Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ombudsman laakt beveiliging DigiD

08 augustus 2011 - 09:333 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De overheid doet te weinig voor burgers die vermoeden dat hun DigiD misbruikt wordt. Dat zegt de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in een interview met het AD. 'Als de overheid een bank was, zou die nu failliet zijn.' Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besluit deze zomer of DigiD wordt vervangen door een authenticatiemiddel met een hoger beveiligingsniveau. Door het Genootschap van Informatiebeveiligers (GvIB) is al in 2006 kritiek geuit op het huidige, lage beveiligingsniveau van DigiD.

'Uit de klachten die wij binnenkrijgen blijkt dat het een zeer zwak beschermd systeem is', zegt Brenninkmeijer in het AD. 'Voor mensen die verstand hebben van internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen. Als de overheid een bank was, zou die nu failliet zijn.'

DigiD's worden slechts 'zeer beperkt' ontvreemd, zo liet het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 4 augustus 2011 weten. 'Sinds de invoering van DigiD in 2005 zijn dergelijke pogingen enkele honderden malen onderzocht. Bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude zijn enkele tientallen gevallen van vermoeden van misbruik bekend. Een DigiD kan in dat geval worden opgeheven. Dat is dit jaar acht maal gebeurd.'

Brenninkmeijer: 'De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD.'

Gebruikersnaam en wachtwoord

Door het Genootschap van Informatiebeveiligers (GvIB) is al in 2006 kritiek geuit op het lage beveiligingsniveau van DigiD. GvIB stelt onder meer dat het per post versturen van activeringscodes een slecht idee is. Omdat het in dat geval niet nodig is zich te identificeren, is er geen volledige zekerheid over de daadwerkelijke identiteit van de DigiD-gebruiker.

Verder kende DigiD oorspronkelijjk het laagst mogelijke beveiligingsniveau: enkel de DigiD-gebruikersnaam en het bijbehorende wachtwoord waren nodig voor authenticatie. Het uitlekken van de DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord was daardoor voldoende om de identiteit van een persoon te misbruiken. Dat uitlekken zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren met malware die toetsaanslagen afvangt.

Sinds een aantal jaren kunnen burgers echter ook kiezen voor 'zekerheidsniveau Midden', door te kiezen voor DigiD met sms-functie. Gebruikers worden in dat geval gevraagd om naast hun DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord ook een eenmalige transactiecode in te toetsen. Die code ontvangt de gebruiker via sms op zijn mobiele telefoon.

DigiD-opvolger: eNIK

Het ministerie besluit in de zomer van 2011 of DigiD wordt vervangen door een authenticatiemiddel met 'zekerheidsniveau Hoog'. Dat zou moeten gebeuren via een Elektronische Nederlandse identiteitskaart (eNIK).

'Daarbij wordt een chip toegevoegd aan de Nederlandse identiteitskaart. Er wordt dus geen aparte kaart voor gemaakt', aldus het ministerie.

Voor bedrijven: eHerkenning

Bedrijven kunnen nu al gebruik maken van hoger beveiligingsniveaus: eHerkenning is de opvolger van DigiD voor bedrijven.

'eHerkenningsmiddelen kennen verschillende betrouwbaarheidsniveaus', valt te lezen op de overheidssite waar het authenticatiemiddel kan worden aangevraagd. 'De overheidsorganisatie bepaalt per dienst het benodigde betrouwbaarheidsniveau. Zo hoort een gebruikersnaam en wachtwoordcombinatie bij het basisniveau, terwijl een PKI-certificaat bij het hoogste betrouwbaarheidniveau hoort. Daar tussenin komen sms-authenticatie en eenmalige wachtwoorden (OTP-tokens).'

Meer over

DigiDIdentity Management

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Siemens en Digidentity ontwikkelen DigiD door

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICTU en Logius gaan nieuw DigiD bouwen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Storing DigiD is opgelost

    DigiD
    ActueelGovernance & Privacy

    DigiD en BSC krijgen Europese prijs

    Computable.nl
    AchtergrondOverheid

    SMS-proef met DigiD vertraagd

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Burger vertrouwt digitale overheid niet

    12 reacties op “Ombudsman laakt beveiliging DigiD”

    « Oudere reacties
    1. C schreef:
      11 augustus 2011 om 09:55

      @victor

      Als we de technologie kunnen gebruiken zonder (!) dat de bank de gegevens kan inzien, zie ik geen probleem, maar of de bank dat wil??

      Login om te reageren
    2. Frans Reeuwijk schreef:
      10 maart 2012 om 20:37

      Activeren van DigiD zonder sms-functie lukt wel, maar met sms-code, die wel op het mobieltje aankomt, tikt de activering af/terug! Moet het mobieltje uit tijdens het invoeren van de code? Mag de sim-kaart in het mobieltje niet een andere als de oorspronkelijke zijn (ik krijg op mijn mobieltje bij het browsen op internet de mededeling dat het apparaat niet herkend wordt!)?

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs