Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Fraude

‘De overheid heeft boter op het ICT-hoofd’

27 januari 2015 - 13:12OpinieOverheid
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de tweede Zembla-uitzending die overheid en ict aan de kaak stelt. Vanavond komt de rol van de overheid in beeld, waarbij hoge ambtenaren regels aan hun laars zouden lappen. Wat vind jij hiervan?

De afgelopen week geplande vergadering van de Tweede Kamer over ‘Onregelmatigheden ICT-aanbestedingen’ is opgeschort naar morgenmiddag. Dus ná Zembla’s tweede uitzending over ict-fraude bij de overheid, waarbij dienstverlener Ordina negatief in beeld kwam. Waar er twee zaken doen, kunnen er echter twee fout zijn. In de uitzending van vanavond belicht Zembla de rol van de overheid in onderhandelingen en deals over grote ict-projecten.

Computable-experts hebben al stevig gediscussieerd over de ict-onkunde van de Tweede Kamer. Maar nu staat de ethiek en ict-(on)kunde van de ambtenarij in de schijnwerpers. De overheid schendt de eigen regels en gedragscodes, zo lijkt het. Ondertussen concludeert Ordina uit eigen onderzoek dat er geen sprake is van structurele onregelmatigheden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Ordina
    ActueelGovernance & Privacy

    Ordina constateert fraude en ongepast gedrag

    Ordina
    ActueelGovernance & Privacy

    Zembla maakt follow-up over Ordina (update)

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Rotterdam: nog meer gesjoemel bij gunningen

    11 reacties op “‘De overheid heeft boter op het ICT-hoofd’”

    « Oudere reacties
    1. Atilla Vigh schreef:
      29 januari 2015 om 13:39

      Het idee dat de manier van commercie bedrijven in de ICT anders is dan in andere takken van sport is naïef. Het is de manier waarop de kapitalistische samenleving in elkaar zit. Om nu voor te stellen om onze economie naar een centraal geleide economie om te vormen lijkt me wat overdreven.
      Commercie bedrijven (en dat leer je echt bij alle commerciele opleidingen) is het aangaan van relaties. Een relatieloos en belangenloos leeven gaan wij mensen echt nooit nastreven. Daar zijn we sociale dieren voor: sterker nog, ook al zouden er geen belangen zijn, dan nog gaan we relaties aan. Dat ontkennen is net zoiets ontkennen als de zwaartekracht.
      Kijk daar waar het onderhouden van die relatie de mogelijkheid voor anderen belemmert om eenzelfde relatie met je klant op te bouwen, daar gaat het spaak. Dan is er sprake van een potentiele belangenverstrengeling. Zowel jij als je klant zijn dan verkeerd bezig. Jij, omdat je je concurrenten oneerlijk benadeeld, de klant, omdat hij andere leveranciers geen kans geeft.
      Ik ruil mijn mening zo voor een ander in, als het maar geen communistische idealen zijn of praktisch niet uitvoerbare manieren van commercie bedrijven. Het idee dat de verkoper in een bedrijf bij de telefoon gaat zitten wachten tot zijn klant belt met een order, is ridicuul.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs