Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Technologie trekt jong talent aan

 

Computable Expert

Bob de Kousemaeker
Managing Consultant, RES Software. Expert van Computable voor het topic Digital Workplace.

Werknemers verwachten tegenwoordig dezelfde snelle en intuïtieve technologie-ervaring op hun werkplek te krijgen als die ze gewend zijn in hun dagelijks leven. Deze verwachting is zo belangrijk, dat het niveau van de it bij een bedrijf meer dan ooit wordt gezien als een secundaire arbeidsvoorwaarde en voor jong talent zelfs een belangrijke factor is bij de keuze om voor een bedrijf te gaan werken.

Een onderzoek door PricewaterhouseCoopers uit 2011 laat zien dat bijna 60 procent van de jonge werknemers de technologie van het bedrijf meeweegt bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Als een bedrijf met ouderwetse technologie werkt, dan loopt men het risico talentvolle werknemers kwijt te raken aan meer innovatieve bedrijven. Nu de concurrentiestrijd om de beste en knapste koppen op zijn hoogtepunt is, moeten leidinggevenden zich meer dan ooit gaan richten op de bedrijfstechnologie. Het tijdperk waarin werknemers ouderwetse technologie op hun werkplek accepteren is namelijk afgelopen.

Er is een nieuw soort technisch onderlegde jonge professionals opgestaan die gewend is aan geavanceerde en efficiënte technologieën in hun dagelijks leven. Nu alternatieve, cloudgebaseerde oplossingen binnen het bereik van een creditcard liggen, beginnen deze professionals te twijfelen aan de traditionele rol van de it-afdeling. Voor dit groeiende segment werknemers - het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics voorspelt dat  deze millennials in 2030 75 procent van de beroepsbevolking zullen uitmaken - is het hele concept van de tussenkomst van een it-medewerker voor iets simpels als het wijzigen van een wachtwoord absurd.

Informatietechnologie 2.0

Om aan de eisen van gebruikers tegemoet te komen, moet de it-afdeling de infrastructuurtechnologie heroverwegen. Het is voor software en tools niet meer voldoende om simpelweg 'het werk gedaan te krijgen'. It moet in plaats daarvan de technologie bieden die de workflow van de eindgebruiker - de werknemer - en de bedrijfsprocessen ondersteunt. Je kunt niet langer van werknemers verwachten dat zij het inefficiënte, bureaucratische tempo van de traditionele it accepteren.

Door de interactie van de gemiddelde werknemer met it te veranderen en hem het gevoel te geven dat hij een klant is in plaats van een hinder, zullen medewerkers minder tijd kwijt zijn aan irritaties over hoe lang het duurt om een nieuwe applicatie op te leveren, toegang tot een nieuwe it-dienst te verkrijgen, of een wachtwoord te wijzigen. In plaats daarvan kunnen ze meer tijd besteden aan het werk waarvoor ze ingehuurd waren. Klinkt voor de hand liggend, toch? Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Selfservice

Selfservicetechnologieën voor het bedrijfsleven kunnen it-diensten net zo snel opleveren als consumenten app stores. En omdat ze kunnen worden geïmplementeerd zonder bestaande systemen overhoop te gooien en te vervangen, is er absoluut geen reden om dit soort systemen niet te willen invoeren.

Deze nieuwe 'IT Stores' kunnen ruimte bieden aan de gehele catalogus aan it-diensten en applicaties van het bedrijf - inclusief populaire SaaS-diensten zoals Salesforce.com en Microsoft Office 365. Stel je voor dat je je werknemers toegang kan verlenen tot deze diensten en applicaties door middel van een zelfde soort interface als die van de Apple App Store of Google Play!

Automatiseren en beveiligen

Hoewel selfservice een noodzakelijke eerste stap is om de kloof tussen de it-afdeling en de werknemer te overbruggen met een vertrouwde en consumentenachtige interface, is het slechts het begin van het creëren van een nieuwe it. Door de intuïtieve interface van een 'app store' te voorzien van een automatiserings- en beveiligingsplatform, kunnen bedrijven hun on- en offboarding automatiseren en hun werknemers selfservice toegang geven tot data om zo het aantal servicedesktickets en de doorlooptijden drastisch verminderen. It kan ook de toegangsrechten voor diensten personaliseren en zo overconsumptie van diensten elimineren.

Deze diensten kunnen in realtime worden aangepast op basis van het apparaat, de locatie, de tijd van de dag en andere factoren die de gebruikservaring beïnvloeden. Organisaties willen natuurlijk niet dat medewerkers toegang krijgen tot gevoelige klantgegevens onder het genot van een cappuccino, terwijl ze verbonden zijn met het openbare netwerk van de coffeeshop. De toegang tot dergelijke toepassingen kan eenvoudig worden geblokkeerd voor niet-toegestane netwerken.

Nieuw talent aantrekken

It kan zo een enkel en omvattend platform zijn voor werknemers door het bieden van een flexibele en veilige IT-'hub'. Wanneer je het grootste deel van de it-diensten in handen legt van de nieuwe generatie technologisch onderlegde medewerkers en je de overgebleven processen grotendeels automatiseert, dan zorgt dat voor productievere werknemers en een it-afdeling met meer controle over de technologische activiteiten binnen de onderneming. Bovendien zullen jonge, waardevolle talenten jouw organisatie niet links laten liggen omdat de it eindelijk weer in hun behoeften voorziet, zoals het hoort. Wanneer cio's de werknemers meer als klanten van de it-infrastructuur gaan zien en applicaties en diensten snel, automatisch en op een voorspelbare manier opleveren, via een veilig en robuust platform, dan zal de organisatie veel beter in staat zijn om het neusje van de zalm binnen te hengelen. En dat is een kans die te mooi is om te laten liggen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5142945). © Jaarbeurs IT Media.

5,6


Lees meer over


 

Reacties

Bob, zou je nu eens de volgende issues kunnen uitleggen

- Over welke kwaliteiten moet je beschikken om tot de catagorie 'jong talent' te behoren ?

- Waarom denk je dat 'jong talent' pas tevreden met technologie die ze welliswaar gemakkelijk en snel kunnen gebruiken maar waarvan zij de werking totaal niet doorgronden.

- Waarom denk je dat dit 'jonge talent' enkel geinstereseerd is in 'flitsende' technologie terwijl ieder verstandig handelende ondernemer toch beter af is met betrouwbare en bewezen technologie al dan niet voorzien van een suikerlaagje.

- Wat bedoel je met realtime ?
(ik weet dat uiteraard wel maar de term wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt voor zaken die niets met realtime te maken hebben)

- Op welke manier verhoog je de productiviteit van een onderneming als je werknemers de hele dag op facebook en twitter rondhangen ?

Bob,
Duidelijk waar je met dit artikel naartoe wilt gaan maar is dit reëel? Nee, ik denk het niet! Dat komt doordat:

1- Leveranciers proberen de gebruikers aan te praten om via die weg hun diensten of producten af te zetten. Is dit artikel het verhaal van leverancier of echt de stem van gebruikers?

2- Jong talent moet blij zijn als zij in deze tijd nadat ze afgestudeerd zijn een plek kunnen vinden om aan hun loopbaan te beginnen. Ze moeten naar mijn mening zich beter richten op hun toekomst en het opdoen van ervaring voor de volgende stap ipv praatjes over "IT Store" of dat soort zaken.

3- Met automatiseren van automatisering kun je zeker veel voordeel bereiken, helemaal mee eens! Er zullen zeker veel zaken beter en efficiënt gedaan kunnen worden. Maar je kunt niet je automatisering automatiseren alleen met een tool! Hiervoor moet je soms grondig je bedrijfsprocessen en je back-end en infrastructuur wijzigen. Legacy is een showstopper in dit feestje en het wegnemen hiervan is ook niet eenvoudig.

Het verbeteren van automatisering en de hieraan gerelateerde processen en diensten zijn zaken met enorme effecten die niet door jong talent juist ingeschat kunnen worden. Ik zal hen adviseren zich beter concentreren op hun loopbaan dan op hun iPhone!

Twee reacties die overduidelijk blijk geven van een totaal gebrek aan contact met de toekomstige generatie werknermers, ookwel het "Jong Talent".
Vragen en reacties die leunen op ervaringen uit het verleden. Uit de tijd dat jij en ik van school kwamen en op zoek gingen naar onze eerste baan.

Pascal,
- Hoe was jij toen? Je eerste werkgever moet jou ongetwijfeld ook hebben gezien als Jong Talent. Wat waren jouw kwaliteiten?
- Wat deed jij met je eerste computer? Aanschaffen en gebruiken? Of heb je eerst jarenlang onderzoek gedaan om de werking te doorgronden alvorens je m kocht?
- Omdat sinds jaar en dag de technologie sneller evolueerd dan de mens haar kan doorgronden. Flitsend is aantrekkelijk. Flitsend is nieuw. Flitsend loopt voorop. Flitsend verkoopt. En Jong Talent wat zich het flitsende eigen weet te maken (en dat begint met het gebruik er van) komt eerder aan een baan dan wie zijn tijd verdoet met Legacy producten.
- RealTime is niet meer dan precies wat Bob al zegt. "Deze diensten kunnen in realtime worden aangepast op basis van het apparaat, de locatie, de tijd van de dag en andere factoren die de gebruikservaring beïnvloeden." Wie, wat, waar, wanneer en waarmee bepalen of, en hoe jij de gevraagde diensten geleverd krijgt.
- Dat ... is jouw eigen verantwoordelijkheid.

Reza, je kunt niet zonder Jong Talent. In de woorden van Albert Einstein: "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." In gelijke tred kun je niet vernieuwen op bestaande denkwijzen.

Beide, zoek eens een Jong Talent op. Je zou er wat van kunnen leren.

Harry,
Typisch een reactie die overduidelijk blijk geeft van een totaal gebrek aan kennis van hoe een ict omgeving als ondersteunende laag in een bedrijfsstructuur in elkaar zit.

Innovatie en vernieuwing van je ondersteunende laag is zeer essentieel. Je klanten je concurrenten en je markt zijn vandaag de dag anders dan circa 3 jaar geleden. Je moet mee en in dat kader moet je ook kijken naar de efficiëntie en verbetering van je interne dienstverlening.
Deze verbetering zoals ik aangaf aanvliegen is heel anders dan het verbeteren gebaseerd op praatjes van mensen die geen weet hebben van ict architectuur (lees in dit kader jong talent)

Ik ben niet tegen verbetering en vernieuwing! Dat is in deze tijd zeer essentieel. We gingen voorheen een wasmachine kopen voor de komende 10 jaar. Door hoge tempo van verschillende ontwikkelingen is dit niet meer handig. Je moet een wasmachine kopen voor komende 3 jaar want daarna heb je iets wat beter en efficiënter is.
Deze wegwerpcultuur moeten we ook doortrekken naar onze ict architectuur. Dat komt door vele ontwikkelingen binnen de ict wereld die direct en indirect effect hebben op je klanten, markt, producten en concurrenten.

Nogmaals ik ben niet tegen vernieuwing als dat maar goed onderbouwd is. Dit onderwerp (vernieuwen) vanuit een product en verhaaltjes rondom jong talent bekijken is heel anders dan hoe ik het vanuit business, bedrijfsprocessen en architectuur bekijk.

Misschien is het handiger als je je focus verplaatst naar de opbouw van ict als ondersteunende laag binnen je bedrijfsstructuur en de relatie hiervan met vernieuwingstrajecten dan boekjes over jong talent lezen.



Harry en Bob begrijpen Pascal en Reza niet.
Hoe kan IT nou ingewikkeld zijn als ieder kind in de metro smart zit te swipen met zijn phone ? Waarom technische definities voor realtime als je toch wel ongeveer zo'n beetje best wel weet wat er wordt bedoeld ? Waarom over bedrijfsprocessen, backend en infrastructuur hebben, terwijl apps, cloud en bigdata toch veel flitsender zijn.

jong vs out :-P
technologische singulariteit, zorg vs zegen.
Ewout vs Henri.
coffeeshopsecurity oplossingen vs salonsocialisme.
Henk en Ingrid vs middenoostenproblematiek.

Reza,

Hoe wil jij vernieuwen zonder nieuwe mensen, nieuwe ideeën, nieuwe technologieën? Kortom, zonder Jong Talent?
Jong Talent heeft het dubbel zo lastig. Ze moeten niet alleen zich een plaats veroveren binnen de bestaande organisatie, waarbij deze hen beoordeeld op prestaties geleverd op de bestaande ICT architectuur, terwijl deze (reeds of anders binnen 3 jaar) achterhaald zal zijn, ze moeten ook nog eens innoveren, verbeteren en vernieuwen. Want ook dat wordt van ze verwacht. Zij zijn het die de middelen en diensten van de toekomst tegenkomen en meebrengen ver voor de bestaande ICT architectuur daar zelfs maar over na gaat denken. Je spreekt over een wegwerpcultuur maar zwijgt er over om dit ook op de mens te durven toepassen. Buiten is de innovatie. Morgen geschiedt de vernieuwing. Niet op de status-quo in jouw architectuur van hier en nu.

Vernieuwing en Jong Talent gaan niet zonder elkaar, Reza. Maar daar herinnerde Einstein je al eerder aan.

Ook Felix kan wat leren van Einstein.

Harry,
Misschien is het niet verkeerd als je iets over je functie/ervaring/achtergrond loslaat zodat ik weet hoe ik je dit verder kan uitleggen. Jammer dat mijn boodschap niet doorgekomen is.

Nog een poging:

De pas afgestudeerde piloten (jong talent) kunnen nooit als gezagvoerder beginnen. Waarom denk je dan? Misschien door het gebrek aan kennis, ervaring, holistische kijk op het toestel en vliegen?

Indien innovatie in de DNA van je bedrijf zit (zoals Google)dan zou je rekening moeten houden met een gunstige omgeving om van de capaciteiten van jong talent gebruik te kunnen maken. Ben je geen Google, ben je geen trendsetter dan hoef je je ict architectuur niet per week aanpassen aan de smaak van iPhone-kids!

Als je bedrijf een start-up is dan is je ict architectuur heel anders dan wanneer we het over MKB, KLM, ASML etc etc hebben.

@Flex
Ewout vs Henri .................. :-)

Reza zegt dat "wat er ligt" bij een bedrijf niet simpel is, en dat je met simpele dingen deze zaken niet zomaar kunt vervangen.

Gisteren zag ik een stukje over jong iemand die een pandje had gekocht en dit voor 15.000 wilde verbouwen. Dit was totaal onrealistisch aangezien het hele bouwwerkje feitelijk een ruïne was.

Nu is het gemakkelijk om zo'n debiel tot op zijn schoenveters af te branden met zijn onrealistische kijk en verwachtingen, maar het punt is dat hij snel bij leert en nog steeds verfrissend kan denken.

Het zal wel dat de IT aan alle kant zuigt en dat de legacy nog erger is dan dat, maar dit betekent niet dat het niet beter kan. En zonder "Jong Talent" wordt iedereen cynisch en kom je in een negatieve spiraal.

Het Jonge Talent zal wellicht niet meteen alles fundamenteel beter maken, maar wel een postieve invloed uitoefenen en een bedrijf helpen mee te gaan in de tijdsgeest. De jonge onervarenheid kan wel leiden tot prikkels. Met alleen de oude garde kom je er niet. Zie wat er met markten, winkelstraatjes en kranten gebeurd. Als ze niet vernieuwen gaat ze stuk.

Daarnaast kan ik me inderdaad voorstellen dat als je jong bent en gewend bent dat kennis een Google opdracht van je vandaan is je geen zin hebt om tussen wat fossielen je carrière te beginnen aangezien je dan zelf ook spoedig schijndood bent.

Ja, ook ik wordt regelmatig verdrietig van stagiairs en hun onbereidheid om af en toe monikkenwerk te doen. Maar toch onderschrijf ik wel deels wat er in de artikel te lezen is.

Veel IT-ers denken in beperkingen en niet in mogelijkheden.

@Harry,

Een groot deel van mijn vriendenkring bestaat uit wat ik als jong talent zie.
Jonge mensen die de wel de moeite nemen om zelf kennis eigen te maken, ik weet ze kenlijk wel te vinden.
Net als ikzelf proberen zij altijd nieuwe dingen bij te leren door te doen of door te bestuderen.
Ik leer in elk geval van hen en zij leren van mij (in je vrije tijd les geven is erg leuk om te doen !)

- Mijn eerste computer bouwde ik zelf, ik was toen zestien en was al bekend met assembler programeren voordat ik zelf zo'n ding in het bezit had.

- Mensen die voor kraaltjes en spiegeltjes vallen kan ik nauwelijks serieus nemen daar waar het om technische vakgebieden gaat.(en ik ben in meer vakgebieden thuis dan enkel ICT !)

- Wat realtime inhoud valt duidelijk buiten jouw scope.
Ik heb er ooit wel e.e.a. over geschreven maar dat is niet echt waar het nu om gaat.

- Ik deel echter absoluut je visie dat het eenieders verantwoordelijkheid is hoe om te gaan met speelgoed media.

Ben ik daarom een beter of socialer mens ?
Neen... ik ben een sociaal mens omdat ik naast intresse voor techniek ook intresse heb in het welzijn van mensen.
Vooral voor die (al dan niet jonge) mensen die bereid zijn inzichzelf te investeren.
En daar ken ik er gelukkig wel een flink aantal van !
Helaas ken ik ook zat hippe klikkertjes die niets presteren als F5 niet beschikbaar is.

Ik vind het opmerkelijk dat jij denk te kunnen beoordelen over mijn relatie met andere mensen zonder dat wij elkaar kennen (wat mischien maar zo moet blijven)

Even een vraagje, "de nieuwe generatie technologisch onderlegde medewerkers", zijn dat die kiddies die alle foto's van uit hand gelopen drankfestijnen op facebook posten en dan steen en been klagen dat de HR-medewerker van de nieuwe gewenste wergeven zegt, liever niet?
Die heeft het snel en flitsend namelijk beter begrepen.

Als ouwe knar kom ik veel jongeren tegen die snel en flitsend geen idee hebben wat IT eigenlijk is en waar je alleen maar je hoofd kunt schudden over zo weinig verstand.

Overigens is de nieuwe mode een konsumeer-weigering, en niet mee doen met de vele hypes. Dus Kousemaker en Harry de B zijn ook al niet meer "modern".

Duidelijke reactie van Reza op de gedateerde cliché's van Harry.

@Henry
"In de beperking toont zich de meester."

Kijkend naar het bedrijf waar de auteur voor werkt zie ik weer een hele zwerm wc-eenden voorbij trekken :)

Maar iets meer on-topic: ja, een aantal dingen binnen IT-beheer kunnen efficiënter, absoluut. Maar ook hier wordt weer voorbijgegaan aan het "waarom".

Jong talent dat net van school af komt, heeft doorgaans weinig kaas gegeten en besef van aspecten als licentiekosten, compatibiliteit, impact analyse van het patchen/installeren servicepacks, tool validatie enz enz.

In veel omgevingen is dit overigens helemaal niet relevant, maar als je in (sorry Pascal, kan het niet laten :) ) industriën zit waar bijvoorbeeld real-time röntgensystemen, wafersteppers, motormanagementsystemen, wapengeleidingssystemen enz enz gemaakt worden, gelden er toch echt andere "spelregels" dan wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel moet ondersteunen.

Dit is weer een artikel in de trant van: we hebben een oplossing, hoe vinden we daarbij een probleem?

Wat is innovatieve technologie en wat is talent?

Informatie 2.0 is niet de user-centric automatisering waar alleen een nieuw schilletje is toegevoegd en talentvol zijn niet de gebruikers die ontwetend worden als internet het niet doet. Natuurlijk kunnen we technische maatregelen nemen zoals geofencing, device locking en nog wat beperkende maatregelen om de bedrijfsinformatie te beveiligen maar zoals altijd blijft de gebruiker altijd de zwakste schakel.

Veel business applicaties ondersteunen nog niet eens RBAC, laat staan claim based waardoor veilig en flexibel alleen opgaat als je volgens de regels werkt. En laat juist hier een uitdaging liggen doordat gebruikers steeds vaker buiten de geautoriseerde paden gaan omdat ze alle vrijheid willen. Hoezo de toegang tot gevoelige klantgegevens beperken als gebruik gemaakt wordt van onveilige netwerken?

Binnen het fenomeen 'shadow IT' blijkt de jongste generatie procentueel dan ook overmatig vertegenwoordigd. Dat gebruikers zelf applicaties op hun device kunnen installeren zegt namelijk nog niets over alle bijkomende activiteiten die nodig zijn zoals bijvoorbeeld het instellen van rechten. Niet onbelangrijk als ik overweeg dat talentvol nog weleens met risicovol verward wordt als ik kijk naar de 5 grootste schandalen.

Uiteraard moet IT niet remmend zijn maar soms is een rem wel nodig om te voorkomen dat je achter elke scheet aanrent. Dat een terminal niet hip is maar wel productief heeft de gebruiker misschien geen boodschap aan maar dat zal klanten worst wezen. En volgens mij gaat het uiteindelijk allemaal om het rendement, 80% van de IT draait in de backoffice en is veel minder flexibel dan vaak gedacht wordt.

Kijkend naar ontwikkelingen in andere landen wordt veel conservatiever om gegaan met het idee van selfservice en appstores. En ik betwijfel of hier sprake is van de wet van de remmende voorsprong nu blijkt dat het niet altijd goud is wat er blinkt op Internet.

Wanneer ik dit soort artikelen lees krijg ik altijd weer even kromme tenen. Met alle Respect overigens voor de auteur va dit artikel.

1. Talent
Er zijn in Nederland maar enkele manieren om werkelijk talent bij professionals inzichtelijk te maken. 95% is volkomen ontoereikend, 4% komt heel redelijk, maar generaliserend vaak, in de buurt, en slechts 1% is werkelijk bruikbaar. Dat percentage gaat ook op voor al die professionals die zichzelf tot 'talentmanager/scout' hebben 'gepromoveerd'. De vraag die verschillenden hier hebben gesteld is dus inderdaad, welk talent? Wie? Wat? Waar?

2. Beleid
Met enige verbazing, of misschien is die overbodig, vraag ik mij af of de auteur een beetje begrijpt hoe de hedendaagse arbeidsmarkt in elkaar steekt. Als men zich dolgraag bedient van Wo stagisten, die drie maal een nul-uren contract word aangeboden zonder werkelijk vooruitzichten op continuïteit, dan kom ik een beetje tot de volgende conclusie.


1. Talent kan klaarblijkelijk nog steeds niet door het gros van HR/Recruiter/W&S bureaus worden gevonden
2. De gehanteerde methodieken voldoen in minstens 97% niet om werkelijk talent inzichtelijk te maken
3. 'Talent' schijnt tegenwoordig in de organisatie, voor het aantreden, de dienst al uit te maken zonder zich als zodanig te hebben bewezen
4. Ik baseer mij hier even op de meningen en ervaringen van toch flink wat managers..... is de instelling en het niveau van dat 'talent' met regelmaat bedroevend en teleurstellend.

In dit veld heerst er sinds het uitbreken van de crisis een werkelijk en groot probleem. Misschien dat de optimistisch ingestelde 'dromende' auteur dit in zijn volgende 'reflectie' eens mee wil nemen?

@PaVaKe, niet dat ik anders had verwacht maar kenlijk ben jij bekend met die toepassingen van ICT die niet onder de catagorie 'klusje voor de buurjongen' vallen.
Helaas behoren we daarmee tot een heel niche groepje wat spijtig is want juist in de technische automatisering valt zoveel inovaties te bedenken,
En juist dat soort organisaties zouden zo graag 'getalenteerde jongeren' tegen een leuk salaris aantrekken.

@Ewout & Numoquest. Dank.

Ik dacht eerst gaat het hier nu om jonge IT medewerkers maar nee het gaat om jonge medewerkers in het algemeen, in wat voor vakgebied dan ook. Onlangs zat ik op een forum te lezen van een grote Nederlandse ICT dienstverlener en waarbij ik verwacht had iets over techniek, systemen en ontwikkelingen op de hard -en softwaregebied te lezen ging het over leaseauto's, mobiele telefoons, hoe word ik zo snel mogelijk consultant en vooral de beloning. Dat laatste zal ongetwijfelde het allerbelangrijkste zijn ik denk nog belangrijker dan of de IT hippperdepip geregeld is met een appstore en er gebruik gemaakt wordt van al die moderne SaaS technieken met Salesforce en uiteraard de Dropbox.

En dat ik nu uitgerekend als harde IT man moet zeggen, de techniek is niet belangrijk, het gaat er om dat de uitvoerende business zo goed mogelijk wordt ondersteund. Het zal ze worst zijn of het uit de appstore, de cloud komt, het moet het doen en goed doen. Typisch IT-ers, de techniek voorop zetten!

Uiteraard is het heel leuk om het jonge mensen te werken en die geven ook weer een frisse draai aan het geheel. Inspirerend voor de oudere werknemers met nieuwe ideeen en ervaringen en aan de andere kant kunnen jongeren weer wat opsteken van de oudere ervaren werknemers of de weerbarstige praktijk.

Ik denk niet het fossiel (...) remmend is, eerder een organisatie. Het lijkt me voor een jonge IT medewerker het leukste als je met interessante en nieuwe technieken in aanraking komt. Daarom is het misschien wel te raden eerst een rond te kijken bij kleinere bedrijven in plaats van grote bedrijven waar je opgeslokt wordt door de projectbureaucratie en een voor de ontwikkeling benauwende ontwikkeling. Als ik het lees zijn er genoeg oudere ICT-ers die ook geinteresseerd zijn in de nieuwe ontwikkelingen en die het leuk vinden om met jonge medewerkers te werken en daarvan ook weer te leren. Maar ja, dat is het ICT vak, iedere keer weer wat nieuws.

Het wordt tijd dat mensen als Pascal en Reza beseffen dat de bestaande architectuur geen enkel Jong Talent interesseert. Zij worden namelijk niet "afgeleverd" met die kennis. Zij worden afgeleverd met de innovators die Pascal en Reza zelf al benoemen. Want die staan in de markt. Die lopen voorop. Diens producten en diensten worden afgenomen door Jong Talent. En dat Jong Talent brengt die kennis en materialen mee een verouderde architectuur in.

Ik zal niemand tegen spreken als zij de voorkeur hebben om te vertrouwen in proven concepts en vertrouwde methodieken. Natuurlijk is voor sommigen het comfort en de warmte van moeder's schoot de beste keus. After all, Mommy knows best.

Mijn laatste woorden zijn dan ook dat ik me volledig achter de woorden van Henri Koppen schaar.

quote
'geen enkel Jong Talent interesseert. Zij worden namelijk niet "afgeleverd" met die kennis'
Je slaat de plank nu wel heel erg mis Harry.
Ik werd ook niet met die kennis afgeleverd ik heb alles zelf eigen moeten maken en het jonge talent dat ik tegenkom heeft dat ook gedaan.
Dit ongeacht of het gaat om nieuwe fancy technieken dan wel om oude meuk.
De catagory 'jong talent' waar jij het over hebt noemen we in mijn wereld script kiddies.
Mijn buurjongen van 11 valt daar ook onder, mag hopen dat hij strakt voor een fatsoenlijke opleiding kiest.

In de markt is inderdaad het gemakkelijkste snel geld te verdienen
Maar inovatie blijft volkomen afwezig.
Zelf houdt ik mij uit pure intresse al jaren bezig met een aantal technieken die booming zijn maar waarvan ik in de afgelopen tien jaar nog geen vijf specialisten ben tegen gekomen (ze zullen er vast wel zijn maar niet in de wereld die jij bejubeld)

quote 'Mommy knows best'
Ik heb in mijn carriere met meer dan veertig verschillende besturings systemen gewerkt.
een aantal hardware platformen waarvan ik de tel ook ben kwijt geraakt.
Het zelfde geld voor het aantal programeertalen waarin ik ontwikkeld heb.
En dat terwijl ik van oorsprong niet eens een ICT achtergrond heb, dat bestond toen nog niet.
(ik kwam met een electronica achtergrond in de luchtvaart terecht... vakgebieden waar ik veel meer mijn mannetje stond)
Kwestie van in staat zijn zelf kennis eigen te maken.
Dus niet wauwelen over kennis bijhouden, maar het gewoon echt doen !

quote
'Mijn laatste woorden zijn dan ook dat ik me volledig achter de woorden van Henri Koppen schaar.'
Dat verbaast mij totaal niet.
Henri weet dat ik hem zeer respecteer maar wij verschillen structureel van mening.

Nogmaals.. het maakt mij allemaal beslist geen beter mens. maar beslist wel een betere techneut !

Ik deel met je dat we in deze discussie niet verder komen.
Techneuten versus marketiers.. dat gaat et ehm niet worden.

Je kunt niet beter verwoorden waar het schort als met de uitspraak van Henri: "Veel IT-ers denken in beperkingen en niet in mogelijkheden."

Komisch vindt ik dat ook bij jongeren.
Mijn ervaring is dat er genoeg ouderen zijn die veel flexibeler zijn als jongeren, de idee dat jonge talenten alleen de nieuwste techniek vragen is zeker niet altijd waar.
Dat ik mensen die 30 jaar jonger zijn, moet overtuigen dat Windows 8 goed bruikbaar is zegt genoeg. Ook bij cloud-gebruik, weinig flexibel om ook naar andere aanbieders te kijken.
Ik ben kritisch bij cloud-oplossingen maar lever inmiddels wel SAAS oplossingen, "op weg naar de cloud".

Goed artikel, maar ik vraag mij echt af waarom dit alleen voor jongere talenten van toepassing is. Ik ben op leeftijd, kom bij veel bedrijven, maar die moeten zich dan allemaal zorgen maken over nieuwe high-potentials. Bij sommige grote bedrijven is geen wifi, of alleen wifi met een wachtwoord per verdieping dat je moet opzoeken op whiteboards in de kamers. Synchronisatie van e-mail is vaak niet mogelijk of beperkt, bij sommige bedrijven moet ik MDM op mijn telefoon toestaan. Mijn van een voorganger gekopieerde user accounts (dus niet op mijn rol en afdeling gebaseerd) heeft of geen toegang of toegang tot teveel gegevens. Op de meeste intranets kan ik niet vinden hoe ik een printer moet koppelen. Toegang tot applicaties gaat gepaard met verschillende accounts/wachtwoorden, voor ik het weet heb ik een lijstje met wachtwoorden en accounts per onderneming en buiten de poort kan ik vervolgens niets....

Kortom het is in de meeste bedrijven niet al te best gesteld met de ICT dienstverleningsoriëntatie op de gebruiker/klant. Dit geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor ouderen, wellicht voor iedereen.

Het moet toch anno 2014 niet moeilijk zijn om ICT diensten te leveren zoals dat zou horen in 2014? Je krijgt 1 account, met dit account krijg je toegang tot het netwerk en internet, printers, applicaties die je nodig hebt, kan je mail synchroniseren, kan je een telefoonnummer koppelen, kan je een intranet pagina van jezelf bewerken en je kunt vervolgens ongeacht je device wereldwijd aan de slag: dat is wat ik minimaal zou willen....en waar hebben ze dat eigenlijk??? Dat het allemaal snel, realtime, zonder een tas vol met gadgets en met cappuccino is, dat spreekt vanzelf.

Wie schrijft het boekje 'Minimale ICT-basisuitrusting voor de professional' en zorgt dat dit op het netvlies komt van de CIO?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×