Ik heb gezien in projecten dat de benodigde wijsheid uit B.I. vaak door IT'ers al werd voorzien. De slimme anticiperende IT'er kon zo al wijsheid inbouwen die door management achteraf geclaimd kon worden. Dat is niet erg (zo werkt het nou eenmaal), maar het stelt wel hoge eisen aan hen die aan B.I. werken om die wijsheid te accommoderen. En dat maakt elk B.I. traject dus niet zomaar een “u vraagt en wij draaien” (is B.I. al commodity....?), maar een “Intelligence” naar toekomstig benodigde wijsheid.Terwijl ik dit schrijf zie ik onder mij de Sahara wegtrekken (onwijs groot: dat duurt 4 uur trouwens). Ik ga Colleges Further Education & Training (FET) in Zuid Afrika helpen hoe ze straks in staat moeten zijn om zinnige zaken uit hun data te halen: effectiviteit van onderwijs, schoolverlaters, succes-indicatoren, bekostiging, economische groei bijdrage etc. Als ik ze maar kan laten zien wat voor prachtige informatie wij al uit data kunnen halen in Nederland. Ik ben dan ook druk bezig geweest om in Nederland “wijsheid achteraf” te verzamelen. U begrijpt: Ik houd me aanbevolen voor uw wijsheid.Andries BottemaLector Business Intelligence
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: