Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN blundert met wachtwoordbeveiliging

05 juli 2012 - 09:48ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

KPN heeft noodgedwongen maatregelen moeten nemen om de inlogbeveiliging rondom de self care-omgeving op internet voor zakelijke adsl-klanten te verbeteren. Na een tip bleek dat 180.000 zakelijke adsl-klanten 'welkom1' of een afgeleide daarvan als standaardwachtwoord hadden gekregen. Bijna 120.000 klanten pasten dit wachtwoord niet aan. KPN heeft direct de omgeving uit de lucht gehaald en heeft alle niet gewijzigde wachtwoorden automatisch gereset.

KPN-klanten kunnen op de online self care-omgeving inloggen om zelf bepaalde administratieve taken rondom hun account te regelen. Hier vallen onder het wijzigen van het e-mailadres, wijzigen van de verbindingssnelheid en het aanvragen of opheffen van extra diensten. Een tip bracht de beveiligingskwetsbaarheid rondom de inlogprocedure aan het licht.

Standaardwachtwoord

In veel gevallen verstrekt KPN aan nieuwe zakelijke adsl-klanten bij het afsluiten van het abonnement een standaardwachtwoord voor toegang tot de online self care-omgeving (varianten op de term ‘welkom1'). Klanten kunnen dit dan zelf wijzigen in een eigen wachtwoord. Na de tip heeft KPN geconstateerd dat een kleine 120.000 van de in totaal 180.000 klanten dit standaardwachtwoord niet heeft gewijzigd. Daarnaast blijkt dat circa 20.000 klanten de gebruikersnaam óók als wachtwoord gebruikt. Klanten lopen hierdoor het risico dat onbevoegden tamelijk eenvoudig op hun self care-pagina zouden kunnen inloggen. KPN heeft geen aanwijzingen dat dit ooit is gebeurd, maar heeft meteen maatregelen genomen om de klanten te beschermen.

Op donderdag 5 juli 2012 gaat de online self care-omgeving van KPN rond 12.00 uur weer live. Klanten hebben een e-mail ontvangen met uitleg over de situatie, instructie voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord en tips over hoe een veilig wachtwoord te kiezen. Klanten kunnen vanaf dat moment weer inloggen. Voor ongeveer 40.000 klanten is dit met hun bekende, zelfgekozen wachtwoord, de andere 140.000 klanten moeten een nieuw wachtwoord aanmaken.

Meer over

ADSLAuthenticatieDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Politie verdenkt KPN-hacker van meer

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN neemt anti-hackmaatregelen

    Hacker
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Pronkende hacker dwong KPN tot maatregelen

    Hacker
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN maakt balans op na hack

    hacker beveiliging security
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN dicht lek in LBNS-netwerk na hack

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN-personeel eist strategie voor lange termijn

    8 reacties op “KPN blundert met wachtwoordbeveiliging”

    1. Frank Brechts schreef:
      5 juli 2012 om 10:08

      KPN maakt zich zelf tevens schuldig aan computervredebreuk door alle accounts te checken op gebruikersnaam = wachtwoord. Deze wachtwoorden zijn immers door de gebruiker (of de hacker…) veranderd.

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      5 juli 2012 om 10:31

      @Frank: Ik durf wel te stellen dat dit kletskoek is. Mooi woord, hoor, dat “computervredebreuk” maar het heeft hiermee niets te maken.

      Ik controleer op ons bedrijfsnetwerk regelmatig de hashes van de wachtwoorden en controleer ook de laatste wijzigingsdatum. Mensen met “oude” wachtwoorden worden verplicht om hun wachtwoord te wijzigen. ALs ik zie dat meerdere mensen dezelfde hash in hun account hebben dan weet ik dat ze hun wachtwoord met elkaar delen en laat ik ze onafhankelijk van elkaar eveneens hun wachtwoord veranderen.

      Een simple testje, zoals de hash over iemands usernaam uitrekenen en die vervolgens met de wachtwoord hash vergelijken heeft natuurlijk helemaal niets met computervredebreuk te maken.

      Het heeft natuurlijk wel alles met het voorkomen van computervredebreuk te maken. Hèhè…

      Login om te reageren
    3. m schreef:
      5 juli 2012 om 10:31

      Een standaardantwoord op dit soort problemen is dat men zelf verantwoordelijk is voor het aanmaken van een goed wachtwoord.
      Of dat van de klant verwacht mag worden (mag dus niet – de cijfers _bewijzen_ het), doet niks af aan het feit dat het (bij alle belangrijke zaken) _altijd_ fout is om standaardwachtwoorden uit te delen. Als er een standaardwachtwoord actief is, staat het account sowieso een tijd (en soms heel lang) open voor alle nieuwsgierigen op deze aardbol (daar waar we spreken over online accounts natuurlijk).

      Bedrijven die met standaardwachtwoorden werken, hebben sowieso niet de juiste veiligheidsprotocollen in werking.

      Login om te reageren
    4. Frank Brechts schreef:
      5 juli 2012 om 10:42

      @Peter, eens, de soep wordt vaak niet zo heet gegeten, ik kan echter niet uit het artikel opmaken hoe KPN e.e.a. checkt.

      Overigens had ik het slimmer gevonden dat alle accounts een nieuw wachtwoord zouden moeten krijgen. KPN weet immers niet wat er exact met de 40.000 accounts gebeurd is, waarbij “welkom1” wél werd gewijzigd (maar niet in de gebruikersnaam).

      Mijn indruk is dus dat KPN welwillend is, maar blijkbaar nog steeds niet doordrongen is van de ernst en/of de juiste kennis niet aan boord heeft.

      Login om te reageren
    5. Johannes B schreef:
      5 juli 2012 om 11:07

      Gebruik gewoon een tool o.i.d. om goede wachtwoorden te genereren. Kijk bijvoorbeeld naar het gratis tooltje KeePass waarmee je wachtwoorden kan genereren en beveiligd opslaan.

      Daarnaast kan het geen kwaad voor de zekerheid een mailtje te sturen naar het oorspronkelijk ingestelde e-mail adres zodra er iemand inlogd op de beheerpagina, zie ook Facebook dat dergelijke mails stuurt. Per wijziging zou je ook een update mailtje moeten sturen ter bevestiging.

      Dat verkleint de kans op (ongemerkt) misbruik aanzienlijk.

      Login om te reageren
    6. Jaap Lelie schreef:
      5 juli 2012 om 11:09

      Ik snap de discussie niet… Alle gebruikers zijn met email geregistreerd. Hoe moeilijk is het nu om alle wachtwoorden door een randomizer te laten regenereren/resetten, en de gebruikers een reset-link te sturen? Net als een ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’ procedure die de meeste websites hebben? Ben je van alle geneuzel af.

      Login om te reageren
    7. M van Mierlo schreef:
      5 juli 2012 om 14:19

      Nu we steeds vaker met die “Vredebreuk” te maken krijgen vraag ik me stellig af of die aardig gratis tools en randomizers ook geen handige manier is om makkelijk te kraken wachtwoorden te genereren…
      Achterdocht is mogelijk de nieuwe standaard met al die sneaky zaken die er met ons uitgehaald worden.

      Login om te reageren
    8. willem oorschot schreef:
      5 juli 2012 om 18:42

      En dit is niet de eerste blunder, lijkt mij niet zo moeilijk om een gedwongen pasword change af te dwingen, nadat de gebruiker de zaak heeft geïnstalleerd!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs