorbeeld aan het meest succesvolle bedrijf ooit: Google. Ook medewerkers van Google houden zich bezig met Twitter. Als het werkelijk onzin was zou je verwachten dat ze zich daar niet mee bezig zouden houden. Als je capabele werknemeers hebt kunnen die echt wel bepalen wélke bedrijfsgegevens naar buiten kunnen.

@Pascal: Beeldvorming hé: Gekwetter over niks, dat kan toch niet zinvol worden toegepast als vervanger van e-mail? Onderzoek alles en behoud het goede. Dat moeten ze bij Google ook in gedachten hebben, al zullen ze met het "goede" eerder denken aan dat wat winstgevend kan zijn. Hoe dan ook, iets afserveren zonder daadwerkelijk alle mogelijheden te kennen is niet verstandig.

Twitter lijkt wel een love-it hate-it ding te worden. Het is er en heeft gewoon zijn plaats in het Social Media landschap. Ik had ook moeite om Twitter te leren waarderen, maar ik zie wel de kracht ervan in.

Sommige dingen die je via Twitter (en bijvoorbeeld Facebook) doet, deed je vroeger over de e-mail.

Ook als ik mijn privé mailbox bekijk, krijg ik tegenwoordig *veel* minder persoonlijk e-mail binnen, dan pakweg vijf jaar geleden.

Wat ik nog niet geloof is dat e-mail ten dode is opgeschreven. Hoe registreer je bij websites? Wil je bevestigingen van een bestelling op je facebook? Als het dan een "prive" bericht wordt, dan is het gewoon e-mail, het wordt immers naar een adres verstuurd (of dit nu een HTTP adres of E-mail adres is).

Kan iemand mij wijzen op een uitgebreide beschrijving hoe het mogelijk is te stoppen met e-mail zonder verlies aan functionaliteit? Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar ben er wel nieuwsgierig naar....

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2011-04-26T08:06:00.000Z Sander Hulsman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.