Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Analytics

How to sell it-monitoringtools

03 oktober 2017 - 17:024 minuten leestijdChannelData & AI

It-monitoring, voorheen het domein van de it-specialisten, levert de data waarmee 95 procent van de incidenten binnen het it-domein zijn te voorspellen en te voorkomen. Het bewaken van de it-functionaliteit is essentieel bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Achter elke bedrijfsactiviteit staat immers een it gerelateerde dienst. Voor een succesvolle transitie naar een digitale organisatievorm is het goed functioneren van it zelfs doorslaggevend. It en de business zijn anders dan vroeger nadrukkelijk tot elkaar veroordeeld.

Ooit waren er een handvol duidelijke leiders op de markt voor monitoringsystemen. Zij verkochten hun raamwerkoplossingen voor hoge bedragen op basis van een enterprise license agreement (ela). Ela’s lijken passé, nu steeds meer nieuwe partijen open source-monitoringoplossingen leveren met aanvullende functionaliteit, diensten en trainingen. Gebruikers verwachten nu meer functionaliteit voor minder geld. Open source zorgt voor een acceleratie van het tempo waarin oplossingen tot stand komen die voldoen aan de marktvraag.

Te ondernemen stappen

Alvorens een it-monitoring oplossing te kunnen leveren, zal een systemintegrator of een value added reseller een open source-monitoringpakket moeten kiezen. Daarvan zijn er wereldwijd enige tientallen met een substantieel aantal gebruikers. De marktpenetratie van de oplossing is niet het enige criterium. Van groter belang voor een reseller zijn de beschikbare functionele uitbreidingen, waarmee de open source-oplossing op maat is aan te passen aan de it-omgeving van de eindklant. Uit een catalogus laat je als reseller de klant kiezen uit extra functies, die geleverd als plug-ins de basisfunctionaliteit aanvullen. De klant betaalt een geringe vergoeding voor een online basisabonnement met daar bovenop een bedrag per plug-in module. De voorgeconfigureerde modules stellen de klant in staat om de open source-oplossing als een geïntegreerd montoring platform uit te rollen. Ze maken het mogelijk om aan elke it-infrastructuur de monitoringoplossing te koppelen, zodat systeembeheerders direct toegang hebben tot een brede reeks it-domeinen in zowel de fysieke, virtuele als hybride sfeer met netwerken, servers, applicaties, opslageenheden, databasesystemen, apparaten enzovoort.  

Achter de meeste volwassen open source-toepassingen zit een professionele softwareleverancier. Zijn verdienmodel en van diens wederverkopers zit in het leveren van aanvullende producten (plug-ins) en diensten (implementatie en training) rondom de monitoringoplossing. Mkb-bedrijven werken bijna altijd met een gering aantal systeembeheerders binnen de organisatie. Die bedrijven willen dus best wel betalen voor producten en diensten die hun beperkte menskracht ondersteunt bij het inrichten en onderhouden van de monitoringfuncties.

Midden- en kleinbedrijf

Het mkb is goed voor 27 procent van de markt voor it-infrastructuur monitoringtools. Veel bedrijven in dat segment zijn niet van nature van plan om te investeren in goede monitoringsystemen. Het installeren van dergelijke voorzieningen zien ze als kostbaar en als een bedreiging voor hun bestaande it-installatie. De voordelen van open source (gratis) software en flexibiliteit die vaak in het mkb ingezet worden, hebben echter ook een keerzijde. Mkb-bedrijven hebben ervaren dat een doe-het-zelf aanpak bij het installeren en uitrollen van open source-systemen niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Resellers kunnen hen helpen door het aanbrengen van de voorgeconfigureerde functies van de plug-ins en het inrichten van een volledige monitoringfunctionaliteit voor een gemiddelde Windows of Linux- serveromgeving met bijvoorbeeld een Cisco-netwerk en een MySQL-database. 

Op basis van een maandabonnement vanaf pakweg 125 euro kan de reseller de eindklant adviseren en van de juiste set van plug-ins voorzien.

Return on investment

Airbus, Atos, BT, Kühne Nagel, Orange en Thales zijn afdelingsgericht met een mkb-versie gestart voor een laag abonnementstarief en hebben die systemen ondernemingsbreed uitgerold om uiteindelijk bij de betaalde versie van de software terecht te komen. De betrokken resellers hebben zowel aan de aanvullende dienstverlening als aan de upgrade verdiend.

Wie een mkb-klant heeft waar de bedrijfsvoering volkomen afhankelijk is van de werking van it, kan binnen een kort tijdsbestek in vergelijking met it-projecten van dezelfde impact een werkbare monitoringomgeving voor die partij inrichten. De gunstige roi (return on investment ) verleidt de betreffende klant ten slotte vaak tot commercieel interessant meerwerk voor de reseller.

Meer over

BesturingssystemenDienstenLinuxMySQLNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    dataanalyse
    ChannelCloud & Infrastructuur

    What to know about it-monitoring

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs