Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Google

Google: via ai en met minder data privacy verbeteren

09 mei 2019 - 09:01ActueelData & AIGoogle
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Softwaregigant Google wil met minder data meer doen voor zijn gebruikers en er daarnaast voor zorgen dat zij makkelijker bij hun privacy-instellingen kunnen komen. Dit meldt het bedrijf tijdens Google I/O, de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars.

Google claimt dat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (ai) ervoor zorgen dat de privacy van gebruikers beter is te beschermen. Als voorbeeld noemt het bedrijf federated learning. Daarmee is het mogelijk voor ontwikkelaars om ai-modellen te trainen en producten slimmer te maken zonder dat de data het apparaat verlaat. Als voorbeeld noemt de onderneming Gboard, Google’s toetsenbord, dat federated learning gebruikt om te voorspellen wat het volgende woord wordt dat je gaat typen. Voorheen leerde Gboard nieuwe woorden als een gebruiker ze meerdere keren had getypt. Dankzij federated learning kan Gboard nieuwe woorden leren als duizenden mensen die gebruiken, zonder dat Google ooit heeft gezien wat een gebruiker heeft getypt.

Differential privacy

Google geeft aan daarnaast te hebben geïnvesteerd in differential privacy, waarmee ai is te trainen zonder informatie te onthouden die specifieke details over een bepaalde gebruiker onthullen. Het wordt al gebruikt in Chrome, in Gmail met Smart Compose en in Google Maps om te laten zien hoe druk het is in een restaurant.

Nu het aantal Google-producten is gegroeid, wil Google het makkelijker maken om privacy- instellingen te vinden. Zo worden producten Maps, YouTube, Chrome, Google Assistenent en Google Nieuws gekoppeld aan het eigen Google-account, waarmee gebruikers in één keer alle privacy-instellingen kunnen benaderen. Ook kunnen gebruikers volgens het bedrijf sneller hun zoekdrachten in de zoekmachine van Google, Google Assistent, Google Maps en binnenkort ook binnen YouTube verwijderen.

Google Nest

Naast het nieuws over privacy, maakt Google bekend dat Google Nest Hub naar Nederland komt. Dit scherm om allerlei apparaten in huis te bedienen en dat ook met spraak werkt heeft een adviesprijs van 129 euro en is online te bestellen. De adviesprijs van de originele Google Home daalt overigens van 149 naar 99 euro. Vanaf de zomer krijgt iedereen met een Nest-account ten slotte de optie om die te migreren naar een Google-account, wat volgens het bedrijf belangrijke beveiligingsvoordelen met zich meebrengt.

Meer over

Kunstmatige intelligentiePrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Privacy blijft een dingetje bij Google Cloud

    Google Chrome
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Privacy, bij ruim 100k Chrome-extensies geen issue

    OpinieData & AI

    Gaan security en privacy hand in hand met blockchain?

    Google hoofdkantoor
    ActueelData & AI

    Google lijft voor 2,6 mld. big-data-expert Looker in

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs