De komst van breedbandinternet en internetapplicaties vormen de basis voor managed it-services. Ze zijn ook een bedreiging voor systeembeheerder ‘oude stijl’ in het mkb.
Als een organisatie voor een vast bedrag per maand zijn werkplekken en servers op afstand kan laten beheren door een managed service provider (msp), maakt dit de functie van een standaard systeembeheerder deels overbodig. Er hoeft niemand meer de servers langs om ze elke dag na te lopen of om handmatig patches en virusupdates te installeren. Nieuwe pc's kunnen op afstand worden ingericht met images, dus dat is ook al geen dagtaak meer.
Doordat veel msp's met een sla werken, zijn ze bovendien zeer gedreven om hun werk efficiënt te doen en klachten te voorkomen in plaats van herstelwerk te moeten verrichten. Sprekend uit ervaring; systeemherstel na uitval kost ons marge. Gechargeerd zijn ict-beheerders graag zichtbaar bij eindgebruikers en managers om hun belang aan te tonen en zich te profileren als ‘reddende engel'. Dat geldt zeker in het mkb. Helaas, deze situatie gaat verdwijnen. De systeembeheerder who saves the day wordt de msp who stays away. Dankzij de juiste tooling, wij gebruiken ondermeer Kaseya en Computicate, en de juiste procesgedreven structuur kan het gros van het werk op afstand én actief – dus voordat zich echte problemen voordoen – gebeuren.
Betekent dit het einde van de inpandige systeembeheerder? Dat geloof ik niet, maar er zal wel een aanpassing van hem en zijn werkgever gevraagd worden. De beheerder zelf zal meer op strategisch niveau moeten denken en handelen en zich bezighouden met portfoliokeuze en requirements in relatie tot de bedrijfsgroei en projecten. De huidige ict-infrastructuur wordt voor hem ook precies dat; infrastructuur. Voor de werkgever geldt dat de beheerder meer mandaat moet krijgen om samen met de business te plannen en te werken, waardoor behoefte en invulling beter op elkaar gaan aansluiten.
De voordelen zijn evident, waarom kost het nu dan nog zoveel moeite om klanten ervan te overtuigen van de inzet van managed services voor hun ict-beheer? Daarom gaan wij op studiereis naar de Verenigde Staten om deze boodschap nog beter voor het voetlicht te brengen. Daar immers leven interne beheerders en service providers in symbiose. Op uitnodiging van een leverancier bezoeken we een aantal managed service providers om ons verder te helpen in onze ontwikkeling. Wilt u op de hoogte blijven van onze lessen in de VS, volg ons dan via twitter.
Mooi marketingverhaal met weinig realiteitszin.
[Quote]Doordat veel msp’s met een sla werken, zijn ze bovendien zeer gedreven om hun werk efficiënt te doen en klachten te voorkomen in plaats van herstelwerk te moeten verrichten.[/quote]
U bedoelt: gedreven om hun werk te doen wat binnen de SLA valt omdat dit het enige is waarop ze direct afgerekend kunnen worden. Al het overige was immers niet afgesproken en daar moet voor betaald worden.
En klanten zonder systeembeheerder zijn helemaal prettig: die snappen al helemaal geen hout van wat ze redelijkerwijs van een (externe) beheerorganisatie mogen verwachten.
En ik spreek ook uit ervaring: als uitvoerend beheerder sta ik voortdurend in de spagaat omdat klanten vaak een oor aangenaaid wordt.
Een bedrijf dat alleen standaardapplicaties gebruikt, heeft meestal geen eigen beheerder nodig. Die kan al jaren via cloud bediend worden ten behoeve van algemene administratieve processen, maar ook HRM- en financiële processen. De gebruiker kan van een remote helpdesk software ondersteuning krijgen en een hardwareleverancier kan aanvullende lokale ondersteuning leveren.
Voor bedrijven die specifieke applicaties moeten gebruiken, ligt de zaak vaak heel anders. Als er geen MSP is die de juiste verticale applicaties levert en ondersteunt, dan komen specifieke bedrijfsprocessen in gevaar. Dan heb je nog steeds een lokale beheerder nodig die de specifieke applicaties en bedrijfsprocessen kent.
De lokale beheerder is vaak relatief duur door de afwezigheid van schaalvoordelen, maar kent wel de gebruikers en processen. De lokale beheerder kan het beste bekijken wat MSP’s feitelijk aan toegevoegde waarde kunnen bieden en wat slechts goedkope marketingprietpraat is.
Beste Jan van Leeuwen,
Dank je wel voor je reactie. Je vindt het een “Mooi marketingverhaal met weinig realiteitszin”. Ik vraag me af hoe dit komt, dit is voor ons de dagelijkse realiteit.
Beste Peter S.,
Ik begrijp waar je scepcis vandaag komt, de spagaat die jij noemt hebben wij echter niet. Fixed-price en full-service is ook echt fixed-price en full-service.