Trends en hypes zijn er van alle tijden, een trend wordt gespot en door middel van veel overtuigingskracht tot een volwassen model gevormd. Aan elke trend wordt een waarde toegedicht, een waarde die zich niet vaak makkelijk laat uitleggen aan het grote publiek, of het nu gaat om telefonie of it-gerelateerde diensten. Bij elke trend zijn er een aantal fasen te herkennen welke ook van toepassing zijn op hoe de mensheid zich ontwikkelt, of het nu gaat om een persoon, bedrijf, product of dienst. Elk gaat door dezelfde aantal fasen heen, met als uitkomst dat het einde van deze fase als een succes (door overname of beursgang) kenmerkt of eindigt via een faillissement. En in sommige gevallen start deze cyclus opnieuw.
Als je kijkt naar het huidige it-landschap zie je dit duidelijk aftekenen. Grote bedrijven van weleer zijn vandaag de dag kenmerkend voor hoe we de wereld zien. Denk aan bedrijven zoals Google welke 20 jaar bestaan of Microsoft welk zijn veertigjarig jubileum viert of te denken aan bedrijven als IBM die begon met telramen en uiteindelijk ruim de honderd jaar zijn aanwezigheid heeft bewezen. En hoewel vandaag de dag vooral wordt benadrukt dat er te weinig winst wordt gemaakt zijn het deze bedrijven die de samenleving in de westerse wereld hebben veranderd.
Bol.com, Coolblue en Amazon
Als je deze ontwikkelingen van een afstand bekijkt en vanuit een ander perspectief is het vaak dat we alleen maar kennisnemen van bedrijven die aan de oppervlakte acteren. Een bedrijf als bijvoorbeeld AT&T dat al bestaat sinds de telefoonpaal. Wordt niet herkend als onmisbaar in ons landschap. De gemiddelde 40-plusser kan zich de gekte rond de dot com-periode in begin 2000 wel goed herinneren. We kunnen ons nu niet voorstellen dat bedrijven zoals Bol.com, Coolblue en Amazon er niet zijn.
Amazon opgericht in 1993 blaast volgend jaar 25 kaarsjes uit op de verjaardagstaart. Een bedrijf als Facebook bestaat 15 jaar. Het is net zo oud als zijn gemiddelde klant. Bedrijven als Google met al haar ontwikkelingen zijn vandaag een technologie reus als het gaat om de manier hoe we technologie consumeren. Of het nu gaat om het volgen van vloggers via YouTube of persoonlijke assistentie via Google Maps en Now.
Winner-takes-it-all-mentaliteit
Toch zijn er ook veel bedrijven die wel van invloed zijn geweest waar we vandaag de dag niets meer van horen. Maar zonder die bedrijven zouden de bedrijven van vandaag er niet zijn geweest. Denk aan bijvoorbeeld een bedrijf als Mosaic welke als eerste op de markt kwam met een grafische browser. Uiteraard heeft Netscape een versnelling in deze industrie gebracht. Waardoor een bedrijf als Microsoft met Internet Explorer uiteindelijk dominerend was. Totdat Google met haar Chrome-browser de markt overnam. En dankzij de Winner-takes-it-all-mentaliteit maken we vandaag veel gebruik van de Google-diensten.
De invloed van bedrijven en ondernemers van de vorige eeuw. Zonder Mosiac en Netscape zou Marc Andreessen nu niet over de mogelijkheden hebben beschikt om als investeerder op te treden in vele start-ups die vandaag de dag bepalen hoe we technologie gebruiken. Marc op zijn beurt zou met Netscape nooit succes kunnen hebben gehad als Tim Berner Lee niet Steve Jobs Next webserver zou hebben gebruikt voor de ontwikkeling van het World Wide Web protocol.
Bitcoin en Instagram
Met een relatief voor nu klein bedrag van vier miljoen dollar hebben Ben Horowitz en Marc Andreessen duidelijk invloed gegeven aan het technologie tijdperk. Denk aan bedrijven zoals Facebook, Skype, Github, Groupon en bedrijven zoals Zynga, FourSquare, waarbij de laatstgenoemde vandaag niet meer dan een speler in de marge is. Dankzij de investeringen van alleen al Andreessen Horowitz in trends van vandaag zoals Bitcoin en Instagram gebruiken we technologie om met elkaar in verbinding te staan.
Het is nu mogelijk met de hele wereld in contact te staan. En hoewel het voor velen organisaties van belang is om technologie goed in te kunnen zetten, is het zo dat de toekomst zoals we het nu ervaren ongeveer twintig jaar geleden gestart. En dan hebben we het over slechts de bedrijven die we vandaag kennen. Maar organisaties die we niet elke dag gebruiken is de technologische ontwikkelingen voor hun businessmodel van groot belang.
Xing, LinkedIn en Facebook
Het huidige technologische tijdperk vraagt van bedrijven om sneller te kunnen aanpassen aan de wens van de gebruiker. Denk hierbij aan de manier hoe we ons fysiek verplaatsen en niet alleen qua infrastructuur maar ook in de manier hoe we ons presenteren. Of het nu gaat om professioneel via netwerken zoals Xing, LinkedIn en Facebook als persoonlijk. En hoewel velen terugverlangen naar vroeger. Omdat er toen nog echte gesprekken werden gevoerd in plaats van oppervlakkig gereageerd zonder in te zoomen op de inhoud. Is het niet voor te stellen dat zo’n twintig jaar geleden nog niet mogelijk was.
Een echt gesprek, dat is vaak niet iets waar hedendaags tijd voor wordt gemaakt. Men wil graag alles hebben en men wilt het nu. Of het nu gaat om producten en diensten welke via een e-commerce platform worden geleverd of fysiek worden aangeschaft denk aan bijvoorbeeld het kopen van handgemaakte meubels. En toch zie je ook dat dit deze wens als trend wordt aangepakt om er een nieuw businessmodel van te maken. Van het credo: ‘Service is een instelling, geen afdeling’ zie je dat de gebruiker/consument waarde hecht aan persoonlijk contact.
Albert.nl en Hellofresh, Picnic
Bedrijven welke als eerdergenoemde Coolblue worden vaak als voorbeeld genomen. Echter gaat het hier om een producten en de klant beleving ervan. Vaak wordt ten onrechte genoemd dat bedrijven die niet mee gaan in de digitalisering geen toegevoegde waarde meer bieden. Terwijl er nog zoveel meer mogelijk is.
Tuurlijk zijn er vele bedrijven, welke het in andere verticalen hebben geprobeerd en gefaald. Denk aan bedrijven zoals MaxFoodmarket, Pets.com en Webvan welke in 1999 tot 2002 boodschappen thuisbezorgen. Nu worden bedrijven als Albert.nl en Hellofresh, Picnic genoemd als trendsetters, terwijl deze niet uniek zijn, maar dankzij grote investeringen overeind blijven. Soms tegen beter weten in. Of als je bedrijven ziet als Kozmo.com en HBO welke in 1998 online video aanboden als dienst, terwijl bedrijven zoals Netflix vandaag nieuwe trends hebben ontwikkeld en zelfs nieuwe termen als ‘Bingewatching’ in het woordenboek brengen.
Telsa, SolarCity en SpaceX
Elon Musk heeft in zijn boek (Van Zero to One) aangegeven hoe je als bedrijf moet blijven ontwikkelen om in de markt relevant te blijven. Nieuwe initatieven zoals Telsa, SolarCity en SpaceX zijn weliswaar vandaag erg gewild en kunnen dankzij eerdere successvolle ondernemingen (PayPal) een bestaansrecht ontleden voor de toekomst.
Hoe ziet het landschap van 2030 eruit voor bedrijven welke vandaag bekend staan als start-up. We hebben het weliswaar over 12,5 jaar, in deze 12,5 jaar kan er een hoop gebeuren. Hoe blijf je ervoor zorgen dat je als organisatie voor kan bereiden op de toekomst. Als we kijken hoe we communiceren met elkaar via mobiele apparaten zien we een duidelijke trend van integraties ontstaan. Of het nu gaat om applicaties te koppelen aan communicatiesystemen. Tot aan (sensor) technologie gedreven beslissingen omtrent aanwezigheid.
Ontwikkelingen van morgen
Kijkend naar ontwikkelingen als smart building concepten waarin we als individu worden gestuurd door technologie en onderdeel worden van de dienst zelf. Technologie is van alle tijden en de integratie ervan ondersteund de wijze hoe we technologie inzetten voor de ontwikkelingen van morgen. Stap voor stap gaat de samenleving vooruit. Althans vanuit westers standpunt.
Als we kijken vanuit gebieden waar internet niet zo voor handen is als in Europa, dan zijn kleine veranderingen van groots belang. Denk aan bijvoorbeeld aan melkrobots van Lely welke boeren in Afrika en Latijns-Amerika helpen om meer rendement te halen uit de veestapel. De vraag welke hierbij rijst is, hoe helpt technologie hierbij. Om Lely als voorbeeld aan te houden. De melkrobots worden aangestuurd door middel van een cloud computing gebaseerde oplossing. Iedereen is bereikbaar, maar wil je dat wel.
Integratie en ondersteuning
Als je in ogenschouw neemt dat Facebook bijna twee miljard gebruikers heeft. Geeft dit ook aan dat nog bijna vier miljard mensen geen Facebook-account hebben of toegang hebben tot de technologie die wij als gewoon ervaren. Bedrijven investeren massaal in gebieden zoals Noord-Azië en Afrika als mede Latijns-Amerika, teneinde ook deze gebieden dezelfde mogelijkheden te kunnen gebruiken als de westerse wereld.
Integratie en ondersteuning van processen zijn voor veel organisaties van belang om relevant te blijven voor de toekomst. Door de verschillende afdelingen binnen de organisatie te integreren middels een communicatie platform is het voor bedrijven mogelijk om de lange termijn doelstellingen van klant tevredenheid eenvoudig te realiseren.
De toekomst is niet morgen, de toekomst is vandaag.
Marco van den Akker, cloud evangelist bij Swyx.com
preek van de cloud evangelist.
Hoe deden we dat ook alweer ?
aanhoren, gapen, kuchen, wegdromen, nog een keertje gapen.
Amen