Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
geld

Zo overleeft een IT-reseller de cloud-economie

21 april 2017 - 06:513 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur
John Taylor
John Taylor

Het bestaan van de it-reseller staat onder druk. Vroeger was de toegevoegde waarde van resellers dat zij producten bij klanten op locatie afleverden en installeerden en vervolgens zorgden voor het onderhoud en de installatie van updates. Nu kiezen klanten voor software-as-a-service (SaaS). Bedrijven schaffen producten rechtstreeks aan bij de softwareleveranciers en die producten worden in een cloud-omgeving aangeboden en onderhouden. Het werk van de it-reseller lijkt in de huidige cloud-economie vrijwel overbodig.

Toch kunnen it-resellers nog altijd toegevoegde waarde leveren. Door zich meer te specialiseren, een certificering te behalen en zich proactief op te stellen in het waarborgen van goede beveiliging, herstellen zij hun positie als gewaardeerd it-adviseur.

  • Specialiseren

Om weer van toegevoegde waarde te zijn binnen de huidige cloud-economie, is het van belang dat resellers zich sterk specialiseren. In plaats van te focussen op it-gerelateerde problemen waar klanten tegenaan kunnen lopen, moet de focus liggen op een specifiek onderdeel. De reseller treedt dan op als expert. Daarbij is het belangrijk dat resellers vooroplopen in hun aanbod en volledig op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de technologie die ze aanbieden. Klanten verwachten advies over een best-of-breed-oplossing. Resellers winnen waardering wanneer zij klanten hierover informeren en een succesvolle implementatie realiseren.

Specialiseren betekent ook dat resellers een levenscyclus moeten aanbieden rondom hun producten. Ze dienen klanten op de hoogte te brengen van de nieuwste software en ontwikkelingen, zodat zij altijd de best passende oplossingen kunnen inzetten. Resellers moeten zich wendbaar en vooral klantgericht opstellen. Wanneer behoeften binnen een bedrijf veranderen, kunnen resellers daarop inspelen.  

  • Behaal een certificering

Een andere manier om je als reseller te onderscheiden in de cloud-economie, is door op zoek te gaan naar erkenning bij de grote leveranciers. Dit gaat gepaard met specialiseren. Wanneer de reseller optreedt als expert en grote leveranciers dit specialisme erkennen, krijgt de reseller meer toegang tot de producten van de leveranciers. Dit kan zinvol zijn wanneer klanten kampen met een uitdagend en technisch probleem. Tegelijkertijd krijgen resellers met een dergelijke certificering een voorkeurspositie bij de klant. In de cloud-economie is het immers zo dat vertrouwen wordt gebaseerd op aantoonbare kwaliteit. Erkende resellers verdienen meer vertrouwen waardoor zij sterke klantrelaties op kunnen bouwen en worden gezien als gewaardeerd it-adviseur.  

  • 3 Focus proactief op de beveiliging van Enterprise of Things

Tegenwoordig is tussen elk stukje software, hardware, apparaat of sensor verbinding mogelijk. Dit wordt ook wel Enterprise of Things (EoT) genoemd. De beveiliging van EoT staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Resellers winnen aan toegevoegde waarde door zich op dit vlak proactief op te stellen en op te treden als adviseur. Zij bieden niet alleen de juiste it-oplossingen om het netwerk te beveiligen, zij zoeken ook naar waar de kwetsbare punten binnen het netwerk kunnen ontstaan. Door de juiste it-oplossingen in te zetten, kunnen bedrijven vervolgens voorkomen dat die kwetsbaarheden daadwerkelijk optreden. De reseller krijgt op deze manier een belangrijke adviesrol.

Ondanks de ontwikkelingen in de huidige cloud-economie, waarbij klanten zich vaak direct richten op de grote leveranciers en de resellers worden gepasseerd, liggen er nieuwe kansen voor de reseller. Zij moeten verandering echter aanvaarden en zich meer specialiseren en de mogelijkheden die EoT biedt, omarmen. 

John Taylor, VP EMEA Channel Sales bij BlackBerry

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs