Onlangs sprak ik een inkoper van een groot bedrijf. Hij had de opdracht een aankoopverzoek van de it-afdeling te onderzoeken en informeerde of ik een beter aanbod kon doen. Ik vroeg ‘m waar het precies om ging, waarop hij antwoordde dat het vooral networking- en serverinfrastructuur betrof. De it-afdeling had een en ander nodig om een eigen netwerk te bouwen. Hij vroeg zich echter ook af of die investering wel verstandig was. Konden ze hun medewerkers en expertise niet nuttiger inzetten en beter outsourcen?
Deze situaties kom ik vaker tegen. De infrastructuur is op z’n eind of loopt tegen beperkingen aan. En de it-afdeling reageert erop door in de problemen te duiken en zelf infrastructuur te kopen en oplossingen te bouwen.
Op zich is zo’n actieve houding goed, maar het is niet meer wat organisaties tegenwoordig van hun it-afdelingen verwachten. De afgelopen vijftien jaar heeft it-technologie een prominente rol gekregen in het dagelijkse gebruik. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of tablet en maakt gebruik van online-diensten. De business begrijpt hierdoor beter wat er met it mogelijk is. It is ook, meer nog dan vroeger, het middel bij uitstek om processen te verbeteren of nieuwe diensten aan klanten aan te bieden.
Advies en inzicht
Waar de business nu behoefte aan heeft, is advies en inzicht over nieuwe technologische mogelijkheden en hoe deze te gebruiken. Wat kan ik doen met IoT? Hoe benut ik technologie in mijn werkprocessen? Hoe kan ik voor een beter klantprofiel zorgen? En hoe zorg ik ervoor dat dat tot betere service leidt?
Ideeën over innovatie, dat is wat de business wil. In feite is het ook waar die inkoper om vroeg. Als je je resources gaat stoppen in het beheer van infrastructuur, ben je eigenlijk vergelijkbaar met facilitaire dienstverlening. Zeker nuttig, maar je bent dan niet echt een partij die het verschil gaat maken met de concurrentie.
It-afdelingen moeten hun focus verleggen. Infrastructuur en networking is een commodity geworden. Daar moet je je medewerkers niet aan opofferen. In plaats daarvan moet je de aandacht richten op het sparren met de business. Voorbeelden daarvan heb ik genoeg gezien. Sommige bedrijven reorganiseren hun it-afdeling. Ze nemen speciaal personeel in dienst dat zich bezighoudt met contacten met de business en hebben een speciaal team dat zich richt op het contact met externe cloud-leveranciers. Bij weer andere bedrijven heb ik gezien dat senior managers tijdelijk meelopen bij de it-afdeling, zodat die beter kennis krijgen van werkprocessen. Het zijn juist dit soort ingrepen die de deur openen naar een organisatie die met it het verschil maakt.
Reacties
Het blijven grappige verhalen waarin verkondigd wordt dat tablet en smartphone gebruik op zo'n manier verlichtend werken dat gebruikers opeens van alles van IT weten. Het doet me denken aan die Engelse uitdrukking: "A little learning is a dangerous thing"
Zolang IT gezien wordt als een kostenpost, zal dit niet snel veranderen.
De IT afdeling kan hier alleen verandering in brengen als ze hier de ruimte + budget voor krijgen. Zolang ze met minimaal budget moeten zorgen dat er niets omvalt, is er geen ruimte om te innoveren.
@Technicus: De impact op het totaal wordt inderdaad vaak niet gezien, maar er moet wel rekening mee gehouden worden. Ik heb ook grote bedrijven meegemaakt waar de business zelf iPhones had geïntroduceerd en ze een eigen support wiki hadden gemaakt. Dat zegt wel iets over de vraag die uit de business komt.
@PA VA KE: Helemaal mee eens. Dat is dan ook de beperking van de business. Indien bedrijven IT niet omarmen als business middel moeten ze ook accepteren dat ze wellicht achterlopen op de concurrentie.
@Rene: Zolang er geen gevoelige informatie op die support wiki staat, zie ik dat nog niet eens als een probleem. Maar wie had voor die iPhones en wiki betaald? Uit de business gesponsorde 'Shadow' IT is wel een zeer extreem voorbeeld van de weg totaal kwijt zijn, maar ik geloof je gelijk dat het voorkomt.
Het valt wel in de categorie van 5.25" floppy in een 3.5" floppy drive forceren. :)