Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Digitalisering onderwijs roept vooral vragen op

05 november 2021 - 01:094 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieAVGGoogleKennisnetNWOROCSivonSurf
Fred Hage
Fred Hage

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vergadert 11 november over digitalisering in het onderwijs, met de vaste commissie voor Digitale Zaken als één van de volgcommissies. Arie Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, lijkt in dit licht geen zinnige reactie te kunnen geven op de wens van de Tweede Kamer om gratis laptops aan leerlingen te verstrekken,

Aanstaande donderdag moet in nog geen vier uur een waslijst aan onderwijs- en ict-gerelateerde agendapunten worden besproken: van digitalisering, blended learning en digitale weerbaarheid tot de datalekken en de grote hack bij ROC Mondriaan, een ransomware-aanval op de NWO en de adviezen van de Autoriteit Persoonsgegevens inzake Google G Suite for Education. Oh, en dus de kwestie rondom de verplichte aanschaf van grafische rekenmachines en laptops naar aanleiding van de evaluatie van de Wet Gratis Schoolboeken (WGS).

Strenge Europese regels

Vorig jaar 16 juni werden in de Tweede Kamer twee moties over digitalisering in het primair onderwijs naar voortgezet onderwijs aangenomen. Bij de motie Kwint constateerde de Kamer dat scholen veelal kiezen voor ‘gratis’ producten als het over digitale leermiddelen gaat. Daarop verzocht de Kamer de regering met de Autoriteit Persoonsgegevens in gesprek te gaan om te inventariseren welke digitale leermiddelen er door scholen worden gebruikt en of deze wel voldoen aan de strenge Europese regels die gelden voor de privacy van leerlingen.

In de tweede motie, die van Kwint en Van Meenen, werd de regering vervolgens verzocht op korte termijn data protection impact assessments (dpia’s) uit te voeren op alle internationale technologiebedrijven, toegespitst op toepassingen die in het onderwijs gebruikt worden. Ook het verzoek om de Kamer hierover periodiek te informeren. Daarna kwam er een circus op gang waarbij de resultaten en reacties hierop nu in genoemde commissievergadering op de agenda staan. Het kabinet roemt in de geleverde documenten voor deze vergadering de inzet van onderwijsondersteunende organisaties als Surf, Kennisnet en Sivon. Die kregen het toch maar mooi net op tijd voor elkaar om de in het onderwijs gebruikte cloudsoftware van techgiganten van de tekortkomingen op privacy-gebied te laten ontdoen.

De ruim zeventigduizend leden van de Algemene Onderwijsbond kregen in de oktobereditie van het Onderwijsblad echter een andere analyse van de situatie voorgeschoteld. Hieruit blijkt niet alleen dat met name het ‘funderend’ onderwijs gevangen zit, maar dat ondanks vragen en bezwaren vanuit de Kamer, het kabinet en genoemde ict -ondersteunende organisaties domweg niet willen of kunnen begrijpen dat de AVG privacy en security by design & default voorschrijven. En dat met wat nu bereikt is, alleen het mitigeren van de hoge privacyrisico’s, onderwijsplatformen en leveranciers ervan met zowel hun core-product als met al die andere verleidelijke gratis apps dus nog steeds niet aan de wet voldoen.

Marktverschijnsel

De kern van de zaak lijkt te liggen in het feit dat het kabinet ict-middelen voor het onderwijs primair als een marktverschijnsel benadert, en niet als essentieel en in toenemende mate bepalend onderdeel van haar publieke taak op onderwijs en onderzoeksgebied. Met name EZK doet dat ook nog steeds zo voor het overkoepelende digitaliseringsbeleid. Een mooi voorbeeld dat de rest van het kabinet daarin klakkeloos meegaat, is de recente evaluatie van de WGS in opdracht van de minister van OCW. Hierbij moest de Tweede Kamer lang wachten om antwoorden te krijgen op de vragen over gratis grafische rekenmachines en laptops in de onderwijs, in plaats van alleen maar gratis schoolboeken.

De hoofddoelen van de wet die worden geëvalueerd, gaan uitsluitend over zaken als ‘kostenbeperking/-bekostiging’, ‘financieel beleid’, ‘marktwerking’ en ‘aanbestedingsplicht’ en een zaligmakend ‘licentie-folio-model’. Dat de met vaste boekenprijs beschermde educatieve uitgevers zo ook de dienst uit kunnen blijven maken, samen met een winner-takes-all-monopolie van de techgiganten bij de distributie van digitale leermiddelen (terwijl zelf onderwijsmiddelen maken en als opensource delen de norm zou moeten zijn) vinden we nergens terug in deze evaluatie van SEO Economisch Onderzoek en Regioplan. Wel dat het met de diversiteit en transparantie van de markt voor digitale leermiddelen steeds minder goed gaat in Nederland.

Meer over

ArchiveringHackingLaptopsOpensourcePhishingPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOnderwijs

    Minister wil continue it-bewaking onderwijs

    ActueelOnderwijs

    Google-dienst blijft geschikt voor onderwijs

    Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Branche hamert bij Hamer op belang ict-onderwijs

    Winst
    ActueelGovernance & Privacy

    Deze ict-projecten zetten onderwijs op z’n kop

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Leraren dreigen greep op onderwijs te verliezen

    ActueelOnderwijs

    KPN en Breens regelen soc voor onderwijs

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs