Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Bedrijven beschermen klantdata onvoldoende’

29 april 2014 - 14:34ActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Bedrijven moeten meer doen om klantgegevens te beveiligen. Vooral banken, overheden en de medische branche schieten tekort. Dat stelt 82 procent van de respondenten van een online onderzoek naar de bescherming van klantgegevens. De groep vindt dat organisaties zorgvuldiger moeten omgaan met persoonlijke gegevens. Aan de enquete werkten 634 respondenten van achttien jaar en ouder mee. Het onderzoek van Ruigrok Netpanel is uitgevoerd in opdracht van leverancier van risico-management-oplossingen voor informatiebeheer Zylab.

De respondenten vinden het vooral belangrijk dat informatie over hun financiële situatie (76 procent) en hun persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer, goed beschermd zijn (63 procent). Bescherming van persoonlijke gegevens zoals huwelijkse staat (2 procent), geloofsovertuiging (2 procent) en leeftijd (3 procent) vinden ze minder urgent.

Het grootste deel van de ondervraagden (76 procent) maakt zich zorgen over identiteitsdiefstal en ongeautoriseerde betalingen na onzorgvuldig handelen met persoonsgegevens. Vooral banken (41 procent) moeten volgens de ondervraagden zeer zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten. De overheid (28 procent) volgt op afstand, samen met de medische branche (21 procent).

14 procent van de ondervraagden zegt zeker juridische stappen te ondernemen als blijkt dat een bedrijf waar het een klantrelatie mee heeft onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens. Nog eens 28 procent geeft aan in een dergelijk geval niet onwelwillend tegenover juridische stappen te staan. Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen (29 procent), men vraagt opheldering aan het bedrijf (26 procent) of loopt weg als klant (25 procent).

Strikt beleid

Zylab-oprichter en chief strategy officer, Johannes Scholtes reageert: ‘Wat mij opvalt in het onderzoek is dat 43 procent van de respondenten als klant zelf geen aparte maatregelen treft om persoonlijke gegevens te beschermen. Zij verwachten dat het bedrijf waarbij zij klant zijn, die gegevens beschermen. Als blijkt dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens gaan ze tot actie over.’ Hij stelt dat door de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging, een hoop leed voorkomen kan worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Beveiliging persoonsgegevens in de cloud

    Peter Ambagtsheer
    OpinieCarrière

    Zorgen rond persoonsgegevens

    Hacking
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Breekijzer-website lekt persoonsgegevens

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    T-Mobile: Nederlandse klantgegevens niet gestolen

    ActueelGovernance & Privacy

    Tester vergeet risico onversleutelde klantgegevens

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Klantgegevens NS voor iedereen toegankelijk

    2 reacties op “‘Bedrijven beschermen klantdata onvoldoende’”

    1. NumoQuest schreef:
      30 april 2014 om 03:54

      Het moge duidelijk zijn dat de waan van de hype, de toenemende commerciële diversiteit binnen het IT landschap, gekoppeld aan een steeds groter gemis van kennis van de gehele E2E keten zo zijn gevolgen heeft.

      Steeds meer is er sprake van individualisering en steeds minder oog voor zaken zoals beveiliging en het voorkomen van …. waardoor voorspelbare situaties gaan ontstaan, getuige wederom een artikel als deze.

      Slechte zaak.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      30 april 2014 om 06:26

      Zelfde verhaal altijd, dat krijg je als je ‘scholieren’ je data en ict laat beheren.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs