Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Innovatie

Zo verkoop je apps en websites effectief

28 april 2017 - 14:013 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Philip Boersen
Philip Boersen

Kwaliteit is een containerbegrip. En daarmee ongrijpbaar. Iedereen heeft een eigen mening over kwaliteit. En wat is kwaliteit voor digitale producten en diensten? De consument leert ons daar alles over. Dat helpt bij de ontwikkeling van je apps en websites.

Hoe ervaart de consument de kwaliteit van een webwinkel, een bankieren-app of een digitale overheidsdienst? Tot voor kort wisten we daar weinig van. Met het nationale onderzoek van Motivaction naar digitale kwaliteit onder meer dan duizend consumenten en tweehonderd organisaties weten we inmiddels meer.

Gewoontedier

Consumenten zijn helder over hun online-winkelgedrag. Als de kwaliteit van de webwinkel onvoldoende is, zegt het merendeel daar gewoon niks meer te kopen. Ongeacht dus de kwaliteit van aangeboden producten. 

Daar staat tegenover dat de mens een gewoontedier is. Als een digitale dienst voldoet, dan blijft de consument die gewoon gebruiken, zo blijkt uit het onderzoek. Zo heeft een aantal aanbieders de consument inmiddels voor zich gewonnen. Vooral in markten waar online-winkelen is ingeburgerd. Denk aan de reis- en mediawereld. Andere marktsegmenten voor online-winkelen zijn nog niet zover. Daar heerst volop concurrentie tussen aanbieders zonder heldere winnaars of verliezers.

Snelheid en sociale omgeving

De directe sociale omgeving van consumenten heeft de grootste invloed op de keuze voor een app of webwinkel. Een belangrijke les. Dat heeft vooral te maken met de mate waarin consumenten vertrouwd zijn met de digitale wereld. De hamvraag blijft namelijk wie de consument vertrouwt. Bedrijven onderschatten massaal de waarde van deze invloed. Ook een les.

Verder leert het onderzoek ons dat consumenten waarde hechten aan snelheid. In meerdere opzichten. Het snel beschikbaar hebben van een digitaal product is belangrijker dan perfectie. Het loont meer om naar de gebruiker te luisteren en die wensen snel te implementeren. In plaats van de perfecte app te lanceren. Bedrijven gaan ervanuit dat consumenten de kwaliteit van een digitaal product vooral bepalen op basis van gebruiksgemak, veiligheid, privacy en bruikbaarheid. Daarbij wordt het belang van snelheid zwaar onderschat. De consument is ongeduldig. Hij wil supersnel navigeren door jouw website. Zo niet, met één druk op de knop zit hij ergens anders.

Digitaal kwaliteitskeurmerk

Dan de status van kwaliteitskeurmerken. Wat kunnen we daarvan leren? Keurmerken zijn alleen nog belangrijk om te voldoen aan wet- en regelgeving. Niet langer meer voor kwaliteitsbeleving. Er zijn er ook te veel.
Wat opvalt, is dat het merendeel van de Nederlanders het een taak van de overheid vindt om met één digitaal keurmerk te komen voor alle digitale producten en diensten. Met name ter bescherming van veiligheid en privacy.

Tenslotte leert het onderzoek dat organisaties moeite hebben consumentenwensen te vertalen naar een kwalitatief goed digitaal product. Betrek de consument daarom actief bij de ontwikkeling van je app. Waarom niet? Soms is de digitale wereld niet zoveel anders dan onze fysieke wereld. En dat is dan de allerlaatste les uit het onderzoek voor nu…

Philip Boersen, business development manager van it-dienstverlener Sogeti

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    OpinieSecurity & Awareness

    Alléén multi-factorauthenticatie beschermt organisaties niet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs