Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Virtuele assistent

Bot optimization: de kracht van een virtuele assistent

04 januari 2017 - 15:565 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Marieke Pots
Marieke Pots

De opkomst van pratende assistenten brengt een nieuwe uitdaging met zich mee. Wat als mensen minder gebruik maken van de zoekbalk van Google en steeds meer vragen gaan stellen aan Siri, Google Assistant, Amazon Alexa of Facebook M? Hoe zorg je dat je vindbaar blijft? Na jaren waarin search engine optimization (seo) is uitgegroeid tot een volwaardig vakgebied met een eigen verdienmodel volgt nu, laten we zeggen, BO: bot optimization.

Het is niet voor niets dat ‘Googelen’ een officieel Nederlands werkwoord is geworden. De zoekmachine is uitgegroeid tot hét startpunt op het moment dat we iets willen weten. Veel organisaties, bedrijven en merken hebben de afgelopen jaren dan ook flink hun best gedaan om bovenaan de zoekresultaten te komen. Zonder die gespecialiseerde mensen die het zoekalgoritme van Google door-en-door kennen was je nergens.

Virtuele en persoonlijke assistent

Maar wat als mensen binnenkort niet meer standaard gebruik maken van de vertrouwde zoekmachine Google? Volgens Onderzoeksbureau Gartner gaan we in 2019 zo’n 20 procent van onze taken op een smartphone uitbesteden aan een virtuele en persoonlijke assistent. We gaan dus steeds meer vragen stellen aan Siri, Google’s Assistant, Facebook M of Amazon Echo.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven over de impact van ‘voice search’ op seo. Er wordt veel geschreven over hoe mensen in natuurlijke taal meer en andere zoektermen gebruiken om een zoekopdracht te vormen. Een voorbeeld: met voice search zou je vragen: ‘hoe oud is Donald Trump eigenlijk?’, terwijl je in de zoekbalk eerder iets typt zoals: ‘leeftijd Donald Trump’. De oplossing zit hem volgens deze artikelen in het toevoegen van nieuwe ‘voice keywords’ in je seo-aanpak.

Zoek-algoritme

Hier mist alleen een belangrijke ontwikkeling. Deze artikelen gaan er namelijk vanuit dat voice search nog steeds via de bestaande zoekmachine Google gaat lopen. En dat je dus nog steeds met seo- en sea-specialisten, met hun kennis van het zoek-algoritme, kansrijke keywords en cost-per-clicks uit de voeten kunt. Of terwijl, ze gaan ervan uit dat enkel het toevoegen van nieuwe keywords het probleem oplost.

In de praktijk zie je dat virtuele assistenten steeds meer vragen gaan beantwoorden zonder de tussenkomst van de zoekmachine van Google. Als je bijvoorbeeld aan Facebook M vraagt om bloemen te bestellen dan zegt M niet: ‘dit is wat ik via Google gevonden heb over bloemen bestellen’. Facebook ontwikkelt M op zo’n manier dat alles, van het kiezen van een bloemenzaak, tot het betalen gebeurt binnen de omgeving van Facebook Messenger.

Geld overmaken

Bij Siri is Apple bezig met een soortgelijke ontwikkeling. Met iOS 10 heeft Apple de Sirikit geïntroduceerd. Hiermee is het nu mogelijk om apps te integreren met Siri. Dit heeft vrij weinig aandacht gekregen maar kan in de toekomst veel teweeg brengen. Zo kun je nu al via Siri een Uber bestellen of geld overmaken met PayPal. Hier komt Google en zelfs de app van Uber of PayPal niet meer aan te pas.

Je ziet dit zelfs met Google’s eigen Assistant. Vraag je de assistent bijvoorbeeld om de beste restaurants in de buurt, dan krijg je direct in dezelfde interface een carrousel te zien met een aantal restaurants. Zo kan de Google Assistant de oude trouwe zoekmachine in potentie zelfs vervangen in de toekomst.

Grootste uitdaging

Deze voorbeelden laten zien dat virtuele assistenten ervoor kunnen zorgen dat de manier waarop informatie van het internet ontsloten wordt en de manier waarop we taken gedaan krijgen behoorlijk kan gaan veranderen. In plaats van te googelen vragen we het gewoon aan onze assistent. En dan komt de grootste uitdaging voor de komende jaren.

Want stel je voor, je vraagt Siri, de Google Assistant of Facebook’s M om een pizza te bestellen. Zou je dan een pizza krijgen van die pizzaboer op de hoek? Of van het pizzarestaurant met de hoogste beoordeling op TripAdvisor in jouw stad? Of zou je een pizza krijgen van Domino’s met haar riante marketingbudget? En wie of welk algoritme beslist dit?

Vragen van gebruikers

Kortom: op het moment dat mensen steeds meer vragen gaan stellen aan de virtuele assistenten dan moet je veel meer optimaliseren dan alleen seo en sea. Dan moet je ervoor zorgen dat Siri, de Google Assistant, Facebook M of welke veel gebruikte assistent dan ook, je niet vergeten op het moment dat gebruikers iets vragen over wat met jouw business te maken heeft.

Dit doe je door integraties te ontwikkelen voor Siri en door in de toekomst scherp te blijven op hoe het algoritme en verdienmodel rondom de Google Assistant precies gaat werken. Dit wordt minstens net zo belangrijk als dat het nu is om bij de eerste zoekresultaten van Google te komen. En zo gaan we van seo naar, ach noem het, BO: bot optimization.

Marieke Pots, digitaal strateeg bij Greenberry

Meer over

SEOSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs