Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

In drie stappen naar analytics in de cloud

Computable Expert

Chris van Huis
Senior Sales Engineer
, MicroStrategy. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Business Analytics en Big data.

Analytics in de cloud brengen de voordelen van business intelligence (bi) relatief eenvoudig naar developers, systeembeheerders en gebruikers in de hele organisatie. Met een paar richtlijnen kiest u het juiste platform en haalt u het maximale uit de mogelijkheden.

De cloud is tegenwoordig krachtig en stabiel om bi en analytics te herbergen. Met analytics in de cloud geeft u medewerkers toegang tot databronnen in uw organisatie, zodat zij zelf de rapportages en analyses kunnen maken die zij nodig hebben. Wat het juiste analyticsplatform in de cloud is hangt uiteraard af van wat u nodig hebt. Hier volgen drie stappen die helpen kiezen.

1. Kies de juiste basis. Let op de complexiteit van het verhuisproces. Na de uitrol van de analytics-omgeving in de cloud moeten medewerkers snel en eenvoudig weer aan de slag kunnen, zonder specialistische kennis of de noodzaak tot downloaden, configureren of installeren. Let dus op de complexiteit van het transformatieproces. Zorg voor maximale efficiëntie en controle zodat IT-afdelingen vanaf één plek de cloud-omgeving kunnen beheren. Geef hen de beschikking over intuïtieve en krachtige tools. 

Denk er ook aan dat het analyticsplatform meerdere databronnen moet kunnen samenvoegen en verbinden. Dit kunnen gestructureerde of ongestructureerde data zijn, statisch of live. En gaat dit alles voldoende zijn voor toekomstige migraties van data uit nieuwe datacenters of integratie met systemen van derden. Tot slot moet het analyticsplatform robuust en veilig zijn. Zorg dus voor geautomatiseerde failover en recovery in geval van hardware- en/of softwareproblemen. 

2. Gebruik de tools in de cloud. Iedere cloudomgeving biedt zijn eigen tools voor het stroomlijnen van business-processen met een analyticsplatform. Breng de beschikbare tools in kaart, denk met name aan:

  • schaalbaarheid (zowel horizontaal als verticaal);
  • betrouwbare goede prestaties, ongeacht de workload (af te dwingen middels sla’s en rapportages);
  • probleemloze upgrades (bijvoorbeeld door outsourcing naar cloudprovider);
  • databescherming en -beveiliging (op niveau hardware, software en gebruikerstoegang).

3. Geef ruimte aan it-professionals. Een analyticsplatform in de cloud leidt tot lagere kosten en hogere efficiëntie. Kies een platform waar configureren in minuten kan en niet dagen of weken hoeft te duren. Dit geeft it-specialisten tijd en ruimte voor andere waardevolle taken. Gecentraliseerd beheer en onderhoud betekent dat er minder verschillende tools nodig zijn. Let wel op de behoeften van de verschillende gebruikersgroepen. Naast de ‘gewone’ gebruikers zijn er de technische, wiens eisen meestal complexer zijn. Systeembeheerders hebben baat bij dashboards en andere visuele hulpmiddelen om hun processen te stroomlijnen. Zij willen de omgeving aanpassen met scripts, programmeren, api’s en sdk’s. Gebruik hiervoor de platform-eigen tools in plaats van een assorti aan externe middelen. 

Onderzoek tot slot in hoeverre de migratie naar de cloud is te automatiseren. Migratie van lokale systemen kan complex zijn en kostbaar. Wat u wilt is software dat een kopie van de bestaande IT-omgeving maakt naar een enkel backup-bestand en dat probleemloos importeert en uitrolt naar de cloud. Dat niveau van automatiseren verlost een organisatie van het handmatig verplaatsen van objecten en andere eindeloos repeterende handelingen. Geautomatiseerde migratie kan mogelijk aanzienlijk veel tijd en geld besparen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Leuke intro voor analytics, ik zie toch wel een aantal andere zaken die belangrijk zijn. Er zijn meerdere tools voor analytics. Hoe bepaal je wat nu het beste is voor je organisatie? Wat wil je als bedrijf bereiken en vooral hoeveel tijd heb je om te experimenteren en te onderzoeken.
Kort puntje van kritiek:
Het vermelden van betrouwbare goede prestaties is niet altijd met een SLA af te dwingen lijkt me. Het gaat om het eindresultaat (hoe goed is de software). Natuurlijk is iets als uptime belangrijk (waar niet), maar analytics hoeft niet altijd realtime te zijn.

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-07-11T14:56:00.000Z Chris van Huis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.