Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Insurtech: vriend of vijand?

Dit artikel delen:

Computable Expert

ir. Dingeman Leijdens
CEO, TJIP. Expert van Computable voor de topics Development en Digital Innovation.

Door de inzet van nieuwe technologieën en nieuwe databronnen verandert het landschap in de verzekeringssector snel. Die innovaties zijn onmisbaar voor verzekeraars om hun aanbod te verbeteren, processen te optimaliseren en kosten te verlagen. Maar daar wringt de schoen. De gevestigde partijen zijn hier allemaal wel heel erg druk mee, maar de echte klantgerichte innovatie blijft nog uit. Intussen staan de zogenaamde insurtechs, de opkomende nieuwe spelers, te trappelen om stukjes (of stukken) van de markt over te nemen.

Op 11 maart maakte de Digital Insurance Agenda (DIA) hun top 100 met insurtechs bekend. Er staan maar liefst tien partijen met Nederlandse roots in deze lijst. Als je alleen al naar deze tien bedrijven kijkt, dan snap je dat deze insurtechs in iedere vezel van de verzekeringsmarkt kruipen. Dat gaat van het aanbieden van nieuwe geneeskundige analyse-technologieën tot het geautomatiseerd inschatten van fraude-risico’s en het leveren van technologie om klanten via co-browsing en video-chat te ondersteunen. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Insurtechs woelen dus het traditionele verzekeringslandschap om en leveren nieuwe, innovatieve en vooral digitale oplossingen die de beleving van de klant grondig verbeteren en die de manier waarop verzekeringen worden aangeboden fundamenteel veranderen. En en passant ook nog eens kosten besparen.

Consumenten willen zekerheid

"Betekent dit het einde van die traditionele verzekeraars? Integendeel"

Betekent dit dan het einde van die traditionele verzekeraars? Integendeel. Onderzoeken tonen keer op keer aan dat consumenten als het erop aankomt meer vertrouwen in de traditionele verzekeringspartijen hebben dan in startups die zichzelf nog niet bewezen hebben! En daar ligt dus precies de kans voor die traditionele partijen. Zij hebben de vertrouwde merken, een loyaal klantenbestand, ijzersterke organisaties en een enorme hoeveelheid reeds vergaarde data. Daarnaast hebben ze de financiële middelen om nieuwe markten te betreden en nieuwe producten en diensten te lanceren. De insurtechs zijn met hun vlijmscherpe focus, uitstekende technische capaciteiten en flexibiliteit perfect geschikt om te innoveren en verandering te stimuleren.

Insurtech is je vriend

Een combinatie van de traditionele sterke punten van gevestigde verzekeraars en de nieuwe vaardigheden van insurtechs is dus de beste optie voor de toekomst van de verzekeringssector. Partijen die in staat zijn om deze combinatie beschikbaar te maken voor de verschillende marktpartijen zullen dus uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. Die partijen moeten bovendien de markt als geheel kunnen overzien en kennis hebben van alle denkbare aspecten die een rol spelen in deze markt zodat ze in staat zijn om te bepalen welke technologieën het meest kansrijk zijn. En hoe en op welke plek die technologieën het beste kunnen worden ingezet. Insurtech is dus een vriend, geen vijand. Traditionele verzekeraars kunnen profiteren van een portfolio van superieure oplossingen, terwijl insurtechs de mogelijkheid krijgen om snel op te schalen en de waarde van hun aanbod te bewijzen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Fintech

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-04-19T15:44:00.000Z Dingeman Leijdens