De berichten over de inzet van SaaS zijn nog wisselend. Er zijn succesverhalen maar er zijn ook getemperde geluiden van bijvoorbeeld Gartner. Eén variant van SaaS, namelijk HaaS kent alleen maar voordelen voor alle partijen en zal daarom steeds vaker worden ingezet.
HaaS staat voor High Availability as a Service en is een ideale oplossing voor organisaties die wel de lusten maar niet de lasten willen hebben van een volledige high available server-omgeving. HaaS past uitstekend in de huidige cloud-structuren, aangezien één van de variaties van HaaS kan zijn, dat je gebruik maakt van hardware resources voor de backup omgeving bij een hosting provider. Een andere variatie is dat je een eigen productie en fail-over infrastructuur gebruikt, maar dat je het beheer van die structuur of zelfs alleen het beheer van de High Availability-oplossing uitbesteedt. In ieder geval is het van groot belang dat een HaaS oplossing flexibel inzetbaar is en desgewenst gedurende 7 dagen per week, 24 uur per dag kan worden uitgevoerd. Dit geldt voor zowel de capaciteit in het gehoste data center als voor de wijze waarop deze High Availability omgeving wordt beheerd. De RTO (Recovery Time Objective) en RPO (Recovery Point Objective) van een organisatie kunnen namelijk gedurende een contractperiode veranderen door gewijzigde eisen vanuit regel- en wetgeving en door marktbewegingen.
Mooi voorbeeld daarvan is de organisatie Stolt Nielsen in Rotterdam die onlangs nog in het nieuws was vanwege haar keuze om haar IBM i applicatie-omgeving te verplaatsen van Milwaukee en Madison in de Verenigde Staten naar Nederland. In plaats van deze servers te verhuizen heeft men besloten om capaciteit in te kopen bij een combinatie van twee service providers die de capaciteit voor Stolt Nielsen hebben verdeeld over twee data centers. Deze keuze was mede gebaseerd op de mogelijkheid om gedurende de contractperiode flexibel om te kunnen gaan met de benodigde en gewenste server capaciteit. Het ene datacenter is voor de productie omgeving, het andere voor de test- en backup omgeving met daartussen een software oplossing voor continue logische replicatie van alle transacties.
Onlangs heeft de organisatie DHPA (Dutch Hosting Provider Association) samen met Mazars een onderzoek uitgevoerd bij een aantal bedrijven die bij de DHPA zijn aangesloten. Daaruit bleek dat de huidige generatie beheerders bij hosting providers moeite hebben om cloud-oplossingen goed te beheren. Technologische ontwikkelingen in hosting maken de taken van technisch beheerders namelijk complexer. Hosting is daardoor niet langer puur een kwestie van het in bedrijf houden van hardware, maar meer een kwestie van analytisch- en abstractievermogen en een kwestie van slim automatiseren door middel van monitoring.
Terugkomend op de case bij Stolt Nielsen, zij hebben het beheer van deze IBM Power System-servers en het beheer van de High Availability-omgeving ondergebracht bij dezelfde combinatie van service providers die dit 7×24 verzorgen met behulp van slimme monitor- en beheeroplossingen.
Daarom wordt vaak gekozen voor een HaaS oplossing, waarbij de opdrachtgever er zeker van is dat niet alleen de beschikbaarheid wordt gewaarborgd en het beheer en de bewaking geoptimaliseerd is. Op die manier hoeft de opdrachtgever niet meer na te denken en wordt regelmatig vanzelf voorzien van sla-rapportages over zaken zoals gemiddelde beschikbaarheid van servers en applicaties.
Dennis, Begrijp ik nu goed dat je aangeeft dat bedrijven hun eigen Saas opzetten op basis van via internet beschikbaar gestelde hardware? Wat is dit anders dan extern hosten? Of is dat eigenlijk de H van Haas?
Dat onderzoek van DHPA, wat overigens hier: http://www.dhpa.nl/nieuws/107-serveronderzoek-rackspace.html te vinden is, is van november 2009 dat is 8 maanden geleden plus het feit dat ze alleen naar Rackspace kijken maakt het rapport niet een meetpunt IMO. En hoe de hosting providers het ook noemen, HaaS, VPS Cloud, VDS, DaaS, Clouding etc… het gaat maar om een ding zo min mogelijk SPOF en dus een zo hoog mogelijke uptime garantie.
Leuk artikel maar HaaS is natuurlijk niks anders dan het al reeds bekende IaaS. IaaS op zich heeft al hogere beschikbaarheid door de gehele opzet. Dan kunnen er nog andere zaken toegevoegd worden voor nog hogere beschikbaarheid, maar dat rechtvaardigt de term HaaS natuurlijk niet.
Dit is zeker interessant, maar doet niet veel anders dan een hybride cloud oplossing. En het wordt tijd dat al die Xaas (something as-a-Service) termen eens goed bekeken worden. Nu wordt het weer marketing die een hoop gebakken lucht aan de IT toevoegd, waar het al moeilijk genoeg is om IT betrouwbaar te krijgen!
Ik ben het volledig met Martin eens, gaan we nu alles wat in de cloud zit weer speciaal benoemen met aas cretologie? Wie bedenkt zoiets?
Als reactie op de heren die gereageerd hebben:
– Alexander Vermeulen –> Nee, zie dit niet als bedrijven die hun eigen SaaS opzetten, maar bedrijven die de hoge beschikbaarheid van hun eigen kritische applicaties uit handen geven. De applicaties zelf blijven in eigen huis en in eigen beheer. Echter alle kritische transacties worden gespiegeld naar een externe service provider die een spiegelbeeld heeft van de productie omgeving en waar de klant dus op terug kan vallen in geval van calamiteiten. De H staat dus voor High Availability, waarbij alleen de backup omgeving wordt gehost.
– Berrie Pelser: Helemaal eens met je slot conclusie
– Martin: Het is zeker geen IaaS, want IaaS beschouw ik als Hosting van je eigen infrastructuur bij een externe service provider. Dit gaat over het hosten van je gespiegelde backup omgeving en het continue beheer van het spiegelproces door de externe service provider. Je eigen productie omgeving, zowel de infrastructuur als de applicaties, blijft in eigen huis en in eigen beheer.
Ik ben het aan de ene kant juist eens, dus ook met JanJ, met het feit dat we ervoor moeten waken dat we allerlei nieuwe Cloud kreten gaan gebruiken. Maar als we dit dan toch doen, laten we dan die service vormen wel eenduidig benoemen. Iedereen weet dan meteen dat het om een Cloud oplossing gaat.