Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Deze merken zijn populaire phishing-doelen

03 mei 2022 - 10:263 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAmazonAppleCheck PointDHLFedExGoogleLinkedInMicrosoftPoint Software
William Visterin
William Visterin

LinkedIn-gebruikers kijken extra uit voor verdachte e-mails. De sociaalnetwerksite staat namelijk voor het eerst bovenaan de lijst van merken die hackers het vaakst imiteerden om leden te verleiden hun persoonlijke gegevens te delen.

Het onderzoek van Check Point Research rangschikt de merken die hackers het vaakst imiteerden. Dit om gebruikers te misleiden hun persoonlijke gegevens te delen. LinkedIn staat voor het eerst bovenaan deze lijst, met 52 procent van alle phishing-aanvallen wereldwijd. Dat is een stijging van maar liefst 44 procentpunt ten opzichte van het vorige kwartaal toen LinkedIn op de vijfde plaats stond en bij slechts acht procent van de phishing-pogingen ‘betrokken’ was.

Top tien

LinkedIn haalde DHL – nu op de tweede plaats en goed voor veertien procent van alle phishing-pogingen tijdens het eerste kwartaal – in als populairste doelwit. WhatsApp behield zijn positie in de top tien en was wereldwijd goed voor bijna een op de twintig phishing-aanvallen. Hieronder staan de top tien merken gerangschikt op frequentie waarmee ze wereldwijd gebruikt worden voor merk-phishingaanvallen.

1.    LinkedIn (52 procent)
2.    DHL (14 procent)
3.    Google (7 procent)
4.    Microsoft (6 procent)
5.    FedEx (6 procent)
6.    WhatsApp (4 procent)
7.    Amazon (2 procent)
8.    Maersk (1 procent)
9.    AliExpress (0,8 procent)
10.  Apple (0,8 procent)

De aanpak is bekend, maar nog steeds courant in gebruik. Bij zo’n merk-phishingaanval bootsen criminelen de officiële website van een bekend merk na door een domeinnaam of url en webpagina-ontwerp te gebruiken die bijna niet te onderscheiden zijn van het echte werk. De link naar de nepwebsite kan per e-mail of sms naar het doelwit worden gestuurd. Een gebruiker kan ook tijdens het surfen op het web worden omgeleid. Of hij kan worden geactiveerd vanuit een frauduleuze mobiele toepassing. De valse website bevat vaak een formulier dat is bedoeld om de gebruikersgegevens, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie te stelen.

Macht

Deze phishing-pogingen zijn typische gelegenheidsaanvallen. ‘Criminele groepen zetten deze phishing-pogingen op grote schaal op en voeren ze uit met als doel zoveel mogelijk mensen zover te krijgen dat ze hun persoonlijke gegevens prijsgeven’, zegt Zahier Madhar, securityspecialist bij Check Point Software in België. Maar de doelstellingen kunnen alvast verschillen. ‘Sommige aanvallen zijn gericht op het verkrijgen van macht over individuen of het stelen van hun informatie, zoals we nu zien bij LinkedIn. Andere zijn pogingen om malware op bedrijfsnetwerken in te zetten, zoals de nep-e-mails met vervalste vervoersdocumenten die we bijvoorbeeld veel in de scheepvaartsector zien’, besluit Zahier Madhar.

Bezoek Cybersec Europe

Op 11 als 12 mei 2022 kan je gratis Cybersec Europe bezoeken. Registreren voor een bezoek aan deze securityvakbeurs kan via de site. Na je inschrijving koppelt een matchmaking tool je aan bezoekers, experts en standhouders met dezelfde interesses of functie(s). Zo kun je op voorhand al chattend kennismaken en indien gewenst een persoonlijke afspraak maken voor op de beurs.

Meer over

HackingMalwarePhishingSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Dit zijn de ware kosten van phishing-aanvallen

    Logistiek camion
    ActueelSecurity & Awareness

    DHL meest geïmiteerde merk bij phishing

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Phishing-verdachte in cel betrapt op… phishing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs