Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BICC, de opbrengsten voor de business

15 februari 2010 - 10:433 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

In navolg van eerdere publicaties/blogs die ik heb gedaan rondom mijn expertise op het gebied van BICC’s, ook hier wat meer over de businessopbrengsten. Een prognose van Gartner is dat in 2012 meer dan 35 procent van de top 5000 organisaties wereldwijd te maken krijgt met regelmatig falen in het maken van inzichtelijke beslissingen voor significante wijzigingen in de organisatie en de markten.

Met een business intelligence competence center, kortweg BICC, kan een organisatie meer uit business intelligence halen, doordat kennis, best practices en technologie gebundeld kunnen worden. Businessopbrengsten worden vooral gehaald uit de volgende zaken:

– Duidelijkere kostenstructuur (en ook goede afrekenmechanisme/model richting de organisatie).
– Door centralisatie betere sturing en management mogelijk.
– Wel gevarieerde kennis en kunde bij elkaar waardoor effectiviteit en efficiency vergroot wordt (denk alleen al aan het delen van kennis en ervaringen vanuit de resources zelf).
– Meer in staat om standaarden te gaan kiezen, beperkte toolset te gaan gebruiken, waardoor licensiekosten en dergelijke teruggedrongen kan worden. Met name in het begin zal wel goed nagedacht moeten worden hoe processen, methodieken, infra- en architectuur (framework) opgezet moeten worden.
– Met een BICC is er meer draagvlak, commitment voor grotere structurelere investeringen. Dus voor migraties, kennis en tijdelijke inhuur van externe krachten om sneller up & running te geraken. Bredere kijk op en gebruik van informatie wordt dan sneller en makelijker overwogen, zoals het ontsluiten van ongestructureerde informatie.
– Door een betere organisatie, inrichting en 'one way of working' kunnen organisaties met een BICC sneller en accurater reageren.
– Door bundeling van kennis, resources, tooling, etc. is een BICC meer in staat om van een tactische naar strategische manier met BI c.q. CPM om te gaan, waardoor meer awareness, promotie en beter gebruik te maken is van de reeds gemaakte investeringen. Hierdoor zal tevens de 'klant-keten' makkelijker en duidelijker weten waar ze hun vragen kwijt kunnen.

De vervolgstap(pen) voor organisaties die reeds een BICC hebben ingeregeld, is het nadenken over hun core business en de dynamische vraag die men in de praktijk krijgt richting hun BICC-organisatie. Outtasking is een mogelijke vervolgstap om door middel van een optimale samenwerking te profiteren van de voordelen die outtasking oplevert. Outtasking binnen een BICC kan daarom een goede optie zijn om in te spelen op de (fluctuerende) vraag vanuit de business.

Welke businessvoordelen levert dat dan mogelijk op:

– Verlaging van kosten (daar outtasking de pieken kan opvangen en mogelijk door goedkopere arbeidskrachten kan plaatsvinden).
– Meer controle op de gehele BI(CC)-dienstverlening (door onder andere de uitwijkingsmogelijkheden).
– Gegarandeerde expertise en continuïteit.
– Focus op de core business.
– Kwaliteitsverbetering van de BI(CC)-dienstverlening.
– Flexibiliteit.

Dus de businessopbrengsten binnen een BICC gaan verder dan alleen een BICC inrichten met de bijbehorende voordelen, maar is en blijft een continu proces dat ook weer verder geoptimaliseerd kan worden. Outtasking binnen een BICC is er daar één van. Andere vervolgstappen zal ik toekomstige artikelen/blogs adresseren. Vanwege de verschillende businessopbrengsten worden BICC's concepten en optimalisaties daarbinnen , ‘as we speak', in hoog tempo door organisaties onderzocht en geïmplementeerd.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs