Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Beperk kostbare tijd van it-teams

17 oktober 2019 - 09:375 minuten leestijdOpinieData & AI

In recent onderzoek van Gartner geeft bijna een derde van de respondenten aan dat hun it-staf vooral veel tijd besteedt aan het oplossen van problemen met prestaties en beschikbaarheid van systemen. Dat komt omdat it-teams constant te maken krijgt met prestatieproblemen die uiteenlopen van trage computers tot en met applicaties die crashen. Ze lossen die problemen vaak handmatig op en dat kost tijd. Kostbare tijd!

Waaraan besteden enterprise it-teams dan onnodig veel kostbare tijd? Dit zijn enkele van de belangrijkste issues:

#1: Niet genoeg of juist te veel tools. Het Gartner-onderzoek geeft aan dat ‘gebruikers vaak klagen over te weinig inzicht dankzij een gebrek aan tools of juist te veel complexiteit dankzij een overdaad aan tools’. Dit is een klassiek voorbeeld van een situatie waarin it-teams te weinig inzicht hebben in de problemen waar eindgebruikers mee te maken hebben. Wanneer er te weinig tools voorhanden zijn spenderen it-teams hun tijd aan het zoeken naar informatie en kunnen ze slechts gokken naar de oorzaak van prestatieproblemen.

It-teams kunnen ook enigszins verlamd raken door een overvloed aan tools die om hun aandacht vragen. Op het niveau van de architectuur is het wenselijk te werken met technologie die management-intelligentie direct toepast op laptops, servers, virtuele machines, containers en andere endpoints zodat it snel alle devices kan zien, controleren en beveiligen en zo prestatieproblemen direct kan oplossen.

 #2: Onvoldoende inzicht. Aan een enterprise-netwerk kunnen tientallen tot honderdduizenden endpoints gekoppeld zijn. Ervoor zorgen dat elk apparaat optimaal presteert is een uitdagende taak voor elk it-team, dat zich daarom vaak richt op de ergste gevallen waar gebruikers het meest over klagen. Alleen zijn de klachten van eindgebruikers slechts een fractie van de daadwerkelijke prestatieproblemen!

Neem het volgende voorbeeld, dat zich in wezen vaker voordoet dan je wellicht vermoedt. Eindgebruikers in typische, grote organisaties, die zich hebben neergelegd bij de ietwat trage prestaties van hun machine, kunnen makkelijk even koffie halen en bijpraten met hun collega’s terwijl hun pc aan het opstarten is. Bedenk nu eens hoeveel tijd hier dagelijks in gaat zitten als je alle duizenden medewerkers die zich hebben neergelegd bij trage computers bij elkaar optelt?! En dus ook hoeveel productiviteit daarmee te winnen valt? Voor veel eindgebruikers is een traag opstartproces normaal en hun it-afdeling is hier vaak niet eens van op de hoogte. En wanneer deze teams niet weten wat er speelt in hun omgeving, kunnen ze er niets aan doen.

Om bij te blijven met deze veranderingen moeten it-teams prestatieproblemen op grote schaal kunnen monitoren, onderzoeken en oplossen bij desktops, laptops en servers. Wanneer it-teams zicht hebben op alle endpoints, kan de oorzaak van problemen makkelijker en sneller worden achterhaald, inclusief problemen met extreme consumptie van hardwareresources, de gezondheid van systemen en applicaties, softwarepatches of updates die systemen vertragen of doen crashen, de tijd die nodig is om te booten en applicaties die te veel resources vergen. Wanneer de oorzaak van een probleem bekend is, kan deze veel sneller en effectiever worden opgelost.

 #3: Handmatige processen. Wanneer eindgebruikers problemen rapporteren, gaan it-teams vaak over tot handmatige troubleshooting-processen waarbij de oorzaak van de problemen niet altijd boven tafel komt. Zo openen ze bijvoorbeeld applicaties of sluiten processen af in een poging erachter te komen waarom de computer langzamer presteert dan normaal. Dit is een voorbeeld van een aanpak waarmee enorm veel waardevolle tijd verloren gaat. It-teams kunnen beter gebruikmaken van een tool die de onderliggende oorzaak snel kan identificeren.

De afwezigheid van continue monitoring betekent ook dat er geen historische data beschikbaar zijn die geraadpleegd kan worden wanneer er een prestatieprobleem is. Dit is vervolgens weer reden om over te gaan op handmatige troubleshootingprocessen vol giswerk.

Deze handmatige processen staan voor een groot deel garant voor de tijd die it-teams spenderen aan het wegwerken van tickets en voor de toename van hun ‘mean time to repair’ (mttr). It-teams hebben juist behoefte aan manieren waarop ze op een proactieve manier zowel hun mttr alsook de productiviteit binnen de organisatie een boost kunnen geven.

De weg vooruit

Prestatieproblemen binnen een organisatie hebben impact op de productiviteit van alle medewerkers. Vooral omdat ze beslag leggen op een zeer belangrijke ‘asset’ van elke moderne organisatie: het it-team. Een team dat opgehouden wordt door technische routineklusjes heeft minder bandbreedte om zich bezig te houden met operationele efficiency binnen het bedrijf en de gehele informatiearchitectuur te optimaliseren.

Om de waardevolle tijd en strategische capaciteit van it teams te waarborgen, doen zij er goed aan te werken met de volgende technologie en tooling:

  • Monitoring en notificatie van kritieke prestatiegegevens. Het is belangrijk voor organisaties om de consumptie van hardware resources en de gezondheid van applicaties en systemen te kunnen tracken.
  • Proactieve analyse van de status van endpoints. it-teams moeten in staat zijn de oorzaak van problemen te visualiseren en te checken of daar mogelijk verbanden tussen zijn.
  • Troubleshooting met rijke historische data zodat duidelijk inzichtelijk is welke prestatieproblemen zich hebben voorgedaan op alle endpoints.

Gezamenlijk stellen deze capaciteiten it-teams in staat prestatiegerelateerde issues op te lossen voordat deze leiden tot serieuze problemen voor een organisatie. Het biedt hen de data en tijd die nodig zijn om te anticiperen op prestatieproblemen en deze effectief op te lossen. Het cumulatieve effect leidt tot een it-team dat veel beter in staat is om te werken aan strategische veranderingen binnen een organisatie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Eén reactie op “Beperk kostbare tijd van it-teams”

    1. dino schreef:
      22 oktober 2019 om 17:42

      Het leven van een it-er : stuurloos blauw rondrennen of het rode sprookje van de matrix tool die alles oplost.
      een bittere pil.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs