Het Financieele Dagblad bracht deze week nieuws over (inmiddels afgebroken) fusiegesprekken tussen KPN en Getronics.
In vergelijking met grote jongens ontbeert KPN een grote it-divisie. Deutsche Telekom heeft T-Systems, France Telekom beschikt over Orange Business Services en BT verzorgt met BT Global Services de it-, netwerk- en telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en diensten op het gebied van breedband en internet.
KPN heeft in het recente verleden weldegelijk ambities gehad als automatiseerder. Begin jaren negentig nam het telecombedrijf bijvoorbeeld het rekencentrum en de softwareafdeling van DSM over. Dit vormde de basis voor het eind jaren negentig opgezette onderdeel Corporate Networks dat datacommunicatie en daaraan gerelateerde it-activiteiten aan klanten aanbood. Vanaf 2001 en 2002 gooide KPN gedwongen door de economische malaise echter het roer om: de interne automatisering, waaronder de rekencentra, werd verkocht aan Atos Origin. En in de jaren erna verschraalde ook het it-aanbod voor externe klanten: alleen de cybercenters van KPN, waar klanten (web-)applicaties kunnen laten draaien en beheren, kregen onvoorwaardelijke steun.
Anno 2006 blijkt KPN als ict-dienstverlener tekort te schieten op de zakelijke markt. De afgelopen maanden werden daarom al diverse kleine it-visjes opgeslokt, maar de grote vis is nog niet gevonden nu Getronics (tijdelijk?) is afgehaakt. Afwachten dus, maar wie weet kan het telecomconcern in de tussentijd ook nog eens goed nadenken over het opzetten van een innovatieve onderzoekspoot. Want ook die – het roemruchte KPN Research – werd in de barre tijden verkwanseld aan een externe partij, in dit geval TNO.