De Franse leverancier van software voor spraakherkenning Telisma gaat samenwerken met de Israëlische stemherkenningsexpert PerSay. De twee partners gaan hun software integreren, waardoor deze bankklanten herkent aan hun stem.
De integratie van de producten van Telisma en PerSay maakt bijvoorbeeld identificatie van bankklanten mogelijk. Herkenning op basis van stemgeluid is een goedkope manier om de identiteit van een beller vast te stellen.
Telisma levert nu al in verschillende landen zijn spraakherkenningssoftware teliSpeech. Deze wordt geïntegreerd met de stemherkenningssoftware van PerSay.
PerSay levert stemerkenningssoftware voor de beveiling van computersystemen aan klanten in de financiële sector, telecombedrijven, zorginstellingen en politiediensten in de hele wereld. PerSay is ontstaan als dochteronderneming van Verint Systems en heeft vestigingen in Tel Aviv en New York.
De Israelische Verint Systems software wordt in Nederland door politie en AIVD gebruikt om telefoon gesprekken te tappen. Alleen is het jammer dat de Nederlandse update altijd een jaar achter loopt. Hiermee liggen de Israelisch een jaar voor en werkt de Nederlandse overheid in principe met verouderde tap en afluister software. Verder kunnen alleen israelische monteurs bij de broncode, dit wordt de Nederland niet toegestaan. Hoe dan ook….Nederland is er tevreden mee.