Een jaar of tien geleden vroegen mijn kinderen me wat eigenlijk het nut van papieren bankafschriften was. Je kon toch gewoon alles via internet opvragen? Het was zo'n moment waarop je je als ouder realiseert dat je kinderen wel eens gelijk zouden kunnen hebben. En dat het tijd was om het papieren tijdperk af te gaan sluiten.
Banken hebben ondertussen op die ontwikkeling ingespeeld. Je kunt nog wel afschriften krijgen, maar dan moet je er wat voor betalen. Wat eigenlijk niemand raar vindt. Want vrijwel heel Nederland beschikt tegenwoordig immers over een internetaansluiting. En steeds meer mensen kopen spullen via internet, boeken hun vliegreis online en betalen elektronisch.
Gestart met de introductie van email loopt de papieren post gestaag terug. Bedrijven zijn volop aan het digitaliseren waardoor de papieren dossiers stapsgewijs uitsterven. In mijn directe omgeving zie ik nu ook de doorgewinterde boekenwurmen aan de tablet gaan. Allemaal ontwikkelingen die op “end-of-paper” lijken te duiden. Maar in praktijk valt dat nogal mee. Of tegen. Want de papieren krant wordt nog steeds in grote getale thuis bezorgd. De Belastingdienst, die toch behoorlijk digi-minded is, blijft brieven sturen met de vraag om digitaal aangifte te doen. En voor een concertbezoek moet ik mijn online gekochte e-ticket wel even uitprinten.
Om mijn steentje aan het bomenbehoud bij te dragen heb ik besloten bometariër te worden. Gewoon ophouden met bomen eten dus. En daarmee ook anderen laten zien dat het niet meer nodig is om jaarlijks een half regenwoud te kappen. Vooruit dan, de paar mensen die nog volledig in het papieren tijdperk leven stuur je nog maar even een brief. Zolang je maar niet gaat zeuren over dat het dan wel erg ingewikkeld wordt. Programmeren van een regel als “if voorkeurkanaal=email then sendmail” is niet bepaald rocketscience.
Juist voor mensen die binnen de ICT-sector werken ligt er nog een schone taak om de hardcore papierdenkers om te krijgen. Om duidelijk te maken dat steeds meer mensen geen papier meer wíllen ontvangen. Wanneer je claimt klantgericht te zijn, zul je die mensen moeten kunnen bedienen op de manier zoals ze het graag willen. Digitaal dus.
Dat je daarmee ook het milieu en de eigen portemonne een dienst bewijst is mooi meegenomen. De VVD-fractie in Rotterdam heeft onlangs een notitie gemaakt waarin ze aandringt op het “ontposten” van de gemeente door gemeentelijke post digitaal te gaan versturen. Met tien gemeentelijke producten als voorbeeld komen ze tot een besparing van een half miljoen euro per jaar. Breder opgepakt zou het wel een tot anderhalf miljoen euro op kunnen leveren.
De banken hadden het jaren geleden al door. En hoewel ontwikkelingen als e-facturing langzamerhand menens worden, zijn er links en rechts nog volop quick-wins te behalen. Namens de groeiende groep bometariërs daarom de oproep om voortaan bits te sturen naar wie bits wil.
Dag Ad,
Niets nieuws, wel weer leuk te lezen 🙂
Ik deel even wat van mijn gedachten:
Laatst ben ik naar een concert geweest, het scannen van de barcode ging ook als ik de PDF op mijn smartphone liet zien (gericht op barcode), dat werkt dus wel, moet ik eerlijk erbij zeggen dat ik ook nog een print versie bij me had. Laten we dat “Backup” noemen.
Ik ben absoluut een bometariër als het op het papier aankomt, maar wat mij niet lukt is om geen papier tijdens een vergadering te gebruiken. Een laptop vind ik niet lekker werken en dodelijk in vergaderingen (de helft gaat gewoon door met werken). Korte aantekeningen op papier of op de stukken (op papier) vind ik toch nog veruit de efficiëntste manier iPads ten spijt.
Wat mij opvalt is dat de jeugd niet meer de tijd neemt om uberhaupt boeken te lezen, dus uiteindelijk goed voor de bomen 😉
@Henri, goed voor de bomen, niet goed voor de ontwikkeling. Vroeger was het melk moet, nu is het lezen moet, op welk medium dan ook.
Hoe gaat dat tegenwoordig ? Aantekeningen in studieboeken maken was best wel handig.
Nu : bestand weg, aantekeningen weg.
Andre,
Ik deel je mening. Ik ben ook nog van oude stempel en maak nog steeds aantekeningen op de old-fashioned way. Misschien ben ik daar door ouderwets maar ik vind het zelf een erg prettige manier.
Op sommige vlakken is het afschaffen van papier een goede zaak. Maar het is niet een “one size fits all” oplossing.
Hoe wordt er om gegaan met de oudere generatie die niets met computers en internet heeft? Mijn opa en oma hebben namelijk geen internet en willen graag nog alles op papier ontvangen. En moeten zij dan direct gestraft worden en extra betalen om gebruik te maken van een dienst? En dat terwijl ze al jaren een trouwe klant zijn?
Nogmaals op zakelijk gebied zijn er absoluut optimalisaties te behalen op prive gebied is het een heel andere discussie.
@henri & @andre Het is even wennen. Maar ik zie nu bijv. steeds meer gemeenteraden papierloos vergaderen waarbij ze hun krabbels maken met een PDF-tool. Uit een pilot die ik meemaakte koos driekwart na een half jaar voor papierloos werken; en dat waren niet alleen de jonkies. Maar uiteraard blijft iedereen zijn eigen voorkeur houden en moet daar binnen redelijke grenzen rekening mee worden gehouden.
@Andre Je hebt helemaal gelijk dat je voldoende rekening moet blijven houden met mensen die niks met ict/internet hebben. Maar het feit dat die groep steeds kleiner wordt (onderschat de ouderen niet…) rechtvaardigt soms wel andere keuzes dan voorheen.
Leuk, herkenbaar stuk 🙂
Je kunt je afvragen of je bewust altijd alles maar moet willen veranderen. Sommige zaken gebeuren ook vanzelf / lossen zich vanzelf op. Het voorbeeld van de ouderen wordt al genoemd (hoe cru ook). Laten ontstaan en niets doen is ook een beproefde methode om verandering ‘af te dwingen’.
Ad, Hier ben ik het helemaal mee eens.
We verwerken weliswaar nog deels papier in ons bedrijf (eigen notities, inkomende stukken, facturen, etc.) maar alles wordt z.s.m. gedigitaliseerd. Hierna wordt het papier ook echt vernietigd.
Voor klanten die graag een overzicht of factuur op papier willen hebben we nog een printer staan. We bedienen onze klanten dus op maat door hun voorkeuren vast te leggen en te respecteren. Dit alles doen we met onze eigen WinVIS software, zodat we alles snel weer kunnen raadplegen.
Met mijn eenmanszaak doe ik alles digitaal. Wat op papier nog binnenkomt wordt gescand. Soms komen spullen zowel digitaal als per post. Deze post gaat dan meteen naar de prullenbak.
In vergaderingen neem ik steeds vaker een laptop mee. Bevalt prima. Je tikt er zo wat aantekeningen op weg en je hebt alles bij de hand, vorige verslagen, tekeningen, rapporten. Bij een wat informele vergadering waarvan ik zelf de notulen maak heb ik het verslag aan het einde van de vergadering gereed, en als ik voorzitter ben hou ik zelf even de highlights bij.
Nog 5 jaar en het papier is volledig verleden tijd.
Het intro voorbeeldje van de banken vind ik wat ongelukkig, omdat afschriften ooit een logische service waren die nu puur als kostenbesparing worden afgeschaft en waar de mensen die nog wel de oude service willen doodleuk een rekening voor krijgen. Die arme banken toch.
En zolang de standaard reactie van veel mensen, ook ICT-ers, op een mail of electronisch document nog is ‘even uitprinten’ (afgezien van het verschrikkelijke uitprinten ipv printen of afdrukken) is er weinig vooruitgang te bespeuren op het papierloos werken.
Van mijn hosting-provider ontving ik vandaag dit mailtje: “A hecht veel waarde aan het milieu. Vanaf vandaag (25 april) stoppen we daarom met het per post versturen van alle facturen. Je ontvangt voortaan je factuur alleen digitaal. Daarnaast kun je hem altijd inzien in Mijn Account. Wil je toch je facturen per post blijven ontvangen, dan kost dat € 2,50 per factuur. Hiervoor kun je onder ‘Mijn facturen’ in Mijn Account eenvoudig je gewenste ontvangstwijze veranderen.” Mooi voorbeeld dus van de door @roderick hierboven gemaakte opmerking dat het probleem zich in een aantal gevallen vanzelf oplost.