Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wie moeten zich bezighouden met IPv6?

06 augustus 2009 - 14:15OpinieCloud & Infrastructuur
ir. Sander Steffann
ir. Sander Steffann

In de afgelopen jaren wordt er steeds meer gesproken over de invoering van IPv6. De meeste specialisten zijn het er wel over eens dat IPv6 de beste manier is om de toekomst van het Internet te waarborgen, wanneer over een paar jaar de huidige IPv4 adressen allemaal in gebruik zijn. Hoe komt het dan dat er zo weinig organisaties zijn die zich actief met IPv6 bezig houden?

Het voor de hand liggende antwoord is simpel: Waarom zou je in IPv6 investeren als er nog niemand anders is die het gebruikt? Toch zal het Internet over twee tot drie jaar niet verder kunnen groeien zonder IPv6. Voor Internet Providers is het antwoord daardoor simpel: iedere zichzelf respecterende provider moet IPv6 gaan ondersteunen om door te kunnen groeien. Voor bedrijven (en particulieren) ligt het genuanceerder.

Er zullen bedrijven zijn die op hun Internet Provider vertrouwen om er voor te zorgen dat ze kunnen blijven mailen en surfen. En als hun huidige Internet Provider het niet kan is er wel een andere provider te vinden die ze graag van dienst is. Ze zullen een proxy server of een ander soort gateway van hun provider moeten gebruiken om te kunnen communiceren met 'het IPv6 Internet'. Dat de communicatie op deze manier niet zo efficiënt verloopt in vergelijking met IPv6 is voor deze gebruikersgroep niet belangrijk.

Als je echter je geld verdient met behulp van het Internet is deze efficiëntie wel belangrijk. De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.

Organisaties die nog intensiever gebruik maken van het Internet hebben er nog meer belang bij om optimaal over zowel IPv4 als IPv6 te kunnen communiceren. De belangrijkste succesfactor daarbij zal zijn wat andere organisaties doen. Als belangrijke partners in de keten IPv6 gaan gebruiken kan kennis en ervaring met IPv6 een doorslaggevend concurrentievoordeel bieden.

 

 

Meer over

GatewayIPv4IPv6Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘IPv6 heeft te weinig toeters en bellen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    IPv6 speelt nauwelijks bij websitebeheerder

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    NGN geeft praktijktraining over IPv6

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Tien redenen om niet te investeren in IPv6

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nominaties van IPv6 Awards bekendgemaakt

    Ethernet kabel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Duur modem vertraagt overstap naar IPv6

    4 reacties op “Wie moeten zich bezighouden met IPv6?”

    1. Michel de Rooij schreef:
      7 augustus 2009 om 07:42

      “De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.”

      Wat een onzin. De kosten zijn gekoppeld aan keywords, niet aan jouw positie als betalende adverteerder. Zou net zo onlogisch zijn als dat een adverteerder uit Tjierkadeelstra meer moet betalen voor een advertentie in de Telegraaf dan iemand in Rotterdam.

      Login om te reageren
    2. Sander Steffann schreef:
      7 augustus 2009 om 09:36

      Dat de snelheid van een pagina van invloed is op je AdWords advertentie is geen onzin. De snelheid van de ‘landing page’ is van invloed op de Quality Factor van de advertentie (http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=87144):

      “Beginning in April 2008, you’ll be able to see a grade for your landing page’s load time in your AdWords account. ‘Load time’ refers to the amount of time it takes for a user to view your landing page after clicking your ad.

      Several weeks after your load time grade becomes visible, it will begin to impact your landing page quality and, therefore, your Quality Score. We recommend working to improve your load time during this interim if it’s received a low score.”

      De Quality Score is weer van invloed op de kosten per klik (http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=10215)”

      “Quality Score is used in several different ways, including:
      * influencing your keywords’ actual cost-per-clicks (CPCs)
      * estimating the first page bids that you see in your account
      * determining if a keyword is eligible to enter the ad auction that occurs when a user enters a search query
      * affecting how high your ad will be ranked

      In general, the higher your Quality Score, the lower your costs and the better your ad position.”

      Het is dus echt geen onzin, en een door Google zelf gedocumenteerde ‘feature’.

      Login om te reageren
    3. PaVaKe schreef:
      9 augustus 2009 om 14:21

      De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.

      In zekere zin is dit wel onzin. Ik snap wat Sander bedoelt te zeggen, maar de “onzin-factor” zit hem in het feit dat de website bouwer geen invloed heeft op de route die we website aflegt naar het scherm van de bezoeker van de website.

      De website kan nog zo snel zijn, als de lokale systeembeheerder heeft bedacht allerlei proxies, firewalls, NAT constructies in het lokale netwerk te zetten, en de gebruikers “af te knijpen” op 10 Mb, dan zal de website niet echt snel binnenkomen bij de gebruiker.

      Zit ik daarentegen thuis rechtstreeks aan mijn 100 Mb glasvezel, is dezelfde website vele malen sneller.

      Overigens vind ik het een beetje kort door de bocht om alleen naar Google advertenties te kijken als maatstaf. Ik heb liever dat mijn mailprovider en internetbankieren snel is, dan de zoekpagina’s van google en kornuiten.

      Login om te reageren
    4. Joost Tholhuijsen schreef:
      10 augustus 2009 om 12:50

      Reactie op PaVaKe en voorgaande reacties:
      ” ‘De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.’
      In zekere zin is dit wel onzin. Ik snap wat Sander bedoelt te zeggen, maar de “onzin-factor” zit hem in het feit dat de website bouwer geen invloed heeft op de route die we website aflegt naar het scherm van de bezoeker van de website.”

      De bouwer heeft inderdaad geen invloed op de route naar iedere individuele gebruiker. Maar Google kan wel zorgen dat zij zelf de reactie-snelheid van websites meten op een consistente manier en zo iedere site een *relatieve* (dus ten opzichte van andere sites) snelheidsranking geven. Deze factor kan wel degelijk iets zeggen over de gemiddelde gebruikerservaring van de site, en zo terecht een rol spelen in de ranking.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs