Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Computerstoring KPN legt metro Rotterdam plat

27 juli 2011 - 08:04ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

Door storing in één computer van KPN kwam woensdagochtend 27 juli 2011 het Rotterdamse metroverkeer stil te liggen. Volgens de website van KPN 'ontstond het incident rond één uur in de nacht in een computer van het bedrijf in Rotterdam'. Hierdoor haperden de communicatiesystemen C2000 en P2000, waardoor de metro niet kon rijden en mensen de meldkamer van noodnummer 112 niet goed konden bereiken. KPN heeft nog niet gereageerd op de vraag wat de oorzaak van het computerprobleem is.

Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen. Naast Rotterdam ondervonden ook andere Zuid-Hollandse plaatsen last. De storing duurde tot half negen 's ochtends. Dat is aanzienlijk langer dan KPN dacht nodig te hebben om het probleem te verhelpen. De leverancier dacht de storing om half vijf 's ochtends verholpen te hebben. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb gaat als voorzitter van de veiligheidsregio Rotterdam opheldering vragen bij het ict-bedrijf.

De hele nacht en een deel van de ochtend moesten medewerkers van politie, brandweer en ambulances inbellen met hun mobilofoon, doordat hulpverleners niet goed contact konden maken met de meldkamer. Ook de alarmen van ziekenhuizen en bejaardenhuizen traden buiten werking, waardoor er geen seintje aan de meldkamer geven kon worden als er bijvoorbeeld brand uitbrak. Het verplegend personeel werd geadviseerd zelf 112 te bellen in noodsituaties.

Meer over

C2000NetwerkenTelecomWindows 8

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN in zwaar weer door mobiele apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt 2500 Getronics-banen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Portfolio Atlantic Telecom ook op KPN-netwerk

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OT2010 cluster vaste telefonie naar KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerhulp KPN dekt ook server

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN verlaagt tarief mobiel internet buitenland

    5 reacties op “Computerstoring KPN legt metro Rotterdam plat”

    1. Jaap-G schreef:
      27 juli 2011 om 10:31

      Storing in één computer? Je zou toch denken dat KPN dit soort kritieke systemen dubbel uitvoerd. Hier blijkt dus dat één storing heel veel gevolgen kan hebben. Zeker voor communicatie systemen als p-2000 geldt dat die nooit uit mogen vallen. Ik vraag me af hoe dit ooit zo bedacht is.

      Login om te reageren
    2. Goos schreef:
      27 juli 2011 om 10:48

      Inderdaad. Hoe haal je het in je hoofd om het rijden van de metro afhankelijk te maken van het operationeel zijn van het P2000 systeem. Hier blijkt maar weer, dat we doorschieten met het koppelen van allemaal systemen. We worden nu niet afhankelijk van systemen, maar van interfaces. En wat zeggen we al jaren over interfaces…….?
      Las overigens net dat de gemeente Amsterdam zijn personeelssysteem en helpdesksysteem aan het ontkoppelen is, zodat ze nieuwe medewerkers weer vlot kunnen helpen. Ik bedoel maar.

      Login om te reageren
    3. Hans schreef:
      27 juli 2011 om 13:05

      Er s altijd wel ergens één computer of één switch of kabeltje dat bij falen een groot systeem tot stilstand brengt. Kan gebeuren, wat niet hoeft te gebeuren is dat metro’s niet rijden omdat er een portofoon niet werkt, 10 jaar geleden waren er nog helemaal geen portofoons in het OV. Verpleeg- ziekenhuizen c.s. maken zichzelf ook veel te afhankelijk. Zij kunnen gewoon 112 bellen en kunnen zich zo prima helpen in geval van de een of andere échte calamiteit. Zoals er nu gereageerd wordt is ernstig overdreven, op deze manier kan er binnenkort niks meer, er is altijd ergens wel wat aan de hand.

      Login om te reageren
    4. gast schreef:
      27 juli 2011 om 14:34

      Zal wel het gevolg zijn van cloud-computing en outsourcing naar India. In de oudheid had elk bedrijf zijn eigen communicatie middelen en maakte men geen gebruik van een enkel gemeenschappelijk onbetrouwbaar systeem.

      Login om te reageren
    5. Jaap-G schreef:
      28 juli 2011 om 10:52

      @Hans: overeind blijft dat er van één kastje zoveel afhankelijk is. Vergeet niet dat 112 bellen ook niet mogelijk was, dus die suggestie valt weg.

      @gast: ik zie niet wat outsourcing naar India en cloud-computing hier nu mee te maken heeft. Het p2000 en c2000 systeem zijn ontwikkeld om vele dienst via één soort communicatie met elkaar te verbinden, i.p.v. dat elke dienst of bedrijf zijn eigen en verder incompatibel systeem hanteert. Je kunt niet menen dat we dan weer een soort Babylonische toestand krijgen als hulpdiensten niet meer onderling met elkaar kunnen praten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs